10 149 läst ·
43 svar
10k läst
43 svar
Minicirkelsåg - Värt att köpa?
Köpte en 18V borstlös Makita cirkelsåg när jag drog igång tillbyggnaden på allvar. Efter lite tillvänjning blev det ett oumbärligt verktyg.
Viktigt att tänka på är om du vill ha motorn till höger eller vänster, vissa märken erbjuder båda. För mig funkar det så mycket bättre med motorn åt höger så man ser klingan när man håller den i höger hand.
Viktigt att tänka på är om du vill ha motorn till höger eller vänster, vissa märken erbjuder båda. För mig funkar det så mycket bättre med motorn åt höger så man ser klingan när man håller den i höger hand.
När jag påbörjade bygget av mitt attefallshus kände jag att jag skulle vilja ha en mini cirkelsåg just för att den var smidig. Inte ångrat mig en sekund. Använt den till golvspån, osb och plyfa, gips, takpanel men också för att jämna till den stående ytterpanelen. Många kap och fortfarande inte bytt klinga. Jag är förvånad över vad 12V maskinerna klarar idag. Köpte också en Hikoki slagskruvdrivare 12 Volt som jag använt för att dra de riktigt långa 8 mm skruvarna med T40.TheImprovisor skrev:
Jag har idag en fullt fungerande cirkelsåg, en äldre Black & Decker som får sin mat från två hål väggen.
Inga konstigheter med den, men jag upplever den klumpig i samband med en del mindre arbeten.
Jag står nu i begrepp att skiva väggar i en utbyggnad på ca 20 kvm, inkluderande ett par innerväggar och förmodar att min nuvarande cirkelsåg duger för ändamålet att kapa dessa skivor.
Jag har sneglat lite på batteridrivna minicirkelsågar då de verkar vara smidiga att arbeta med och gissar att en sådan skulle göra jobbet med skivorna lika bra som min nuvarande cirkelsåg, men med enklare hantering.
Min fråga är om jag tänker tokigt, och om en minicirkelsåg är en vettig investering.
Den mini cirkelsåg jag fastnade för var Bosch blåa då jag sen tidigare har sticksågen och skruvdragaren i samma serie: https://www.bosch-professional.com/sa/en/products/gks-12v-26-06016A1001
Scott Brown pratade varmt om sin lilla cirkelsåg för någon vecka sedan. Den verkar hantera förvånansvärt många uppgifter, har ett par unika styrkor (hans Makita kan vinkla bladet åt "fel" håll och därmed komma åt att såga under kanter), och är behändig som tusan att få med sig.
Jag har också en GKS12V-26 som jag använder flitigt med tunna skivmaterial och panelbrädor och är väldigt nöjd med sågsnittens kvalitet och sågens smidighet. Ofta i kombination med skena och medföljande adapter. Men idag drabbades jag av fenomenet RTFM när jag skulle såga för första gången med snedställd klinga på 45 grader med skenan. Gissa vad som hände? Något som inte händer med Bosch större skensågarH HegeFH skrev:När jag påbörjade bygget av mitt attefallshus kände jag att jag skulle vilja ha en mini cirkelsåg just för att den var smidig. Inte ångrat mig en sekund. Använt den till golvspån, osb och plyfa, gips, takpanel men också för att jämna till den stående ytterpanelen. Många kap och fortfarande inte bytt klinga. Jag är förvånad över vad 12V maskinerna klarar idag. Köpte också en Hikoki slagskruvdrivare 12 Volt som jag använt för att dra de riktigt långa 8 mm skruvarna med T40.
Den mini cirkelsåg jag fastnade för var Bosch blåa då jag sen tidigare har sticksågen och skruvdragaren i samma serie: [länk]
Det som skulle göra arbetet med skivor enklare är en såg som går på skenor. Strunt samma om den är mini, sänk eller helt vanlig. Har sparat mig oerhört mycket besvär och hade jag vetat bättre hade jag köpt den 15år tidigare än jag nu gjorde.
Har en GKS12V-26 sedan nåt år men tyvärr har den blivit liggande långt nere i högen av L-boxxar, utan egentlig anledning.
Ska plocka fram så den blir använd, kändes användbar det lilla jag använt den.
Ska plocka fram så den blir använd, kändes användbar det lilla jag använt den.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Klicka här för att svara