Köpte en 18V borstlös Makita cirkelsåg när jag drog igång tillbyggnaden på allvar. Efter lite tillvänjning blev det ett oumbärligt verktyg.

Viktigt att tänka på är om du vill ha motorn till höger eller vänster, vissa märken erbjuder båda. För mig funkar det så mycket bättre med motorn åt höger så man ser klingan när man håller den i höger hand.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Jag har idag en fullt fungerande cirkelsåg, en äldre Black & Decker som får sin mat från två hål väggen.

Inga konstigheter med den, men jag upplever den klumpig i samband med en del mindre arbeten.

Jag står nu i begrepp att skiva väggar i en utbyggnad på ca 20 kvm, inkluderande ett par innerväggar och förmodar att min nuvarande cirkelsåg duger för ändamålet att kapa dessa skivor.

Jag har sneglat lite på batteridrivna minicirkelsågar då de verkar vara smidiga att arbeta med och gissar att en sådan skulle göra jobbet med skivorna lika bra som min nuvarande cirkelsåg, men med enklare hantering.

Min fråga är om jag tänker tokigt, och om en minicirkelsåg är en vettig investering.
När jag påbörjade bygget av mitt attefallshus kände jag att jag skulle vilja ha en mini cirkelsåg just för att den var smidig. Inte ångrat mig en sekund. Använt den till golvspån, osb och plyfa, gips, takpanel men också för att jämna till den stående ytterpanelen. Många kap och fortfarande inte bytt klinga. Jag är förvånad över vad 12V maskinerna klarar idag. Köpte också en Hikoki slagskruvdrivare 12 Volt som jag använt för att dra de riktigt långa 8 mm skruvarna med T40.
Den mini cirkelsåg jag fastnade för var Bosch blåa då jag sen tidigare har sticksågen och skruvdragaren i samma serie: https://www.bosch-professional.com/sa/en/products/gks-12v-26-06016A1001

• Gilla
poba53 och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
L Lovan83 skrev:
Fast egentligen vill du ha en sänksåg 😎
Också. 😁

Och en mindre såg kan även klara större "sällanjobb". Gammal bild men fungerade.
Cirkelsåg placerad på ett långt trästycke på bockar utomhus, redo för skärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbitar på ett arbetsbord utomhus, redo för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Scott Brown pratade varmt om sin lilla cirkelsåg för någon vecka sedan. Den verkar hantera förvånansvärt många uppgifter, har ett par unika styrkor (hans Makita kan vinkla bladet åt "fel" håll och därmed komma åt att såga under kanter), och är behändig som tusan att få med sig.

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar hyra verktyg jag inte har så stor användning för via Hygglo. Funkar mycket bra.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
TheImprovisor
N nickehed skrev:
Jag brukar hyra verktyg jag inte har så stor användning för via Hygglo. Funkar mycket bra.
Bra alternativ för små projekt.

H HegeFH skrev:
När jag påbörjade bygget av mitt attefallshus kände jag att jag skulle vilja ha en mini cirkelsåg just för att den var smidig. Inte ångrat mig en sekund. Använt den till golvspån, osb och plyfa, gips, takpanel men också för att jämna till den stående ytterpanelen. Många kap och fortfarande inte bytt klinga. Jag är förvånad över vad 12V maskinerna klarar idag. Köpte också en Hikoki slagskruvdrivare 12 Volt som jag använt för att dra de riktigt långa 8 mm skruvarna med T40.
Den mini cirkelsåg jag fastnade för var Bosch blåa då jag sen tidigare har sticksågen och skruvdragaren i samma serie: [länk]
Jag har också en GKS12V-26 som jag använder flitigt med tunna skivmaterial och panelbrädor och är väldigt nöjd med sågsnittens kvalitet och sågens smidighet. Ofta i kombination med skena och medföljande adapter. Men idag drabbades jag av fenomenet RTFM när jag skulle såga för första gången med snedställd klinga på 45 grader med skenan. Gissa vad som hände? Något som inte händer med Bosch större skensågar

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Det som skulle göra arbetet med skivor enklare är en såg som går på skenor. Strunt samma om den är mini, sänk eller helt vanlig. Har sparat mig oerhört mycket besvär och hade jag vetat bättre hade jag köpt den 15år tidigare än jag nu gjorde.

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
Har en GKS12V-26 sedan nåt år men tyvärr har den blivit liggande långt nere i högen av L-boxxar, utan egentlig anledning.

Ska plocka fram så den blir använd, kändes användbar det lilla jag använt den.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Kompakt cirkelsåg från DeWalt, 18V, med 115 mm klinga och extra handtag för bättre grepp. Idealisk för små projekt men klarar ej 45x95 i ett snitt.

Sånhär skaffade jag för några månader sedan :D och jo har man en mindre såg så är den man använder först... Enda minus är att den inte kapar en 45x95 i ett kör..

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
HogeN HogeN skrev:
[bild]

Sånhär skaffade jag för några månader sedan :D och jo har man en mindre såg så är den man använder först... Enda minus är att den inte kapar en 45x95 i ett kör..
En sån modell är det jag suktar efter.

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
En sån modell är det jag suktar efter.
bara att vänta på blackfriday då :D

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
bara att vänta på blackfriday då :D
Och hoppas att det man vill ha eller är intresserad av dyker upp. Vilket det inte alltid gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.