Det låter som att du även har mangan i vattnet (inte ovanligt). Blir som tjära.
Du borde ta ett ordentligt vattenprov (när du känner att det är läge), för jag misstänker att det filter du har är lite underdimensionerat.
Men kör backspolning var 4 dag och innan du fyller på en säck salt kan du slå i en påse askorbinsyra (finns på ICA) i vattnet. Gör det varje gång du fyller på salt så ska det nog fungera.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
corre skrev:
För att förtydliga, Du menar att du har en borrad brunn i botten på cementbrunnen?
Damasken du pratar om är toppen på borrhålet då?
Precis.
Gjordes med linborr eller vad de kallades förr.
 
I framtiden kan det vara en ide och skarva på röret så det kommer ovan mark och gräva igen brunnen så slipper du allt sånt där.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
mogge_73 skrev:
Det låter som att du även har mangan i vattnet (inte ovanligt). Blir som tjära.
Du borde ta ett ordentligt vattenprov (när du känner att det är läge), för jag misstänker att det filter du har är lite underdimensionerat.
Men kör backspolning var 4 dag och innan du fyller på en säck salt kan du slå i en påse askorbinsyra (finns på ICA) i vattnet. Gör det varje gång du fyller på salt så ska det nog fungera.
"För minimalt servicebehov bör järn + manganhalten understiga 1,0 mg/liter.
Vid högre halter bör vår JA10 monteras före S25. "
(JA10 kostar över 12tusen..) :(
Fast jag hade mangan: 0,27 i det senaste testet, så borde ju inte behövas.
Men får nog överväga ett nytt prov.


Historiskt sett:
---------------------------------
Provdatum: 2009-05-18 (före jag köpte filter. innan damask på borr-röret (tror jag). mycket regnvatten ner i brunnen under alla åren)
Mikroorg: 10
Koliforma: 38
E-coli: <1
Turbiditet: 7.8
Lukt: ingen
Färgtal: <5
COD: <1.0
Konduktivitet: 75.1
pH: > 8.1
Alkalinitet: 170
Hårdhet: 18
Nitrit-N: <0.001
Nitrit: <0.003
Nitrat-N: <0.1
Nitrat: <0.5
Ammonium-N: 0.27
Ammonium: 0.35
Fluorid: 0.38
Klorid: 89
Sulfat: 110
Fosfatfosfor: 0.045
Fosfat: 0.14
Kolsyra:
Aluminium: <0.1
Kalcium: 96
Koppar: <0.01
Järn: 1.0
Järn-ELOF:
Kalium: 13
Magnesium: 20
Mangan: 0.39
Natrium: 24
Turbiditet: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 3 FNU)
Sulfat: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 100mg/l)
Järn: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 0.50mg/l)
Kalium: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde12mb/l)
Mangan: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 0.30mg/l)
Hårdhet: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 14 dh)
Radonhalten understiger gällande riktvärde, gränsen går vid >1000bq/l
============================
Då fick jag kommentaren av filtersäljaren:
Om vattnet inte är syresatt kommer avhärdaren även att rena från järn
och mangan (jonbytarmassan kan bara rena från järn och mangan i jonform)

I hydroforen blir dock vattnet syresatt. Föreslår därför att du
installerar ett 25 microns partikelfilter före avhärdaren som fångar upp
mycket av det utfällda järnet och manganet. Tror att du blir nöjd med
resultatet, om inte så får du docka in ett järn & manganfilter före
avhärdaren istället för partikelfiltret.
Enveten som jag var att undvika gummiblåsa så körde jag ju på filter innan.

Senare gjordes två prover, före och efter ett vägbygge. Förhöjda värden skylldes på årstiden. Egentligen ska jag nog ha ett till provsvar där de skulle bevisa att de hade rätt om årstiderna.

Analys:..............................2010-05-11.......2010-09-07

Turbiditet FNU..........................5.0...........7,0
Lukt...........................................ing en.......ingen
Lukt,ar........................................-..............-
Färg..........................................10............25
konduktivitet.............................75,8.........75,3
pH.............................................8,0..........8,1
Alkalinitet, HCO3.......................180..........180
kemisk syreförbrukn COD-Mn.....<1,0.........<1,0
Ammoniumkväve, NH4-N..........0,04.........0,22
Ammonium, NH4......................0,05.........0,28

Nitratkväve, NO3-N (1)...............<1,0.........0,10
Nitrat, NO3..............................<0,5.........<0,5
Nitritkväve, NO2-N (1).............0,02..........0,008
Nitrit, NO2...............................0,07.........0,0 3

Fosfatfosfor, PO4-P.................<0,01.........0,01
Fosfat, PO4............................<0,03.........0,03
fluorid, f(1)................................0,42.........0 ,42
klorid, CI (1).............................86............86
Sulfat, SO4 (1)........................110..........100

järn, Fe (1)...............................0,64.........0,9 0
Kalcium, Ca (1)........................89...........86
Kalium, K (1)...........................13............12
Koppar, Cu (1).........................<0,01.......<0,01
Magnesium Mg (1)...................19...........18
Mangan, Mn (1).......................0,27.........0,39
Natrium, Na (1).........................24............24
Hårdhet tyska grader...............17...........16


odlingsb. mikroorg 22c 3d.......<1...........<1
E coli....................................<1........ ...<1
koliforma bakterer 35c.........<1............4
 
Redigerat:
När du räknar metalltal brukar man ta gånger 3 på mangan. Du skulle alltså ha ett metalltal på nästan 2 mg.

Där har dom inte varit snälla mot dig. Tyvärr!
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
mogge_73 skrev:
När du räknar metalltal brukar man ta gånger 3 på mangan. Du skulle alltså ha ett metalltal på nästan 2 mg.

Där har dom inte varit snälla mot dig. Tyvärr!
Vad betyder detta?
--------------------------------------------------------------------------------
Förresten... Om det är fel att syra sätta hydroforen, är det då fel att syrasätta borrhålet?
---------------
Ifall det är lite underdimensionerat. Vad gör jag för att dimensionera upp, dubbla filter eller helt annat filter?
---------------
Saltet tar slut så himla fort... Kan jag hittapå något där för att inte behöva fylla så ofta.. Ett större kärl.. strypa... eller något?
---------------
Ifall jag låter någon förlänga röret.. Vad ska man fylla med då runtom? jord?
Går vattenslangen från brunnen till huset - ovan mark isf?
 
Du bör absolut INTE syresätta borrhålet. Allt samlas på botten och när pumpen sen suger upp det kan du räkna ut vad som händer när det kommer ett par kilo järnoxid ut i ledningsnätet..... Oj oj!
Finns en galning som säljer ozonrening direkt i brunnarna. Har varit där och tagit rätt på några såna brunnar.

Men det finns många som vet och kan allt (Inklusive jag). :)

Problemet är att filtret renar på tid och inte volym. Du backspolar ca 250l vatten varje backspolning det är blir mycket salt. Det finns filter som backspolar 70liter. Men den är ju inte billigast.. :)

Köpa filter på nätet är dumt, för du blir som klokast när det är för sent.
Och dom bara friskriver sig och lämnar över allt ansvar på kunden. Oseriöst!!

Det finns så otroligt många filter på marknaden. Men dom måste kunden själva leta upp. Vi är oberoende av märke och utgår från kundens förutsättningar på plats.

I ditt fall skulle jag rek. HP och ett spanskt filter Ceasa som enbart backspolar 70liter. Den har KDF massa i botten och filtertuben kan du själv byta ut efter ca 3-5 år av en kostnad på 1500:-. Filtret kostar strax under 20000:- den renar metalltal upp till 3,0mg och kalk.

Nackdelen är ju att alla tycker att deras filter är bäst. Vi tar in dom filter som fungerar bäst efter förutsättningen.

Dom flesta på nätet tar en standard tub och en automatik och häller i filtermassa. Går åt mycket salt och mycket vatten. Men det blir billigt!! Vilket tyvärr är det som räknas.

Om du skulle köpa en bil, så frågar man ju inte efter den billigaste! Och glad i hågen åker därifrån med en rostig -76 Datsun. Enbart för att den var billigast!
Men köper man nåt man inte kan nåt om, typ vattenrening. Finns det bara ett krav!! Den ska vara billigast!!!
Nu låter jag bitter, jag vet! :)

Men till din fråga! Ta bort grovfiltret och kör med HP och det filtret du har.
Med backspolning var 4 dag. Och håll lite koll på järnet. När det börjar blöda igenom byter du massan.
Slå i Citronsyra samtidigt med saltet så hjälper du filtermassan att rena sig, och du kalkar av i automatiken.

