12 975 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
Min uttagstestare hävdar att nollan saknas på vissa uttag!
Löste JFB ?
Annars bara kolla upp i centralen hur det är kopplat samt att det finns G/G till dom utgående grupper som ska ha det , ingen garanti för en fuskjord inte är gjord , noll och jord sammankopplade någonstans , då måste det öppnas lite mer i anläggningen
Kanske noll/jordskena i centralen inte är delade som dom ska , då löser inte JFB om det är lite felkopplat
Annars bara kolla upp i centralen hur det är kopplat samt att det finns G/G till dom utgående grupper som ska ha det , ingen garanti för en fuskjord inte är gjord , noll och jord sammankopplade någonstans , då måste det öppnas lite mer i anläggningen
Kanske noll/jordskena i centralen inte är delade som dom ska , då löser inte JFB om det är lite felkopplat
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Eller så har JFBn beckat igen och därför inte löser. Att knäppa på/av den manuellt några gånger kan i så fall lösa problemet. Iaf temporärt (men antagligen permanent).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om JFB fungerar så skall du inte kunna köra spänningsprovaren mellan fas och jord utan att den löser ut...
Inte så viktigt när du redan noterat att JFB inte fungerar, men ville bara förtydliga detta.
Inte så viktigt när du redan noterat att JFB inte fungerar, men ville bara förtydliga detta.
En del elektroniska SP.provare löser inte JFB men en s.k duspol gör det , det går att fuska till det med en lampa , men då ska man vara elektriker som vet vad man gör för att provapacman42 skrev:
Om jag inte ser fel ska det gå att lösa JFB med den uttagsprovaren
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Ja, det verkar så. När du gör det så kan det vara värt att fundera på att "byta upp sig". Malmbergs har ett inte alltigenom grundmurat rykte i branschen. Nu är det inte nödvändigtvis skräp för det, och vissa produkter är bra (men inte alla). Så ett mera välrenommerat märke (Exv. Hager, el dylikt) som testas ordentligt vid installation kan vara idé att fundera på.D DejvidK skrev:
Och glöm inte att de måste motioneras regelbundet. Annars finns risken att de "beckar igen".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Jag skulle säga att AEG ligger i ung samma klass som Malmbergs, kanske ngt bättre. Skicka hellre efter en som har känd bra kvalite, t.ex Hager CDA 425R. Den kostar ung lika mycket.
https://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-typ-a?category_id=1813
https://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-typ-a?category_id=1813
Huvudsaken är att den fungerar. Jag hade inte väntat länge innan jag bytt ut den. Stod här om veckan och dammsög. Grabben på 2 år sprang runt och lekte. En sekund efter att jag stängt av dammsugaren så gick elen i huset. Letade upp grabben som precis varit bredvid mig. Han hade hittat ett par skruvar som låg framme och stuckit in båda två i ett eluttag utan petskydd i tvättstugan. Ett uttag jag inte hade sett saknade petskydd då det är ett uttag med lock. Hade vi inte haft fungerande JFB då så hade vi kanske inte haft en son idag. Så se till att den fungerar. Bra för både vuxna och barn.D DejvidK skrev: