Byggt nytt avloppssystem i sommarstugan men helt missat det här med avluftning. Sökt och läst en massa på forumet men inte blivit så mycket klokare då det oftast är en vattentoa inblandad. Här är det ett system med handfat, dusch, tvättmaskin och urin från torrtoa. Vad händer om jag inte får dit avluftning?
Läst att man ska sätta den i slutet av kedjan. I mitt fall vet jag inte riktigt var det skulle hamna då det är draget som bilden nedan. Bilden är grovt förenklad. Rören till tvättmaskin och till torrtoa går som ett Y från golvbrunnen sett.
Läst att man ska sätta den i slutet av kedjan. I mitt fall vet jag inte riktigt var det skulle hamna då det är draget som bilden nedan. Bilden är grovt förenklad. Rören till tvättmaskin och till torrtoa går som ett Y från golvbrunnen sett.
Om du har torrtoa så gör det kanske inte så mycket. Eller... allvarligt talat, har du avlopp från en torrtoa?
Om man inte har avluftning så kan allt vattnet i ett vattenlås sugas med när man spolar och därmed tömmas. Därför ska man ha det så nära VATTENTOAN som möjligt.
Men det här verkar vara ett BDT-avlopp eller något. Vad är det?
Om man inte har avluftning så kan allt vattnet i ett vattenlås sugas med när man spolar och därmed tömmas. Därför ska man ha det så nära VATTENTOAN som möjligt.
Men det här verkar vara ett BDT-avlopp eller något. Vad är det?
Produkter som diskuteras: "Stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det går att sätta avluftning/vacuumventil på endera anslutningen till tvättmaskin eller tvättställ, om den nu behövs. Bara haldeles bortgjord och ingen ko på isen.
Protte
Protte
Har ett fritidshus som helt saknar avluftning på enskilt avlopp och det har hänt en gång på sex år att det blivigt baksug. Då var det troligtvis ett stopp i röret på grund av att det inte varit i bruk på två år. Har spoltoalett.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden