Hej!
Läser lite då och då på forumet men har inte skrivit så mycket ännu.
Här kommer mitt bidrag till ännu en isoleringsfundering!:)

Vi köpte en timmrad stuga med två våningar för drygt ett år sen. Huset har varit väldigt sparsamt använt och knappt underhållet under några år innan dess. Vatten hade läckt in genom taket och en del av det hade fått byttas ut helt. Däremot har man inte isolerat den delen..

Vi hängde ett täcke för trappen upp. Så övervåningen har nu fått vara ouppvärmd. Men det känns ju inte riktigt hållbart i längden. Så nu är det tid att ta tag i det här!

Jag har brutit upp lite för att se så det inte är fukt och mögel någon annanstans och de ser lugnt ut.
Däremot funderar jag nu på hur jag borde gå tillväga där isoleringen saknas.
Resten av taket har under råsponten: någon form av vindpapp, 45mm mineralull, ångspärr och spånskiva.
Min fundering är om jag borde göra likadant trots att det saknar luftspalt. Det känns ju som att det fungerat under lång tid både när huset stått tomt långa perioder innan dess varit nästintill permanentboende.
Men, jag tycker det känns väldigt svårt att få till ånspärren så att den blir tät. Därför har jag kikat på cellulosaisolering, som jag har förstått inte bör ha ångspärr. Men om resten av taket har det kanske det är dumt med en bit som inte har det?
Jag vill ju helst inte isolera om hela taket, åtminstone inte nu..

45mm isolering är inte mycket i ett tak. Passa på att isolera mer på en gång.

Lite så tänkte jag också, men eftersom väggen är timmer med lika tjock(tunn) isolering så funderar jag på om det skulle göra någon skillnad?

Det är i dagsläget bara en del av taket dom ska isoleras, men det klart att jag skulle kunna köra lite tjockare där, för att senare göra om resten av taket. Men det är enormt mycket annat som behöver göras, så jag försöker begränsa mig till det mest akuta..Provar lägga upp en bild.

Interiörbild av en del av ett trähus, visande timmerväggar och tak där isoleringen övervägs för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Inredningsbild som visar en timmervägg och en del av ett oisolerat trätak med synlig bjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.