1 545 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Stark borrhammare utan kickback, livsfarligt?
Sida 1 av 2
Hej,
Har sen tidigare något i stil med Makita HR2630J som fungerat mycket bra på diverse renovering runt huset. Förra sommaren behövde det borras nya ventilationer i huset med 120 mm såg och det tog knäcken på Makitan vilket inte är så konstigt. Den fungerar än men det blir inte mer ventiler för den maskinen.
Jula har dock ett bra pris på deras MEEC borrhammare med 9J, generellt gillar jag inte alls MEEC och drar mig ganska långt från att köpa deras prylar. Men jag tänkte att denna maskinen kanske kunde användas de få gånger man behöver hugga något lite större eller borra större hål. Problemet kan dock vara avsaknaden av kickback. Vet att Makitan högg några gånger med sågen och en borrhammare med 9J lär ju bryta handlederna.
Är det tekniken man behöver få till eller bör man hyra istället när det väl behövs?
Har sen tidigare något i stil med Makita HR2630J som fungerat mycket bra på diverse renovering runt huset. Förra sommaren behövde det borras nya ventilationer i huset med 120 mm såg och det tog knäcken på Makitan vilket inte är så konstigt. Den fungerar än men det blir inte mer ventiler för den maskinen.
Jula har dock ett bra pris på deras MEEC borrhammare med 9J, generellt gillar jag inte alls MEEC och drar mig ganska långt från att köpa deras prylar. Men jag tänkte att denna maskinen kanske kunde användas de få gånger man behöver hugga något lite större eller borra större hål. Problemet kan dock vara avsaknaden av kickback. Vet att Makitan högg några gånger med sågen och en borrhammare med 9J lär ju bryta handlederna.
Är det tekniken man behöver få till eller bör man hyra istället när det väl behövs?
Det har inget med slagstyrkan att göra, utan vridmomentet, som normalt begränsas av en slirkoppling (och inte nödvändigtvis är högre för en maskin med hög slagstyrka).I Ironside skrev:
Antar att du menar "kickback control" som är någon Bosch-finess? Kanske finns motsvarande även på andra fabrikat? Är nog en bra grej, men jag tror de flesta maskiner saknar sådana finesser.
Jag har provat borra med exakt den meec hammaren i en krypgrund med en 25mm borr. Gick hur bra som helst och jag gjorde en sex-sju hål halvt dubbelvikt och med spindelnät i ansiktet.
Hål nummer åtta, i halvdunklet och med svettpärlor i tinningen och alla tankar på att äntligen få komma ut ur grottan så nyper borren. Att säga att jag i princip följde med ett halvt varv är ingen överdrift. Att jag hade tur och det var mest mjukdelar som fick agera broms för den arga apparaten som då mer agerade fläkt än borrmaskin det är också något att ha i åtanke.
Så kort sagt, den fungerar. Lås aldrig avtryckaren och det finns säkrare maskiner att hyra istället.
Hål nummer åtta, i halvdunklet och med svettpärlor i tinningen och alla tankar på att äntligen få komma ut ur grottan så nyper borren. Att säga att jag i princip följde med ett halvt varv är ingen överdrift. Att jag hade tur och det var mest mjukdelar som fick agera broms för den arga apparaten som då mer agerade fläkt än borrmaskin det är också något att ha i åtanke.
Så kort sagt, den fungerar. Lås aldrig avtryckaren och det finns säkrare maskiner att hyra istället.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja såklart, när det gäller hålsågen så spelar inte slagstyrkan någon roll men däremot vridmomentet som man ändå vill tro är kopplat till watt antalet (wattantalet). På sågen stod det minst 1000 watt, Makitan är 800 watt så jag förstår om den inte riktigt orkade, något hände med växlaren, gick inte att slå om mellan lägena, fick öppna och mecka lite med den, passade då på att trycka in mer fett med (också). Har hänt en gång sen dess så den har nog blivit lite sliten men den funkar till enklare jobb.C cpalm skrev:Det har inget med slagstyrkan att göra, utan vridmomentet, som normalt begränsas av en slirkoppling (och inte nödvändigtvis är högre för en maskin med hög slagstyrka).
Antar att du menar "kickback control" som är någon Bosch-finess? Kanske finns motsvarande även på andra fabrikat? Är nog en bra grej, men jag tror de flesta maskiner saknar sådana finesser.
Meec borrhammaren är på 1600 W så jag hoppas på att den fixar sågandet bättre.
Frågan var väll (väl) mer om denna maskin saknade någon funktion, ex (t.ex.) det Bosch kallar kickback som de flesta andra maskiner har, men det verkar ju inte så.
Vet att jag höll på att bryta handlederna på Makitan när jag sågade ventilationen så det hade ju varit fint med någon typ av kickbackhantering (-hantering) men det verkar inte vara helt självklart tyvärr. Man får försöka hitta en långasam (långsam) men fungerade (fungerande) hanstighet (hastighet) så att man inte blir helt sönderslagen när den hugger, för det är ju just det, de e (det är) inte frågan om den hugger utan när.
Vem har pratat om temperatursskydd? Nej det var mer läten från maskinen, typ kugghjul som hoppade. Lösningen där och då var att köra långsammare och försöka parera in bättre så att man höll sågen så rakt som möjligt så den inte nöp.rakt09 skrev:
Jag tror givetvis inte att en MEEC maskin håller bättre än Makita, men däremot, om det är dubbelt så mycket watt i MEEC:en så gissar jag att den också är starkare. MEEC:en anger 58 Nm, på Makitan anges det inte.
Till till stora kärnborr är väl en kärnborrmaskin bäst? De ska helst fixeras så det tar hand om kickback. Lidl hade en väldigt billig nyligen men det finns varianter på tex amazon för runt tusenlappen.
I viss mån, säkert. Men det finns ingen poäng med en handhållen maskin vars slirkoppling ger ett vridmoment som inte går att hålla emot för hand. Det blir ju bara farligt.I Ironside skrev:
Jula anger ju vridmomentet för sina Meck-maskiner, och det är samma 58 Nm för både 6 J och 9 J-modellen.
Jag kan inget om maskiner, vet bara att med Meec:en har jag borrat kanske 1000+ 20 mm hål utan att det nypt. Så jag antar att den har slirkoppling. Min är tre år gammal.
Innan jag skaffade den hyrde jag en Makita batterimaskin i motsvarande storlek (enda som fanns inne), och då höll handlederna på att ryka.
Innan jag skaffade den hyrde jag en Makita batterimaskin i motsvarande storlek (enda som fanns inne), och då höll handlederna på att ryka.
ja vad som hände var ju inte riktigt specificerat. tråkigt oavsett. men känslan att något gick sönder motsägs av att den sedan tycks fungera? att klara ett 120 mm hål är för övrigt inte småpotatis.I Ironside skrev:Vem har pratat om temperatursskydd? Nej det var mer läten från maskinen, typ kugghjul som hoppade. Lösningen där och då var att köra långsammare och försöka parera in bättre så att man höll sågen så rakt som möjligt så den inte nöp.
Jag tror givetvis inte att en MEEC maskin håller bättre än Makita, men däremot, om det är dubbelt så mycket watt i MEEC:en så gissar jag att den också är starkare. MEEC:en anger 58 Nm, på Makitan anges det inte.
58 Nm är ju även varvtalsberoende, och klaras för övrigt av ett flertal små batteridragare, vilka brukar vara på några hundra watt. och det räcker för att i olyckliga fall ge handledsskador.
själv har jag en gammal elu borrhammare på ynkliga 650 watt, ombadgad till dewalt. tycks orka vad som helst. och en makita lxt. inte riktigt utsatt den för hårdare prövningar.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag har en Meec på 1050 watt som jag använt för att borra ner 20 mm spräckkilar med. Kompetent maskin och har inte nypt jätteofta. Har hållit emot med ena benet för att förhindra rotation då det hänt. Värre är vibrationerna som känns i händerna flera veckor efteråt, trots användning av tjocka handskar. Kanske för den skull kan vara värt att satsa på en dyrare maskin om den vibrerar mindre?