Nu blev det långt! Sorry! Hoppas du blev klokare.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Du bör absolut INTE syresätta borrhålet. Allt samlas på botten och när pumpen sen suger upp det kan du räkna ut vad som händer när det kommer ett par kilo järnoxid ut i ledningsnätet..... Oj oj!
Finns en galning som säljer ozonrening direkt i brunnarna. Har varit där och tagit rätt på några såna brunnar.

Men det finns många som vet och kan allt (Inklusive jag). :)

Problemet är att filtret renar på tid och inte volym. Du backspolar ca 250l vatten varje backspolning det är blir mycket salt. Det finns filter som backspolar 70liter. Men den är ju inte billigast.. :)

Köpa filter på nätet är dumt, för du blir som klokast när det är för sent.
Och dom bara friskriver sig och lämnar över allt ansvar på kunden. Oseriöst!!

Det finns så otroligt många filter på marknaden. Men dom måste kunden själva leta upp. Vi är oberoende av märke och utgår från kundens förutsättningar på plats.

I ditt fall skulle jag rek. HP och ett spanskt filter Ceasa som enbart backspolar 70liter. Den har KDF massa i botten och filtertuben kan du själv byta ut efter ca 3-5 år av en kostnad på 1500:-. Filtret kostar strax under 20000:- den renar metalltal upp till 3,0mg och kalk.

Nackdelen är ju att alla tycker att deras filter är bäst. Vi tar in dom filter som fungerar bäst efter förutsättningen.

Dom flesta på nätet tar en standard tub och en automatik och häller i filtermassa. Går åt mycket salt och mycket vatten. Men det blir billigt!! Vilket tyvärr är det som räknas.

Om du skulle köpa en bil, så frågar man ju inte efter den billigaste! Och glad i hågen åker därifrån med en rostig -76 Datsun. Enbart för att den var billigast!
Men köper man nåt man inte kan nåt om, typ vattenrening. Finns det bara ett krav!! Den ska vara billigast!!!
Nu låter jag bitter, jag vet! :)

Men till din fråga! Ta bort grovfiltret och kör med HP och det filtret du har.
Med backspolning var 4 dag. Och håll lite koll på järnet. När det börjar blöda igenom byter du massan.
Slå i Citronsyra samtidigt med saltet så hjälper du filtermassan att rena sig, och du kalkar av i automatiken.

Nu blev det långt! Sorry! Hoppas du blev klokare.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
För att vara övertydliga nu... På brunn-bilden ser man ju en uppstickande slang, denna andas brunnen med. Ska jag plugga den för att stoppa syret?


(tack för detaljerande tipset gällande filter) :)


*tittar på dricksglaset... tycker den har varit milt missfärgad det senaste.. brukar den inte vara.. men så är det ju tötider ute vilket vägverkets analyser i området visar påverkar allas brunnar*
 
Redigerat:
Nä! Du måste få ner luft annars blir det vaccum. Slangen ska dock inte ligga i vattnet i borrhålet utan bara vara ansluten på damasken.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Jo den är allt ansluten på damasken, uppdragen för att ligga nära brunnslocket. Locket försöker jag setill så den inte ligger helt sluten. Egentligen borde jag borra och sätta en ventilationsöppningslösning genom locket men tillsdess får det duga att jag har något emellan så det blir en glypa. :)


Vi har väl avklarat detta rätt så bra. Ska notera ner allt och göra en flerårsplan utav det. :)

Tack
 
Tack själv!
 
Y
Förresten... Med tanke på att vattnet är lite aggressivt så borde det väl vara bättre om jag har plaströr även kring pump och filter?
 
Nja! Det är inte så farligt, du ligger lite högt på den totala salthalten (konduktuvitet). Det sliter lite mer på ledningsnätet. Det syns om du tittar på anslutningar och skarver det blir en liten grön ärgning. Håll koll på det bara! Byggt rejält gärna med klämda kopplingar eftersom vattnet inte kan äta sig igenom dom lika lätt!
Är vattnet aggressivt vidgar dom lättast gängorna i kopplingarna därför syns ärgningen där.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Du har även högt på sulfat och kalium och det kan ibland tyda på påverkan från gödsling eller åkermark. Men eftersom ditt humustal (kemisk syre förbrukning COD) är så lågt mindre än 1. Så tyder det på att det finns naturligt i marken.
Skulle du dock märka att vattnet börjar lukta ska du kontrollera ditt nitrit värde, det kan nämnligen bildas om vattnet blir för syrefattigt, då du inte omsätter hela vattenpelaren.
Men jag tycker det ser normalt ut och du har två prover vilka ändå är hyfsat likadana.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.