Jag har isolerat ett lager 145 mm stenull och satt upp diffusionsplasten. Olika omständigheter gjorde att det blev ett flertal ställen som blev oisolerade på en eller några kvadratdecimeter. Är detta ett stort problem? Jag tänkte att om det är ett problem kan jag fylla ut alla synliga missar med fogskum (hål i plasten, skumma och sedan difftejp över hålet.

Nu tror jag inte att det blir några större värmeförluster eftersom det kanske totalt rör sig om max 0,5 kvadratmeter av totalt 100 kvadratmeter. Dessutom skall 45 mm isolering på utanför plasten.

Min undran gäller främst om det kan bli problem med kondens eller annat p.g.a. dessa missar.

Man bör väl få dit så hela bitar som möjligt samt så få skarver som möjligt eftersom det är där som förlusterna sker men LITE glapp hit eller dit bör väl inte vara alltför allvarligt.

De där med plasten..plasten ska ju sitta sist dvs närmast skivorna(varma sidan), ingen plast emellan isoleringen heller å ingen plast på utsidan.

Fördelen med att lägga dubbelisolering är ju att man förskjuter isoleringskarvarna + reglarna(köldbryggorna) dvs överlappar eller korsar dvs horisontellt första lagret sedan vertikalt

Plasten behöver inte sitta längst in, man kan ha max 1/3 av den totala isolertjockleken på insidan av plasten.

Mer finns här: http://www.isover.se/sw23096.asp

Alpha. Jag inser att jag borde undvika skarvarna//missarna men då det är ett gammalt hus med 100-tals förstärkningar mm runt bjälkar mm så var det ofrånkomligt att det blev oisolerade områden.

Plasten sitter på den varma sidan av 145 mm isoleringen men därefter kommer ytterligare 45 mm vilket skall vara ok. På just de ställen där isoleringen saknas råkar det ju bli så att det endast sitter isolering på den varma sidan om plasten.

Det kommer säkert att bli mer eller mindre köldbryggor men ur värmesynpunkt är det inget problem eftersom uppvärmningen/isoleringen i övrigt är mycket ekonomisk. Jag är bara osäker på om köldbryggorna skapar fuktproblem. Jag har ännu inte gipsat så jag har lite tid att bättra på isoleringen. Jag har ganska bra koll på hur man bör göra men dessa kunskaper räcker inte i ett gammalt hus med speciallösningar.

Mikael_L
Har du plast bakom "problemområdena" så kommer du ju inte få några fuktproblem där, kan jag tycka.

Förövrigt har jag ibland funderat på hur liten glipa det får/måste vara mellan isoleringsskivor alt mellan isolering och byggnadsdetaljer.
För antagligen finns det en tillräckligt liten spalt, då luften inte längre rör sig och isoleringsegenskaperna således inte försämras något.
Undrar om det är undersökt någon gång? :)

d_j skrev:
Plasten behöver inte sitta längst in, man kan ha max 1/3 av den totala isolertjockleken på insidan av plasten.

Mer finns här: [länk]

Tur att det finns folk som kan korrigera i efter hand, hade visst fel om plastens placering ber om ursäkt för det.
Nu har man lärt sig nå nytt idag med..

Mikael. Det skulle väl möjligen vara att varm fuktig luft strömmar förbi gips och 45 mm isoleringen och där möter plasten. Eftersom det saknas isolering på baksidan av plasten på några små områden bör det vara kallt där. Då kondenseras luften på plasten kanske. Eller är jag för petig i mina tankar. Jag kan ju inte vara den första som misslyckas lite med isolering. En anledning till att jag oroar mig är att jag i dagarna upptäckte hur lätt kondens kan skapas. Jag hade plasten kvar där kattvindluckorna skall sitta. Jag hade i väntan på nya luckor tryckt dit cellplastisoleringen. Trots att det var minst 10 grader ute så blev det rejäl kondens (blöta reglar) bakom cellplasten. Det var ju inte tätslutande cellplast utan varmluft kunde sippra genom på sidorna.

Utöver missar i isoleringen finns troligen missar i plasttätningen också. Skall man sätta plast runt 40 bjälka lär det inte bli 100% tätt. Därför skall jag troligen för säkerhets skull sätta in en extra frånluftsfläkt för undertrycket.

Mikael_L
Där har du ju en poäng, som jag helt missade.

Om det är stort värmeläckage (stort hål) så innebär det ju att väggen kan betraktas som en 45mm isolerad regelstomme, med difftäta plasten på helt fel sida, och det är ju inte bra.

Hmmm, om jag hade resurser och tid skulle jag vilja undersöka temperaturgradienten i springor av olika storlek. :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.