Tänkte kolla om någon har erfarenhet av detta.

Vi har en mindre skogsfastighet på 7 hektar, där vi planerar att bygga ett fritidshus i en glänta ungefär mitt på fastigheten och ansluta till elnätet.

Elnätsbolaget (Vattenfall i det här fallet) står för markarbeten fram till tomtgräns. Vad innebär det, är det skogsfastighetens fastighetsgräns eller är det där tomten kring huset börjar?

Elektrikern som vi har kontakt med var själv osäker på hur elnätsbolaget resonerar.

• Gilla
johan8611
  • Laddar…
Tomt är mark som är bebyggd eller avses bebyggas och utgör marken runt om huset med trädgård, parkering etc.
Den kan aldrig omfatta hela din fastighet, större delen av den är väl allemansrättsligt område.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tomt är mark som är bebyggd eller avses bebyggas och utgör marken runt om huset med trädgård, parkering etc.
Vet vi att det även är Vattenfalls definition när det gäller respektive parts ansvarsområde i samband med elanslutning? Att allemansrätten antagligen gäller för en stor del av fastigheten har väl ingen relevans för TS fråga?

• Gilla
Patrik Israelsson3 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet vi att det även är Vattenfalls definition när det gäller respektive parts ansvarsområde i samband med elanslutning? Att allemansrätten antagligen gäller för en stor del av fastigheten har väl ingen relevans för TS fråga?
Allemansrätten gäller inte på tomt så visst har det betydelse om anslutningen ska ske till tomtgräns.
F fredrik_145 skrev:
Elnätsbolaget (Vattenfall i det här fallet) står för markarbeten fram till tomtgräns.

• Gilla
borjeblue
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Allemansrätten gäller inte på tomt så visst har det betydelse om anslutningen ska ske till tomtgräns.
Jag förstår inte alls vad allemansrätten har att göra med var Vattenfall anser att deras "överlämningspunkt" är.

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi anslöt vår skogsfastighet till Vattenfall för några år sedan, för ett nybygge mitt i skogen. Vi fick då ange en punk på kartan där vi önskade få elskåpet. Detta var en bra bit från fastighetsgräns.
Värt att veta i sammanhanget är att Vattenfall lämnar offert på anslutning från närmaste transformator till ditt önskade elskåp. Detta var i vårt fall inte den sträcka som de i verkligheten sedan grävde. I verkligheten kunde de ansluta ny kabel från ett närmare elskåp. Så en offert på 1100 meter (som man måste beställa utefter, de projekterar inte utan beställning), till i verkligheten ca 600 meter. Det gick inte att få gehör från Vattenfall att ändra priset efteråt. Vi lämnade då in begäran om prövning till Energimarknadsinspektionen och fick anslutningsavgiften nedsatt. Vi fick på så vis tillbaka ca halva summan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
J Jensahöns skrev:
Vi anslöt vår skogsfastighet till Vattenfall för några år sedan, för ett nybygge mitt i skogen. Vi fick då ange en punk på kartan där vi önskade få elskåpet. Detta var en bra bit från fastighetsgräns.
Värt att veta i sammanhanget är att Vattenfall lämnar offert på anslutning från närmaste transformator till ditt önskade elskåp. Detta var i vårt fall inte den sträcka som de i verkligheten sedan grävde. I verkligheten kunde de ansluta ny kabel från ett närmare elskåp. Så en offert på 1100 meter (som man måste beställa utefter, de projekterar inte utan beställning), till i verkligheten ca 600 meter. Det gick inte att få gehör från Vattenfall att ändra priset efteråt. Vi lämnade då in begäran om prövning till Energimarknadsinspektionen och fick anslutningsavgiften nedsatt. Vi fick på så vis tillbaka ca halva summan.
Intressant att ni har erfarenhet från en liknande situation. Även här är avståndet som Vattenfall vill debitera för långt och när vi pratade med en markentreprenör som jobbar mycket i området reagerade han ”nä, det låter konstigt, det finns elskåp mycket närmare än så”.

