R
Löste JFB ?
Annars bara kolla upp i centralen hur det är kopplat samt att det finns G/G till dom utgående grupper som ska ha det , ingen garanti för en fuskjord inte är gjord , noll och jord sammankopplade någonstans , då måste det öppnas lite mer i anläggningen
Kanske noll/jordskena i centralen inte är delade som dom ska , då löser inte JFB om det är lite felkopplat

Eller så har JFBn beckat igen och därför inte löser. Att knäppa på/av den manuellt några gånger kan i så fall lösa problemet. Iaf temporärt (men antagligen permanent).

Elcentral med öppen dörr visar säkringar och automatsäkringar märkta med nummer och etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk säkerhetspanel med flera säkringsbrytare, och ledningar monterade på en vägg.
Skapa konto
Elcentral med säkringsautomater och jordfelsbrytare, ledningar anslutna till klemrad och kopplingsscheman synliga.
Skapa konto
Elcentral med anslutna kablar och märkning av säkringar från Malmbergs.
Skapa konto
Elskåp med öppna ledningar och säkringar, indikation på potentiellt elektriskt arbete eller felsökning.
Skapa konto

En annan fundering. Varför är Elektrisk fördelningstavla med märkta nollskensavdelningar och anslutna kablar.
Skapa konto
noll-skenan uppdelad?

Motionering verkar inte hjälpa :(

Får nog helt enkelt införskaffa en ny.

R
Du har flera JFB och varje ska ha egen nolla ut
Alla JFB ska ha en blå in eller överkoppling mellan JFB , då kan det vara två blå på någon och sedan gå ut till nollplint

Om JFB fungerar så skall du inte kunna köra spänningsprovaren mellan fas och jord utan att den löser ut...

Inte så viktigt när du redan noterat att JFB inte fungerar, men ville bara förtydliga detta.

R
pacman42 pacman42 skrev:
Om JFB fungerar så skall du inte kunna köra spänningsprovaren mellan fas och jord utan att den löser ut...
En del elektroniska SP.provare löser inte JFB men en s.k duspol gör det , det går att fuska till det med en lampa , men då ska man vara elektriker som vet vad man gör för att prova
Om jag inte ser fel ska det gå att lösa JFB med den uttagsprovaren

Provaren måste vara vänd åt rätt håll för att jfb testet ska fungera. Sen kanske inte alla uttag går via jfb

Alla jordade uttag går via jfb. Men då den inte fungerar är det steg ett att byta ut den.

• Gilla
Herman1986
  • Laddar…
Om jag förstår rätt så löser inte ens JFB'n med testknappen på själva JFB'n? I så fall är det ju bra att byta den oavsett vad uttagstestaren visar.

• Gilla
imported_Mogge
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Motionering verkar inte hjälpa :(

Får nog helt enkelt införskaffa en ny.
Ja, det verkar så. När du gör det så kan det vara värt att fundera på att "byta upp sig". Malmbergs har ett inte alltigenom grundmurat rykte i branschen. Nu är det inte nödvändigtvis skräp för det, och vissa produkter är bra (men inte alla). Så ett mera välrenommerat märke (Exv. Hager, el dylikt) som testas ordentligt vid installation kan vara idé att fundera på.

Och glöm inte att de måste motioneras regelbundet. Annars finns risken att de "beckar igen".

D DejvidK skrev:
Verkar finnas en 4-polig AEG på Clas Ohlsson om jag vill få tag i en idag: [länk] AEG/Pr363091000

OK grejer eller är det också "Malmbergskvalitet"?
Huvudsaken är att den fungerar. Jag hade inte väntat länge innan jag bytt ut den. Stod här om veckan och dammsög. Grabben på 2 år sprang runt och lekte. En sekund efter att jag stängt av dammsugaren så gick elen i huset. Letade upp grabben som precis varit bredvid mig. Han hade hittat ett par skruvar som låg framme och stuckit in båda två i ett eluttag utan petskydd i tvättstugan. Ett uttag jag inte hade sett saknade petskydd då det är ett uttag med lock. Hade vi inte haft fungerande JFB då så hade vi kanske inte haft en son idag. Så se till att den fungerar. Bra för både vuxna och barn. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.