3 607 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Missfärgat vatten
Hej.
Har borrad brunn anlagd 2003. Har ej haft några problem med vattenkvalitet sedan inflytt. Idag så blev plötsligt kallvattnet svagt missfärgat. Dock ej varmvattnet som verkar klart. Ingen lukt. Om det står ett tag i ett glas bildas det något som ser ut som fin sand i botten. Kan det vara så att brunnen håller på att sina??? Har ej använt mer vatten än vi brukar. Under det året vi bott här har detta aldrig hänt. Någon som har en aning om vad som kan ha hänt.
Vem kontaktar man för hjälp? Firma som sysslar med vattenrening eller?
Har borrad brunn anlagd 2003. Har ej haft några problem med vattenkvalitet sedan inflytt. Idag så blev plötsligt kallvattnet svagt missfärgat. Dock ej varmvattnet som verkar klart. Ingen lukt. Om det står ett tag i ett glas bildas det något som ser ut som fin sand i botten. Kan det vara så att brunnen håller på att sina??? Har ej använt mer vatten än vi brukar. Under det året vi bott här har detta aldrig hänt. Någon som har en aning om vad som kan ha hänt.
Vem kontaktar man för hjälp? Firma som sysslar med vattenrening eller?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vilken färg har missfärgningen? Har du något filter installerat i vattenanläggningen? Har du någon form av partikelfilter?
Humus, järn, mangan är ganska vanligt i egna brunnar. Du kan ocså bara fått med sand i systemet om pumpen ligger för nära botten.
Beskriv lite noggrannare systemets uppbyggnad så får du säkert bra svar.
Humus, järn, mangan är ganska vanligt i egna brunnar. Du kan ocså bara fått med sand i systemet om pumpen ligger för nära botten.
Beskriv lite noggrannare systemets uppbyggnad så får du säkert bra svar.
Mangan eller rost från ledningar är min gissning. Att det bara är kallvattnet beror kanske på att det nyss uppkommit i ledningen eller i brunnen och därför inte påverkat vattnet i varmvattenberedaren. Jag har kommunalt vatten och hade ungefär samma problem. Ringde kommunen och de sa följande: "Det är rost. Spola i 15 minuter på alla kranar i huset" (jag tror att det sista är kommunens standardsvar för många problem med vattnet). Jag följde rådet och det försvann.
Stötte på detta problem med vårt vatten efter att ha bott i huset i cirka 6 månader. Kallvattnet var missfärget och lämnade lite rester i botten av ett glas om man lät det stå. Varmvattnet var dock hur klart som helst. Vårat problem var att det inte fanns någon luft kvar i vår hydrofor, när jag gick ner i källaren där hela maskineriet stod så märkte jag att vattenpumpen slog på och av i stort sett oavbrutet. Efter att ha fyllt på luft och därefter spolat en del i kranarna blev vattnet bra igen. Efter det har jag inte haft några problem.
Jag brukar kunna få svagt missfärgat vatten då vattnet är på gång att frysa. Hände några gånger förra vintern.
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Vad torde kostnaden bli för att byta 25 VVS ventiler i källare?
Vatten & Avlopp -
Vilken fördelare vid inkommande vatten
Vatten & Avlopp