Jag har fått problem med min tvättmaskin. Maskinen är en Bosch serie 4, modell WAK28267SN
Den har börjat ge oljud ifrån sig i samband med centrifugering/tömning. Ljudet kommer inte alltid, kan dyka upp vid olika varvtal på centrifugeringen (ibland när den roterar som snabbast men ibland när den roterar mer långsamt) och ibland kommer det vid start av centrifugeringen och försvinner fort, andra gånger håller det i längre. Roterar jag trumman för hand hörs inget onormalt.

Tvättstuga är tänkt att renoveras inom 1-2 år och maskinen är "bara" 3 år så hade varit skönt att hålla liv i den tills dess.

Tar tacksamt emot tips på vad det kan vara som orsakar ljudet, maskinen är isärplockad till stora delar då jag även hade fått ett vattenläckage någonstans som numera är lokaliserat till tvålslangen mellan tvättmedelsfacket och trumman. @electroluxaren kanske har någon idé?

Bästa svaret

A
Kul ljud!
En stötdämpare som är av eller att trumman lossnat från korset.
Kan ju även vara en av balanseringsvikterna som lossnat.

Balanseringsvikterna är ok, tyckte stötdämparna var bra igår kväll men efter ditt tips så provocerade jag dessa lite extra och lyckades få fram oljud från en av dessa så nu är ny stötdämpare och ny tvålslang beställda Sen ska jag bara få ihop maskinen igen utan att ha sönder nåt annat

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Sen uppdatering...

Efter byte av tvålslang samt en stötdämpare har tvättmaskinen nu snurrat på igen utan missljud eller läckage. Kunde dock inte se/höra något missljud från stötdämparen efter jag demonterat den från tvättmaskinen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.