Jag håller på att bygga ett akvarium med kontinuerligt vattenbyte, alltså att det alltid droppar i lite vatten och lite åker ut. För det behöver jag ansluta till befintlig avloppsstam. Hur kan jag göra det så kompakt som möjligt? Det rör sig alltså om kanske 20 liter om dagen. Allt måste vara godkänt av försäkringsskäl. Tänker på typ av rör, vattenlås osv.

• Grå avloppsstam med rörkoppling i hörnet av ett rum, bredvid en vit maskin med perforerat hölje och en blå kartong på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En spilltratt och ett vattenlås av typen som brukar användas till tvättmaskiner är nog smidigast om du saknar golvbrunn.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja, jag har också lutat åt det men hade gärna fått till något mer kompakt. Det är så himla lite vatten det rör sig om. Egentligen hade jag bara kunnat köra en tunn slang, borra ett hål i avloppsröret och göra ett vattenlås med en böj på slangen. Det hade varit väldigt enkelt och kompakt men känns lite janky :)

En annan viktig grej är att anslutningen måste sitta lågt eftersom det ska vara självfall från akvariet. Alla spilltrattar med vattenlås jag sett är höga. Plus att anslutningen till avloppsröret också bygger höjd.

Det här verkar perfekt! Kan försäkringsbolaget ha åsikter om jag gör detta själv?

• Instruktioner och diagram för installation av sadelslangnippel på avloppsrör, inklusive specifikationer och monteringsinformation.
    Skapa konto
Magnus E K
A arasmus skrev:
Ja, jag har också lutat åt det men hade gärna fått till något mer kompakt. Det är så himla lite vatten det rör sig om. Egentligen hade jag bara kunnat köra en tunn slang, borra ett hål i avloppsröret och göra ett vattenlås med en böj på slangen. Det hade varit väldigt enkelt och kompakt men känns lite janky :)

En annan viktig grej är att anslutningen måste sitta lågt eftersom det ska vara självfall från akvariet. Alla spilltrattar med vattenlås jag sett är höga. Plus att anslutningen till avloppsröret också bygger höjd.
7 kubikmeter per år låter inte så lite. Det skulle öka min vattenförbrukning över tolv procent om jag skaffade en likadan anordning.

Claes Sörmland
Såga av avloppsledningen och montera ett avstick för 50 mm:

Grå avloppsrörsdel med avstick för 50 mm rör, lämplig för montage av vattenlås och adaptrar vid akvariesystem.
Skapa konto

Om du inte kan bygga vattenlås på höjden, bygg åt sidan med en 45 graders rördel och en adapter från 50 till 40 mm. Sen liggande vattenlås från Purus:

En vit avloppsrörsdel med t-koppling, för användning vid installation av avstick på 50 mm avloppsledning.
Skapa konto

Sen 40 mm rör, 90 grader vinkel upp till akvariets utloppslang.

Magnus E K Magnus E K skrev:
7 kubikmeter per år låter inte så lite. Det skulle öka min vattenförbrukning över tolv procent om jag skaffade en likadan anordning.
Sant! Jag menade att flödet är väldigt lågt eftersom det är konstant (jämfört med, säg tömma en tvättmaskin eller ett badkar).

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Såga av avloppsledningen och montera ett avstick för 50 mm:

[bild]

Om du inte kan bygga vattenlås på höjden, bygg åt sidan med en 45 graders rördel och en adapter från 50 till 40 mm. Sen liggande vattenlås från Purus:

[bild]

Sen 40 mm rör, 90 grader vinkel upp till akvariets utloppslang.
Hmm, liggande vattenlås låter lovande. Misstänker ändå att alla anslutningar och adaptrar kommer ta för mycket plats, men ska tänka till. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.