Hej.

Ville dela med mig av lite erfarenheter av Bauhaus fiskbensparkett Lignum. Golvet är egentligen från tillverkaren Barlinek, men märks om och säljs som Lignum "Folium" av Bauhaus.

Kapade första raden lite slarvigt, som fick till följd att de sista bitarna blev extremt små.
Följ instruktionerna noggrannt så blir det mycket lättare.

När jag fortsatte i hallen gick det mycket bättre då jag struntade i att slarva.

Bitarna har mycket varierande antal kvistar så tänk till när ni lägger, och öppna flera paket åt gången.

Redigerat:
Ett rum under renovering med lösa trägolvplankor utspridda längs en lång korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusmiljö, trägolv delvis lagt i fiskbensmönster, verktyg och material synliga, pågående golvläggningsprojekt.
Skapa konto
Trägolv, fiskbensmönster, soffben, krukväxt, radiator, del av vardagsrum, inredning.
Skapa konto
Inomhusmiljö med trägolv, del av möbel och synliga fötter närmast kameran.
Skapa konto
Delvis upprivet trägolv, exponerad undergolv, soffa i bakgrunden, inomhusscen, renovering eller reparation pågår.
Skapa konto
Trägolv med fiskbensmönster, kartong, genomskinlig plast, inomhus, pågående arbete eller renovering.
Skapa konto
Välbelyst kök med matbord, stolar, skåp och trägolv i fiskbensmönster.
Skapa konto
Ett kök med trägolv, vita skåp, matbord, stol och hängande lampa. Arbetsyta synlig, ytterligare golvplankor framme.
Skapa konto
Träpanelgolv möter trappsteg med slitna hörn och metallstång. Färgskiftning och texturvariering synlig.
Skapa konto
Interiör med parkettgolv, köksskåp och arbetsbänk, gröna växter, såg och kablar.
Skapa konto
Inomhusbild av ett vardagsrum med trägolv, soffa, piano och kök i bakgrunden.
Skapa konto
Inomhusmiljö med tomt golv, dörr, kartongbitar, hjorttrofé på väggen, delvis matta och krukväxt.
Skapa konto
Ett rum under renovering eller golvinstallation, träparkett bitar utspridda, verktyg på golvet, kvällsbelysning.
Skapa konto
Ett hem med nylagt parkettgolv och byggmaterial, dammsugare, dörrar, och inomhustermometer.
Skapa konto
Ett heminteriör med öppen dörr, trägolv, och köksbänk synlig. Milt nedtonad belysning och vardagliga föremål.
Skapa konto
Inomhus, kväll, trägolv, öppen dörr, vita väggar, vit stol, svag belysning, spegelreflexion, hemmiljö, lugnt, inbjudande.
Skapa konto
Inomhusmiljö med parkettgolv, öppen dörr, halvmörkt rum, tända ljus i bakgrunden, hemtrevlig atmosfär.
Skapa konto

• Gilla
Agorazo och 1 till
  • Laddar…
För att få till det snyggt fick jag göra en ny omfattning mellan hall och vardagsrum, och byta några smygar. Golvsockeln i vardagsrum och kök skall bytas till en lite högre/tjockare, så några små glipor i rörelsefogen mot vägg försvinner.

Detta golv tar mycket längre tid än ett vanlig parkettgolv att lägga. Uppskattningsvis tog det 40 tim att lägga ca 40 kvm.

Golvet kostade 599 kr/kvm.

Ser riktigt snyggt ut! Blir väldigt sugen på att lägga ett sådant här istället för ett 3-stavsparkett.

Men blir lite avskräckt av tiden. Var det svårt att få det bra?

• Gilla
Calle Bo och 1 till
  • Laddar…
A Agorazo skrev:
Ser riktigt snyggt ut! Blir väldigt sugen på att lägga ett sådant här istället för ett 3-stavsparkett.

Nej, egentligen inte. Ser man till att följa monteringsanvisningen och inte slarva i början är det inte svårt, det tar bara lång tid.

A Agorazo skrev:

Ett tips är att kolla på vad det innebär att lägga massiv stavparkett.

Mats-S
A Agorazo skrev:
Ser riktigt snyggt ut!
Nee, det ser helt sjukt fult ut!
Fskbensparkett ska bestå av små nätta stavar, varje rum ska avslutas med en ram mot väggen, då ser en fiskbensparkett snygg ut. Det här är ett inferno av disharmoni :)

P På grön kvist skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej!

Tack för att du delade med dig av golvläggningen! Det var riktigt kul att se. Jag funderar på att lägga samma golv. Såhär en tid senare är du fortfarande nöjd? Har det varit lätt att hålla rent / underhålla? Min enda reservationen är att bitarna tycks vara lite slipade i kanterna så golvet inte blir 100% slätt, men detta kanske inte spelar någon roll?

markuslj markuslj skrev:
Hej!

Tack för att du delade med dig av golvläggningen! Det var riktigt kul att se. Jag funderar på att lägga samma golv. Såhär en tid senare är du fortfarande nöjd? Har det varit lätt att hålla rent / underhålla? Min enda reservationen är att bitarna tycks vara lite slipade i kanterna så golvet inte blir 100% slätt, men detta kanske inte spelar någon roll?
Golvet har fasade kanter, så det blir som du säger inte helt slätt.
Jag är fortfarande nöjd med resultatet.
Skulle jag göra om det? Kanske inte.
Med facit i hand skulle det blivit ett exklusivare golv men då i vanligt format som skulle sparat massor med tid.

Ah ok tack för svar :) fint att du är nöjd såhär ett tag efter, det ser bra ut på bilderna.

• Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.