Hej alla, jag antar att denna fråga har ställts miljoner gånger, jag har börjat riva mitt badrum inför renovering (av professionell firma).
Jag var medveten om att golvbrunnen har läckt då det har droppat i källaren.
Under rivningen har jag försökt att dokumentera. Så gått jag kunnat och det är tydligt att det har läckt ut vatten vid golvbrunnen dock har inte upplevt skadorna som omfattande de verkar överlag vara lokaliserade till virke som jag tagit bort.
Dock är det vissa missfärgningar på bjälklag och vi virket som sitter i källartaket. Isoleringen har dock varit i bra skick
Nu till mina frågor
1. Hur vet jag om det är svart mögel (jag upplever inte att det luktar så mycket)
2. Kan det vara värt att köra mögel tvätt redan nu innan den professionella firman påbörjar sitt jobb
3. Jag tänker också att jag ställer in min avfuktare för att torka upp så mycket som möjligt, är det värt.
4. Vi flyttade in för 1.5 år sedan, badrummet är gjort 2005 av föregående ägare. Badrummet renoverades "under uppsyn av fackman" det är uppenbarligen inte gjort rätt. Finns det någon chans att få ut något på någon försäkring/ dold fel eller tror ni att det är hopplöst. Min bild är att det oftast inte är någon mening att ens försöka då försäkringsbolag i princip friskriver sig från allt
Hantverkarna ska börja sitt jobb v32
Tack på förhand
Jag var medveten om att golvbrunnen har läckt då det har droppat i källaren.
Under rivningen har jag försökt att dokumentera. Så gått jag kunnat och det är tydligt att det har läckt ut vatten vid golvbrunnen dock har inte upplevt skadorna som omfattande de verkar överlag vara lokaliserade till virke som jag tagit bort.
Dock är det vissa missfärgningar på bjälklag och vi virket som sitter i källartaket. Isoleringen har dock varit i bra skick
Nu till mina frågor
1. Hur vet jag om det är svart mögel (jag upplever inte att det luktar så mycket)
2. Kan det vara värt att köra mögel tvätt redan nu innan den professionella firman påbörjar sitt jobb
3. Jag tänker också att jag ställer in min avfuktare för att torka upp så mycket som möjligt, är det värt.
4. Vi flyttade in för 1.5 år sedan, badrummet är gjort 2005 av föregående ägare. Badrummet renoverades "under uppsyn av fackman" det är uppenbarligen inte gjort rätt. Finns det någon chans att få ut något på någon försäkring/ dold fel eller tror ni att det är hopplöst. Min bild är att det oftast inte är någon mening att ens försöka då försäkringsbolag i princip friskriver sig från allt
Hantverkarna ska börja sitt jobb v32
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "mögel tvätt"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Du behöver inte tvätta nånting. Se till att allt torkar bara så dör det ev möglet ut av sig själv och blir bara kosmetiskt. Det svarta på bilderna ser dock inte ut som påväxt utan mest trä som varit blött länge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Med tanke på att badrummet vid köpet var ungefär 15 år gammalt är det risk för att åldersavdraget blir så stort att återstående värde blir för litet för det ska vara troligt att det hade påverkat marknadsvärdet i tillräckligt hög grad för att det ska gå att få ut något pga. dolt fel.I Incitus skrev:4. Vi flyttade in för 1.5 år sedan, badrummet är gjort 2005 av föregående ägare. Badrummet renoverades "under uppsyn av fackman" det är uppenbarligen inte gjort rätt. Finns det någon chans att få ut något på någon försäkring/ dold fel eller tror ni att det är hopplöst. Min bild är att det oftast inte är någon mening att ens försöka då försäkringsbolag i princip friskriver sig från allt![]()
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstärka bjälklag efter håltagning?
Byggnadsfysik -
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur göra med ångspärren här kring syll och vid mellanbjälklag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga isolerad friggebod med tryckt golvbjälklag?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering