48 822 läst · 337 svar
49k läst
337 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Hade en rörmokare hemma som kopplade in vatten till mitt nybyggda badrum och fixade lite på andra sidan väggen i tvättstugan. Han var grymt duktig och allt tog 6 timmar med en timkostnad på 700 kr. Egentligen inget konstigt med det förutom när jag såg fakturan vad jag betalat för materialet. Känns som det ligger väldigt högt om man jämför med tex. Bauhaus. Aldrig sett ett blandarfäste som kostar nästan 2000 kr. Jag förstår såklart att man betalar lite för garantier osv. men att det ska ligga på mellan 70 - 100% dyrare än i bygghandeln kan jag inte förstå. Någon som kan kika på priserna nedan om det är oskäligt eller om det ligger runt de priserna. Kom ihåg att det tillkommer moms på alla priser.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 760 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 760 inlägg
Kolla mot www.rinkabyror.se
Det är ahlsell artikelnummer och han verkar ha tagit bruttoprislistan. Påslagen är 100 % eller mer jämfört med mina exempel, som fortfarande är dyra. Mina ex-momspriser är typ hornbach ink moms...J JohanBirgerJonsson22 skrev:Hade en rörmokare hemma som kopplade in vatten till mitt nybyggda badrum och fixade lite på andra sidan väggen i tvättstugan. Han var grymt duktig och allt tog 6 timmar med en timkostnad på 700 kr. Egentligen inget konstigt med det förutom när jag såg fakturan vad jag betalat för materialet. Känns som det ligger väldigt högt om man jämför med tex. Bauhaus. Aldrig sett ett blandarfäste som kostar nästan 2000 kr. Jag förstår såklart att man betalar lite för garantier osv. men att det ska ligga på mellan 70 - 100% dyrare än i bygghandeln kan jag inte förstå. Någon som kan kika på priserna nedan om det är oskäligt eller om det ligger runt de priserna. Kom ihåg att det tillkommer moms på alla priser.[bild]
Total materialkostnad för dig var 9478+moms och jag skulle inte vara förvånad om hans avans är typ 5000 kr + moms, dvs lika mycket som han tagit för själva arbetet...
Fråga honom om han råkade skriva fel, eftersom han råkade få ahlsells listpriser på fakturan och normal rabattsats är typ 50 % och se vad han svarar innan du betalar.
Här har du lite tips med.
Eftersom det är löpande räkning är det rimligt att han visar sina fakturor / kvitton.
https://www.byggahus.se/ekonomi/rimliga-oskaliga-paslag
Redigerat:
Som sagts ovan, be om kvitton. Det finns ingen lagstadgad procentsats för påslag, men är det mer än 20% så skulle jag betalat 20% påslag och sedan bestridit resten. Men fråga först, går det att lösa så att alla blir glada är det att föredra.
Vad hade ni kommit överens om gällande materialet?
Varför ska hantverkaren visa sin faktura vad han köper in materialet för?
Varför ska hantverkaren visa sin faktura vad han köper in materialet för?
Eftersom det är praxis att vid löpande räkning är materialpriset självkostnad + påslag medan vid offert/fast pris/prislista är materialpriset leverantörens ensak.A Anders_Tranås skrev:
Detta eftersom kunden inte kan ta ställning till materialpriser på förhand vid löpande räkning men kan det vid andra avtalsformer.
I detta fall tex. hade ju en rimlig affärsmodell varit att materialpriset hade varit inklusive installation.
Alltså det går ju till så att Ahlsell har ett listpris som är flera gånger dyrare än du själv kan köpa sakerna för och sen har hantverkaren en jättestor rabatt på det, ofta 70, 80 eller 90%.
Ibland säger hantverkaren att kunden "fått rabatt" men då kan listpriset vara 10 kr, kunden får 20% "rabatt" och betalar 8 kr men hantverkaren har köpt delen för 2 kr.
Det förekommer också att hantverkaren gör 10% påslag på listpriset och kunden betalar 11 kr.
Sen finns massa ursäkter för detta typ "garantier" med mera men alla som försvarar det här systemet borde gå och lägga sig. Det enda riktiga skälet till detta är att få ut mer pengar från kunderna.
Andra knep är t.ex. cashback. Så då kanske kunden betalar 8 kr och får se en faktura där hantverkaren betalat 7 kr men vad som inte framgår är att hantverkaren har ett avtal där han/hon i efterhand får tillbaka 5 kr och om man vet det var ju påslaget inte längre rimligt.
Det förekommer också när kunden ber om underlag att man lämnar en faktura från grossisten som ska betalas inom 30 dagar men det finns en annan faktura som hantverkaren kan välja att betala inom 14 dagar och där är priserna lägre. Men den får kunden inte se. Men det är vad hantverkaren faktiskt betalar.
Alla håller inte på med sånt här men tyvärr verkar det ganska utbrett. Det finns hur många trådar som helst i forumet om materialpåslag. Jag har läst många och känner hantverkare så jag tycker jag har hyfsad koll på hur det går till...
I ditt fall hade jag pratat med hantverkaren och sagt "det verkar som jag fått en faktura med listpriser, det blir för dyrt, kan du tänka dig ge i alla fall 30% rabatt på detta?". Det blir väl nån slags mellanväg och hantverkaren lär fatta att du "vet" och försöker lura nån annan istället....🤔
Ibland säger hantverkaren att kunden "fått rabatt" men då kan listpriset vara 10 kr, kunden får 20% "rabatt" och betalar 8 kr men hantverkaren har köpt delen för 2 kr.
Det förekommer också att hantverkaren gör 10% påslag på listpriset och kunden betalar 11 kr.
Sen finns massa ursäkter för detta typ "garantier" med mera men alla som försvarar det här systemet borde gå och lägga sig. Det enda riktiga skälet till detta är att få ut mer pengar från kunderna.
Andra knep är t.ex. cashback. Så då kanske kunden betalar 8 kr och får se en faktura där hantverkaren betalat 7 kr men vad som inte framgår är att hantverkaren har ett avtal där han/hon i efterhand får tillbaka 5 kr och om man vet det var ju påslaget inte längre rimligt.
Det förekommer också när kunden ber om underlag att man lämnar en faktura från grossisten som ska betalas inom 30 dagar men det finns en annan faktura som hantverkaren kan välja att betala inom 14 dagar och där är priserna lägre. Men den får kunden inte se. Men det är vad hantverkaren faktiskt betalar.
Alla håller inte på med sånt här men tyvärr verkar det ganska utbrett. Det finns hur många trådar som helst i forumet om materialpåslag. Jag har läst många och känner hantverkare så jag tycker jag har hyfsad koll på hur det går till...
I ditt fall hade jag pratat med hantverkaren och sagt "det verkar som jag fått en faktura med listpriser, det blir för dyrt, kan du tänka dig ge i alla fall 30% rabatt på detta?". Det blir väl nån slags mellanväg och hantverkaren lär fatta att du "vet" och försöker lura nån annan istället....🤔
Tack, då fick jag iaf. bekräftat att det var ett rejält påslag. Dock menar företaget att det är grossistens listpriser som gäller trots att de förmodligen har 80% rabatt på dem. Det stora problemet är kanske list priserna som är rejält tilltagna för att de som handlar hos grossisterna ska känna att de har rejäl rabatt. Självklart så vet ju entreprenören detta men spelar dum.N nb. skrev:Det är ahlsell artikelnummer och han verkar ha tagit bruttoprislistan. Påslagen är 100 % eller mer jämfört med mina exempel, som fortfarande är dyra. Mina ex-momspriser är typ hornbach ink moms...
Total materialkostnad för dig var 9478+moms och jag skulle inte vara förvånad om hans avans är typ 5000 kr + moms, dvs lika mycket som han tagit för själva arbetet...
Fråga honom om han råkade skriva fel, eftersom han råkade få ahlsells listpriser på fakturan och normal rabattsats är typ 50 % och se vad han svarar innan du betalar.
Här har du lite tips med.
Eftersom det är löpande räkning är det rimligt att han visar sina fakturor / kvitton.
[länk]
Det är väl det som är det största problemet att jag inte avtalade om materialet då jag själv arbetar mot entreprenörer så är jag van vid självkostnadsprincipen där entreprenören visar sina kvitton och får lägga på 15%. Mot privatpersoner får man tydligen göra lite som man själv tycker är bra.A Anders_Tranås skrev:

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 760 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 760 inlägg
Har ni inte kommit överens innan så har du egentligen ingen rätt till att veta vad han köpt sakerna för men det spelar ju ingen roll eftersom allt finns på nätet så du ungefärligt vet ändå.
Man bör(måste) fråga innan jobbet hur dom(oavsett yrkesgrupp) fakturerar material då det räcker inte att bara jämföra timlöner, allt ska fram innan!
Lokalt här omkring har rör och el rört sig sakta mot dyrare timmar och billigare påslag just för att slippa sånt här.
Man bör(måste) fråga innan jobbet hur dom(oavsett yrkesgrupp) fakturerar material då det räcker inte att bara jämföra timlöner, allt ska fram innan!
Lokalt här omkring har rör och el rört sig sakta mot dyrare timmar och billigare påslag just för att slippa sånt här.
Du har helt rätt, eftersom jag sällan använder hantverkare själv och arbetar mot entreprenörer i mitt jobb så vart jag förvånad hur lite uppstyrt det kan vara mot privatpersoner.Farstatjej90 skrev:
Alltså det går ju till så att Ahlsell har ett listpris som är flera gånger dyrare än du själv kan köpa sakerna för och sen har hantverkaren en jättestor rabatt på det, ofta 70, 80 eller 90%.
Om det är deras svar i detta fall skulle jag dra av 30 % och betala resten och sedan bestrida hela vägen och utgå ifrån att de aldrig kommer att ta det till tingsrätten eftersom det är ett småmål och därför alltid kommer att kosta mer än de förlorar på att inte få hela fakturan.J JohanBirgerJonsson22 skrev:Tack, då fick jag iaf. bekräftat att det var ett rejält påslag. Dock menar företaget att det är grossistens listpriser som gäller trots att de förmodligen har 80% rabatt på dem. Det stora problemet är kanske list priserna som är rejält tilltagna för att de som handlar hos grossisterna ska känna att de har rejäl rabatt. Självklart så vet ju entreprenören detta men spelar dum.
Dessutom skulle jag lägga ut namnet här och mejla en reporter på vvs-forum som också haft många artiklar om hur kunder irriterar sig på liatpriser.
Yes, håller med. Var nog lite väl naiv då jobbet inte var särskilt stort och jag trodde jag hade ungefärlig koll på material priserna. Men visste inte då att de kan lägga på mellan 100-200%. Lärde mig en läxa iafRickard. skrev:
Har ni inte kommit överens innan så har du egentligen ingen rätt till att veta vad han köpt sakerna för men det spelar ju ingen roll eftersom allt finns på nätet så du ungefärligt vet ändå.