Jag har en värmekabel till vattenledningen. Den skall vara självreglerande, men förhållandena verkar vara sådana att den sällan reglerar ner nämnvärt. Den drar mellan 47 och 50 W ungefär. Knappast ruinerande, men nu tyckte jag att det var dags att ordna en automatik som slår på värmekabeln vid minusgrader.

Det här är en apparat för att övervaka fotoceller till hissar. Däri finns en primärswitchad spänningsomvandlare, en mikrokontroller tre reläer och lite in och utgångar.
Elektrisk apparat som används för att slå på värmekabel vid minusgrader, med indikatorlampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver inte tre reläer. Genom att ta bort ett blir det mer plats för OP-förstärkarkretsen till en temperaturprob. Proben kommer från en trasig utomhustermometer.
DIY temperaturreglerad enhet för värmekabel med mikrokontroller och temperaturprob.
Skapa konto

Ny funktion på apparaten betyder även lite ändade ledare på mönsterkortet.
Modifierad elektronisk apparat med primärswitchad spänningsomvandlare och mikrokontroller för övervakning av värmekabel.
Skapa konto

Lite programmering och kalibrering senare så är den klar för montage. Jag hittade inget långt borr för att få ut proben genom väggen. Så den går tillfälligt ut genom dörren. Den understa dioden indikerar att värmekabeln är på. Det är nu nollgradigt ute.
Elcentral med varningskylt och justerad apparat indikerande påslagen värmekabel via röd diod.
Skapa konto

Om man skall räkna med någon timpenning för jobbet kommer det sannolikt att bli ganska lång återbetalningstid. Men det var en rolig utmaning att få till det.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Och du har "kalkylerat" hur utetemperaturen påverkar temperaturen där värmekabeln ligger? Ligger den i mark så har du ett mycket trögt behov som styrs av ett snabbt system som har svårt att veta temperaturen där värmen behövs.

E elmont skrev:
Och du har "kalkylerat" hur utetemperaturen påverkar temperaturen där värmekabeln ligger?
Jag övervägde att filtrera signalen så att om det bara var minusgrader i några timmar skulle den inte starta. På motsvarande vis skulle den då inte stängas av om det var plusgrader ett par timmar i en längre period av frost. Det finns en optokopplaringång också. Jag skulle ge boxen information om när vattenpumpen går. Det är ju bara när vattnet står still som det fryser. Då skulle jag kunna spara några kronor till om året. Men det blev inte så. Enda gången det frusit var när jag glömt att slå på kabeln på hösten. Jag var borta en helg då det var -15 grader. Då men inte förr frös det. Så jag tror att detta ger tillräcklig marginal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.