Självbyggare
· Södermanland
· 267 inlägg
Hej.
Ville dela med mig av lite erfarenheter av Bauhaus fiskbensparkett Lignum. Golvet är egentligen från tillverkaren Barlinek, men märks om och säljs som Lignum "Folium" av Bauhaus.
Kapade första raden lite slarvigt, som fick till följd att de sista bitarna blev extremt små.
Följ instruktionerna noggrannt så blir det mycket lättare.
När jag fortsatte i hallen gick det mycket bättre då jag struntade i att slarva.
Bitarna har mycket varierande antal kvistar så tänk till när ni lägger, och öppna flera paket åt gången.
Ville dela med mig av lite erfarenheter av Bauhaus fiskbensparkett Lignum. Golvet är egentligen från tillverkaren Barlinek, men märks om och säljs som Lignum "Folium" av Bauhaus.
Kapade första raden lite slarvigt, som fick till följd att de sista bitarna blev extremt små.
Följ instruktionerna noggrannt så blir det mycket lättare.
När jag fortsatte i hallen gick det mycket bättre då jag struntade i att slarva.
Bitarna har mycket varierande antal kvistar så tänk till när ni lägger, och öppna flera paket åt gången.
Redigerat:
Självbyggare
· Södermanland
· 267 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Södermanland
· 267 inlägg
För att få till det snyggt fick jag göra en ny omfattning mellan hall och vardagsrum, och byta några smygar. Golvsockeln i vardagsrum och kök skall bytas till en lite högre/tjockare, så några små glipor i rörelsefogen mot vägg försvinner.
Detta golv tar mycket längre tid än ett vanlig parkettgolv att lägga. Uppskattningsvis tog det 40 tim att lägga ca 40 kvm.
Golvet kostade 599 kr/kvm.
Detta golv tar mycket längre tid än ett vanlig parkettgolv att lägga. Uppskattningsvis tog det 40 tim att lägga ca 40 kvm.
Golvet kostade 599 kr/kvm.
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Södermanland
· 267 inlägg
Nej, egentligen inte. Ser man till att följa monteringsanvisningen och inte slarva i början är det inte svårt, det tar bara lång tid.A Agorazo skrev:
Hej!P På grön kvist skrev:
Tack för att du delade med dig av golvläggningen! Det var riktigt kul att se. Jag funderar på att lägga samma golv. Såhär en tid senare är du fortfarande nöjd? Har det varit lätt att hålla rent / underhålla? Min enda reservationen är att bitarna tycks vara lite slipade i kanterna så golvet inte blir 100% slätt, men detta kanske inte spelar någon roll?
Självbyggare
· Södermanland
· 267 inlägg
Golvet har fasade kanter, så det blir som du säger inte helt slätt.markuslj skrev:
Hej!
Tack för att du delade med dig av golvläggningen! Det var riktigt kul att se. Jag funderar på att lägga samma golv. Såhär en tid senare är du fortfarande nöjd? Har det varit lätt att hålla rent / underhålla? Min enda reservationen är att bitarna tycks vara lite slipade i kanterna så golvet inte blir 100% slätt, men detta kanske inte spelar någon roll?
Jag är fortfarande nöjd med resultatet.
Skulle jag göra om det? Kanske inte.
Med facit i hand skulle det blivit ett exklusivare golv men då i vanligt format som skulle sparat massor med tid.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden