Hej!
Skall börja med mitt trädäcksbygge nu snart. Sitter i valet och kvalet om jag skall lägga betongplattor utmed husväggen samt bärlina på dessa eller fästa bärlinan med expanderbult direkt i väggen. Saken är den att jag vill ha däcket så lågt som möjligt iom att annars kan jag ej öppna garagedörren...:)
Till frågan: Vilken dimension skall jag ha på expandern till en 45*145 regel som blir ca 8 m lång (2*4 m).
Räcker det med M12 *120 mm eller längre....

J P-A

Du menar väl att du skall fästa bärlinan i betongplattan ? Annars får jag inte ihop det där med att "öppna garagedörren"....

Om det fungerar med M12x120 är svårt att säga eftersom du inte talar om vem som tillverkat expandern. Det brukar stå på förpackningen/katalog/hemsida eller dyligt hos de "kända" fabrikaten vad deras produkter har för "klämlängd". Tittar på en HSA 12x120 från Hilti så har den en max klämlängd på 25 mm så den kommer inte att fungera utan där krävs det 12x150. Nu tror jag inte att du behöver använda 12 mm expander, tror nog att diameter 10 mm räcker, dock med rätt längd eftersom den måste sitta tillräckligt långt in i betongen för att betongen inte skall spricka och expandern åka ur vid åtdragning.

Sedan gäller det också att betongplattan (gissar att du skulle fästa där) inte har någon typ av isolering på utsidan, typ färdiga isolerskivor som används som form och sedan sitter kvar. För då kan du få problem med infästningen..... Om plattan har isolering så skulle jag rekommendera att du lägger bärlinan på plattor istället.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.