Hej
VI är i en bygglovsprocess där vi vill bygga en upphöjd altan (ca 2.7m hög) och som därmed kräver bygglov. Altanen kommer sitta ihop med huset och byggas ut mot garaget. Ursprungstanken var att bygga altanen hela vägen till garaget, men då stöter vi på problem eftersom vi inte får bygga ihop garaget och huset (Garaget är mindre än 4.5m från tomtrgräns vilket ger problem med 39§ i byggnadsstadgan som gäller.) Stadsbyggnadskontoret i Göteborg hänvisar till "Avståndet mellan byggnaderna måste vara så stort att de uppfattas som två fristående byggnader om man tittar på dem ovanifrån."
Avståndet till mellan garage och hus är 3.4m, och vi vill gärna kunna utnyttja så mycket som möjligt av det. Vi har också tänkt ta bort takutsprånget på garaget, eftersom det räknas med. Vi gjorde ett försök med ett avstånd på 5cm mellan garaget och altan, vilket kanske var lite väl optimistiskt, Handläggaren återkom med att det skulle kräva minst 0.5m. Vi har försökt i en vecka att få tag på handläggaren, men tänkte att jag kanske kunde söka lite kunskap här också.
Har väl egentligen två frågor:
1. Vilken lagtext/dom stödjer handläggarna sig på? Det hade varit bra att läsa orginaltexten.
2. Vad jag läser är 0.5 m utöver takutsprång inte ett helt ovanligt krav, men motiveringen verkar ofta vara för att kunna underhålla fasaden. Eftersom man kan stå under altanen kommer det inte vara några problem i detta fall. Finns det någon som har några erfarenheter om att få igenom mindre avstånd? Det känns som att exempelvis 25cm också syns tydligt ovanifrån?
Edit:
Trodde jag hade letat ordentligt, men efter lite mer sökande hittade jag detta som kanske i alla fall ger lite pekpinnar på första frågan.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/tillbyggnad/