3 047 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Mindre lyckat parkett slipnings projekt. Hur gör jag?
M MagHam skrev:
Slipade längst fibrerna.arneri68 skrev:
Använde härdareM MagHam skrev:
Jag har oljat med vitbetsad olja och sedan 1 lager lack. Men har inte hört om att man behöver mer än ~2 lager lack. I alla fall inte om man frågar golv butiken jag handlade på. Tror du man behöver mer än 2 lager slut lack?M MagHam skrev:
Diagonalslipning är för att ta bort ryggar i golvet, har inget med fibrer att göra. Det kommer alltid bli väldigt grovt av 40-60 papper varför du alltid kör flera varv med 80, 120 och slutligen 240 tills alla märken är borta från grovleken under.arneri68 skrev:
Stämmer. Men jag har inte hört att man kör med 240 på parkett. Det är nog för fint. Man polerar nästan ner porerna då. Vilket jag tror gör att oljan inte riktigt sugs åt lika lätt.Gummistol skrev:
Om du ska lacka om och vill göra det helt korrekt vill du slipa bort all lack igen. Om du använder 60-papper eller 80 eller 120 spelar ingen roll, det kommer bara ta längre tid med de mindre grovlekarna och troligt gå mer papper. Är dock mer "safe" att köra med t.ex 80 mht att du inte vill slipa bort en massa slitskikt på träet i onödan.C Cocomango skrev:
Vill du köra en lättare version går det ev att endast köra de avslutande grovlekarna för att få en jämn yta på lacken som du sedan kan lacka på utan att komma ner till träet, hade dock gjort ett provhörn först innan jag går all in på att köra den versionen på hela golvet.
Lycka till!
Helt rätt, hade gått upp ett snäpp för högt. Kollade på papprena jag körde med och då var det 36, 60, 80 och 120.C Cocomango skrev:
På handhållna kantslipen gick jag aldrig över 80 dock då den gav lika fin yta som 120 på trummsandaren. 120 på kantslipen blev synbart mycket blankare så fick gå över det igen med 80 för att rugga tillbaka det.
Tänkte på en sak - tror du jag har nog med träyta att slipa då? Det har bara slipats av mig 1 gång. Jag resonerar så att; bevisligen slipade jag för få gånger med 60 pappret. Vilket är anledningen till att golvet är lite rödaktigt. Därför bör det finnas bra med träyta kvar att slipa innan det blir för tunt.Gummistol skrev:
Om du ska lacka om och vill göra det helt korrekt vill du slipa bort all lack igen. Om du använder 60-papper eller 80 eller 120 spelar ingen roll, det kommer bara ta längre tid med de mindre grovlekarna och troligt gå mer papper. Är dock mer "safe" att köra med t.ex 80 mht att du inte vill slipa bort en massa slitskikt på träet i onödan.
Vill du köra en lättare version går det ev att endast köra de avslutande grovlekarna för att få en jämn yta på lacken som du sedan kan lacka på utan att komma ner till träet, hade dock gjort ett provhörn först innan jag går all in på att köra den versionen på hela golvet.
Lycka till!
Klicka här för att svara