H Husbuggy skrev:
Jag får erkänna att jag inte vet fakta här, men jag skulle inte tro att en god man skulle låta en dement person med 4,75 miljoner i förmögenhet flytta till ett dyrt privat boende och bränna upp sina pengar via det?

Den gode mannen ser till att pengarna investeras konservativt enligt alla regler, ser till att personen hamnar på ett kommunalt boende, håller alla utgifter nere för att minimera risken att släppa igenom något felaktigt, och kasserar in sin ersättning.

Har jag fel?
Tillägg: naturligtvis måste den gode mannen se till att huvudmannen inte hamnar på bar backe. Om mannen är 75 år och kan förväntas leva till han är 100 år så är det 25 år till. 4.75 miljoner delat med 25 år är 190.000 kr/år plus att mannen förmodligen har pension. Det är ändå en del pengar att lägga på boende men ingen stor förmögenhet.

Men min poäng är att den gode mannen inte har något ansvar att spara pengar om de kommer att gå till ett arv. Huvudmannen har dock god man frivilligt och borde kunna säga att han inte vill slösa pengar och det tror jag säkert sker om huvudmannen kan uttrycka sin vilja.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
K kindvall skrev:
Är det rättvist? Ja, kanske. Men man kan ju förstå varför den som vet om förutsättningarna planerar inför detta och ser till att fördela ett arv i förtid.
Skattesystem är sällan "rättvisa". Vi bör sluta använda det ordet i skattesammanhang,

Ett skattesystem som inbjuder till skatteplanering är inte ett bra skattesystem.

H HusMedHistoria skrev:
Ja, jag skulle säga att du har fel. Den gode mannens uppgift är att se till att huvudmannen har det bra, inte att spara pengar åt huvudmannen. Om huvudmannen har god ekonomi och skulle ha det bäst på ett privat boende som är dyrare så kan den gode mannen anse att huvudmannen ska bo på det privata boendet.

Sedan är uppdraget som god man uppdelat i tre delar varav en är att förvalta egendom (ekonomi), en är att bevaka rätt (till exempel söka bidrag eller insatser eller bevaka juridiska frågor) och en är att sörja för huvudmannens person (se till att huvudmannen får omvårdnad och stöd och att praktiska saker ordnas). För att den gode mannen ska kunna avgöra var huvudmannen ska bo ska den gode mannen ha den sista delen.

Till sist är god man något som huvudmannen själv ansöker om att få, och huvudmannen kan även avsäga sig god man. Med andra ord, om huvudmannen inte är nöjd med sin gode man kan huvudmannen avsäga sig godmanskapet.

Om huvudmannen agerar på ett skadligt sätt för sig själv (till exempel på grund av påtryckningar från andra personer eller på grund av psykisk ohälsa) kan sociala myndigheter ansöka om att en person ska få förvaltare. Det är ett helt ämne i sig och jag hoppas verkligen att det inte är aktuellt i det här fallet.
Jag tror aldrig att en god man skulle ge ok att bränna 1 miljon om året, av en förmögenhet på 4, på något sådant här som nedan, jag blir gärna motbevisad!

https://www.expressen.se/dinapengar/qs/valkommen-till-aldreboendet-for-de-rika-orattvist-in-i-doden/

P
D Daniel 109 skrev:
Tror du att särskilda boenden går runt på avgiften? Det är en av de största utgiftsposterna för kommuner ändå. Dessutom gissar jag att personen under sin levnad fått nytta av hel hel massa samhällsservice.
Den som har betalat mycket skatt under sitt yrkesliv har bidragit mer till vårt gemensamma bästa än den som har betalat lite skatt. Den gode skattebetalaren förtjänar en fördel för det på ålderns höst.

P
harry73 harry73 skrev:
Jag tvingas betala ca 100 tkr till ICA varje år, så på 5 år blir det en halv miljon!!! Slipper jag nu också betala skatt? Eller kan jag övertyga kommunen att betala mitt bolån?
Tvingas? Du kan väl betala till COOP istället, om du hellre vill det?

H Husbuggy skrev:
Jag tror aldrig att en god man skulle ge ok att bränna 1 miljon om året, av en förmögenhet på 4, på något sådant här som nedan, jag blir gärna motbevisad!

[länk]
Nej, om man har några miljoner så kan man förstås inte bränna 1 miljon per år. Se mitt tillägg några inlägg upp. Men poängen är att den gode mannen behöver inte spara pengar om de bara kommer att bli ett arv så småningom. Det är huvudmannens behov och välbefinnande som är det viktiga.

För övrigt, var kommer siffran 1 miljon ifrån? I artikeln står att hyra, mat och omsorgsavgifter kostar 15644 kr/månad och man kan räkna med att behöva 20000 kr/månad totalt. Det blir 240000 kr/år. I mitt inlägg ovan räknade jag med att 4.75 miljoner skulle räcka i 25 år men vi kan säga 35 år för att ha god marginal. Det blir 135000 per år utöver pensionen, rätt mycket pengar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag har inte läst alla inlägg, men råder er att ta hjälp av en advokat på familjerätt!
Kapitalvinsten (tidigare reavinst) på försäljningen skattas med 22% till staten, samt hela vinsten räknas som inkomst vid beräkning av avgiftsutrymme vid boende på ett vårdhem! I vissa kommuner.
Är det så bör pappan skriva sig på en adress året efter försäljningsåret, innan man flyttar in på ett vårdhem. Annars blir första året en dyr historia.

H Husbuggy skrev:
Att dementa med förmögenhet skall betala mer för sitt boende och liv än sina slösaktiga jämnåriga är absurt. På samma sätt skulle vi kunna ha inkomst och förmögenhetsbaserade avgifter på allt, från sjukvård av barn till kulturskolan.

Detta efter att de med hög lön redan betalt mer i skatt.

Vi har det på vissa områden, som förskola. Låt oss kalla det skatt i kvadrat.

Personer med mindre förmögenheter har sina förmögenhter till 99% pga att de varit sparsamma. Mycket tråkigt att se att kommunen siktar in sig på dessa svaga människors pengar. Sverige belönar som vanligt de som missköter sig.
Förmögenhet räknas inte in i avgiften för särskilt boende (förutom den kapitalavkastning som förmögenheten ev ger). Du får ha hur mycket förmögenhet som helst utan att avgiften ökar.

H Husbuggy skrev:
Jag får erkänna att jag inte vet fakta här, men jag skulle inte tro att en god man skulle låta en dement person med 4,75 miljoner i förmögenhet flytta till ett dyrt privat boende och bränna upp sina pengar via det?

Den gode mannen ser till att pengarna investeras konservativt enligt alla regler, ser till att personen hamnar på ett kommunalt boende, håller alla utgifter nere för att minimera risken att släppa igenom något felaktigt, och kasserar in sin ersättning.

Har jag fel?
Om man har normala barn och en normal föräldrar/barnrelation och inte giriga barn som försöker sno åt sig förtida arv, så skriver man en fullmakt till ett ansvarstagande barn. Inte en god man. Man kan då se till att föräldrarna får det bra i livets slutskede. Inte så svårt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag har inte läst alla inlägg, men råder er att ta hjälp av en advokat på familjerätt!
Kapitalvinsten (tidigare reavinst) på försäljningen skattas med 22% till staten, samt hela vinsten räknas som inkomst vid beräkning av avgiftsutrymme vid boende på ett vårdhem! I vissa kommuner.
Är det så bör pappan skriva sig på en adress året efter försäljningsåret, innan man flyttar in på ett vårdhem. Annars blir första året en dyr historia.
Du med flera oroar er onödan. Maxavgiften är i storleksordningen 10 000-15 000/mån(beroende på hyran). Hälften av alla pensionärer har mer än 20 000/mån i pension. Om du inte har tjänat in någon pension alls så får du ändå 8500/mån. Hur skall det bli en dyr historia?

L Linnis79 skrev:
Hej!

Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar.
Varför tycker ni att er pappa inte ska få behålla sina pengar? Varför ska er pappa behöva låna pengar om han har eget kapital? Fy vad vidrigt!

Vad framgick att jag ville ha pengar? Jag har mitt boende och klarar mig.

Frågan var hur man ska göra för att allt ska bli rättvist vid en framtida försäljning?

Jag känner en familj där alla blev osams vid en stor bostadsförsäljning. Gällde prislappen tio miljoner. Del av släkten har inte pratas vid på över tio år och jag vill ha en god relation med min storasyster.

Jag tror inte utfallet blev som jag skrev tidigare.

Att släkten vill att min pappa ska flytta beror på att han börjar bli dement. Han bor på landet. Han kör bil, men det är inte säkert att han kan fortsätta med det och då blir det enklare för honom om han bor mer centralt där han kan gå och handla själv, gå till doktorn, gå på aktiviteter och träffa vänner.

Vi kommer köra förbi hans lägenhet både innan och efter jobbet och kan därför lättare hjälpa vår pappa med ärende som han behöver hjälp med.

Vår pappa är väldigt trött och orkar inte mycket och med denna flytt hoppas vi att han ska klara sig självständigt så länge det går. Utan hjälp av hemtjänst el boende på demensboende där han i dagsläget är för frisk/pigg o flytta till.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och att de snor pengarna från pappan som inte får råd att köpa ny bostad…
Nissens Nissens skrev:
Nissens Nissens skrev:
Nissens Nissens skrev:

Vår far har redan köpt en lägenhet. Han tycker den är toppenfin!! Han får en kostnad till föreningen för 1 900kr/mån. Han slipper skötsel av hus och trädgårdsarbete som han i nuläget inte klarar av.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Det är lätt att tro att lånen som man har på huset är avdragsgilla. Men det är anskaffningsavgiften som är avdragsgill + värdeökande tillbyggen, samt större renoveringar som är max fem år gamla.
Ofta med hus som ägt länge så är det inte ovanligt att man har betalat 200 tusen för huset en gång i tiden men att det finns lån på låt oss säga en miljon.
Det innebär om att om huset säljs för 5 miljoner så kommer kapitalskatten att bli på 4.8 miljoner kronor om det inte finns några andra reella avdragsgilla kostnadsposter. Det innebär att behållningen blir drygt 3 miljoner kronor efter lån lösts in och skatten betalats.

Om det nu inte finns några lån så blir det 2 miljoner som ni i slutändan kommer att dela på.

För att det ska bli rättvist så tar ni in en jurist och en värdering av huset. Men framförallt är detta ett beslut er pappa ska ta beslut om. Det är hans hus och om han vill skänka bort det till välgörenhet så är det hans val.

P
L Linnis79 skrev:
Frågan var hur man ska göra för att allt ska bli rättvist vid en framtida försäljning?
Antingen säljer din pappa huset någon gång i framtiden (med din och din systers hjälp) eller så behåller din pappa huset tills han dör och då ärver ni barn huset.

I fall ett tillfaller förtjänsten av försäljningen förstås din pappa som kan göra vad han vill med pengarna.

I fall två kan dödsboet sälja huset varpå förtjänsten ingår i dödsboet och delas mellan arvingarna på samma sätt som alla andra kapitaltillgångar.

Alternativt delar arvingarna på huset och säljer det eventuellt senare, eller något syskon köper ut det andra.
Det här alternativet tror jag är sämre eftersom det krånglar till saken med flera ägare av huset. Den enda anledningen att välja det alternativet är om ett av syskonen vill köpa huset för att bo i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.