Behövde ni stå för schaktning för sträckan inom er skogsfastighet, eller stod Vattenfall för det fram till där huset skulle byggas?

Claes Sörmland
När min granne markägaren frånsålde 20-talet tomter stod han för schaktningen på sin mark. En lokal grävkille gjorde jobbet. Han la även ut elledningarna i schakten och placerade kopplingsskåp. Sen kom Vattenfalls elektriker, gav tummen upp och så fylldes schakten igen. Slutligen kom Vattenfalls elektriker och kopplade ihop det hela och fick en transformatorstation levererad som kopplades in.

F fredrik_145 skrev:
Intressant att ni har erfarenhet från en liknande situation. Även här är avståndet som Vattenfall vill debitera för långt och när vi pratade med en markentreprenör som jobbar mycket i området reagerade han ”nä, det låter konstigt, det finns elskåp mycket närmare än så”.

Behövde ni stå för schaktning för sträckan inom er skogsfastighet, eller stod Vattenfall för det fram till där huset skulle byggas?
Det kan ju vara så att det närmare elskåpet inte har en tillräckligt matning men det kollar inte Vattenfall upp innan utan de tar "wost case" och offererar från transformatorn.
Vattenfall stod för allt jobb med grävning osv fram till vårt elskåp. Elskåpet fick vi dock stå för själva.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte alls vad allemansrätten har att göra med var Vattenfall anser att deras "överlämningspunkt" är.
Att du inte förstår får ju stå för dig.

jag fattar att om man sagt tomtgräns och tomten ligger 1000 meter från fastighetsgräns förväntar jag mig att få anslutningen vid tomtgränsen.

Allemansrätten var bara ett förtydligande av att tomtgränsen kan då inte vara vid fastighetsgränsen eftersom den inte är tomtmark.

D Dilato skrev:
Allemansrätten var bara ett förtydligande av att tomtgränsen kan då inte vara vid fastighetsgränsen eftersom den inte är tomtmark.
Ja om nu Vattenfall ser det på det sättet…

I den här typen av anslutningar får man ange vart man vill ha mätaren och får då ett pris på anslutningen baserat på avstånd mellan mätaren och lämplig anslutingspunkt för nätägaren.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fredrik_145 skrev:
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av detta.

Vi har en mindre skogsfastighet på 7 hektar, där vi planerar att bygga ett fritidshus i en glänta ungefär mitt på fastigheten och ansluta till elnätet.

Elnätsbolaget (Vattenfall i det här fallet) står för markarbeten fram till tomtgräns. Vad innebär det, är det skogsfastighetens fastighetsgräns eller är det där tomten kring huset börjar?

Elektrikern som vi har kontakt med var själv osäker på hur elnätsbolaget resonerar.
Ring och fråga så får du säkert ett bra svar.

• Gilla
Hemingway
  • Laddar…
Tack för svaren. För att förtydliga, så här har Vattenfall skrivit i offerten:

Vattenfall ansvarar för markarbete och förläggning av elledningar samt återställande av mark utanför Kundens tomtgräns. Innanför tomtgränsen ingår förläggning av serviskabel i kabelskyddsrör samt anslutning till Kundens anslutningspunkt”.

Frågan är alltså hur Vattenfall definierar tomtgräns och därmed om min markentreprenör behöver göra schaktning och lägga kabelskyddsrör från fastighetsgränsen eller från det jag uppfattar som tomtgräns (typ 2-3000 kvm närmast runt huset), vilket blir en mycket kortare sträcka.

Jag kommer ställa frågan till Vattenfall nästa vecka, då handläggaren har semester den här veckan. Tänkte mest höra mig för här för att ha lite kött på benen om det blir en diskussion med Vattenfall om vad som ska anses som tomt.

Det det alltså bara själva markåterställningen det handlar om?
Förmodligen menar dom fastighetsgräns, men står det tomtgräns i offerten så får du väl stå på dig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.