TheImprovisor
Allvarligt talat. Tack för alla synpunkter. Naturligtvis inser jag att köpet är "onödigt" eftersom jag har ett verktyg som gör jobbet.

Min undran var väl mest om ett nytt verktyg skulle förenkla jobbet så mycket att det är värt kostnaden.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Nu tycker jag att vi tangerar gränsen till rationellt resonemang här.
Dessutom glömde du lägga in villhöverfaktorn X och barnsliglädjefaktornövernyaverktyg Y i ekvationen. 😁
Köp Makita isåfall, dina Ryobi verktyg och gamla Black&decker duger nog till bygget men det blir så mycket enklare och roligare att jobba om man har tillgång till nya proffsverktyg.

• Gilla
  • Älska
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
F fribygg skrev:
En ordentlig ny vass klinga till den befintliga sladdsågen kan nog spara mer tid och ge betydligt mer arbetsglädje under bygget än vad en Ryobi minicirkelsåg kan och det för betydligt mindre kostnad.
Klingan är ny, så det funkar bra. Tycker bara att den är klumpig att jobba med.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
TheImprovisor
F fribygg skrev:
Köp Makita isåfall, dina Ryobi verktyg och gamla Black&decker duger nog till bygget men det blir så mycket enklare och roligare att jobba om man har tillgång till nya proffsverktyg.
Du menar så att jag får fler batterier och laddare att snubbla över. 😁

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Min undran var väl mest om ett nytt verktyg skulle förenkla jobbet så mycket att det är värt kostnaden.
Svaret är tyvärr nej med det angivna arbetet, men du kan ju handla en minicirkelsåg likafullt;)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
F fribygg skrev:
Svaret är tyvärr nej med det angivna arbetet, men du kan ju handla en minicirkelsåg likafullt;)
Det var väl det jag trodde. 🙂

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Du menar så att jag får fler batterier och laddare att snubbla över. 😁
Du behöver nog inte så många Makita batterier om du byter allt gammalt, även om du väljer verktyg och maskiner som fodrar två 18 volts batterier tror jag du klarar dej med 6-8 nya Makita batterier och ett par ordentliga laddare.

Det finns tex bra 2*18volts batterimotorsåg som definitivt kan sättas upp på "villhöver listan" om man ska bygga till kåken och sen sköta tomten och kanske kapa lite ved, en batteridriven kap/ger är säkert användbart vid ett bygge som ditt och nya mulitiverktig och skruvdragare/slagskruvdragare tror jag kommer göra stor skillnad mot de grejor du har, man får ju inte ta med varken pengar eller verktyg den dagen man trillar av pinn och om en ny minicirkelsåg gör livet roligare och bättre kan du gott kosta på dig det.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Blir OT nu men kunde inte låta bli.
Vid husköp 80-tal påbörjades köp av 230-maskiner.
En samling elverktyg, inklusive Bosch-maskiner, på ett arbetsbord. Verktygen varierar från äldre 230V-modeller till nyare 18V-modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan på 90-talet går man vidare med blå Bosch 12V batteri, men även 230V.
Bosch elverktyg inklusive skruvdragare, sticksåg och batterier på ett bord, utplacerade för byggprojekt.
Skapa konto

Och i vintras 18V.
Olika Bosch-elverktyg inklusive cirkelsåg, vinkelslip, sticksåg och batterier på ett betonggolv.
Skapa konto

Förutom det finns bordsåg, gersåg, rikt/planhyvel, osv.
Alla används beroende av tid och rum.
Ordspråk "Det som många ska bli ska börjas i tid"

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
F fribygg skrev:
A AndersS skrev:
Blir OT nu men kunde inte låta bli.
Vid husköp 80-tal påbörjades köp av 230-maskiner.
[bild]
Sedan på 90-talet går man vidare med blå Bosch 12V batteri, men även 230V.
[bild]
Och i vintras 18V.
[bild]
Förutom det finns bordsåg, gersåg, rikt/planhyvel, osv.
Alla används beroende av tid och rum.
Ordspråk "Det som många ska bli ska börjas i tid"
Är det ens möjligt att ha för många verktyg? 😁

• Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Klingan är ny, så det funkar bra. Tycker bara att den är klumpig att jobba med.
Vad är det som gör den klumpig? Vikten, sladden,…?
Troligtvis är det du vill ha en batteridriven cirkelsåg i vanlig storlek. Kanske en som du kan ha skena till.
Jag gissar att de små batteridrivna är lite klena med tanke på att de med sladd inte har så mycket ork heller. Kapdjupet gör att man känner sig lätt begränsad, speciellt om man använder skena till.
Jag hade nog rekommenderat en enklare batteridriven för pengarna, tom en från Biltema/Jula/etc, framför en sån mini variant.
Fast egentligen vill du ha en sänksåg 😎

(Jag tar ibland med mig batteridrivna med skena, till butiken och kapar upp skivorna för enklare transport. Perfekt när man kan be de dra ut pallen och man kan kapa ett par skivor åt gången.)

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
TheImprovisor
L Lovan83 skrev:
Vad är det som gör den klumpig? Vikten, sladden,…?
Storleken och tyngden främst.
Sladden stör mig egentligen inte så mycket.
Skulle väl helt enkelt föredra en mindre, smidigare och lättare maskin.

Storleken och tyngden främst.
Sladden stör mig egentligen inte så mycket.
Skulle väl helt enkelt föredra en mindre, smidigare och lättare maskin.
Vad väger din nuvarande maskin?

TheImprovisor
L Lovan83 skrev:
Vet faktiskt inte.

TheImprovisor
L Lovan83 skrev:
Maskinen heter BD228. Hittar inga specs. men gissar runt tre kilo.

osb
Spana in DEWALT DCS571, köpte nyligen mest pga villhöverfaktorn men mäkta imponerad. Kapade 30mm tjocka laminatbänkskivor utan några problem. Förutsätter däremot deras lite större (starkare) batterier

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.