Det kommer nog att fungera med en sådan där låda man har under ugnen, har pratat med en kompis idag som har en sådan. Så var ett problem löst i alla fall!

De andra har vi valt att lösa som så att vi sätter passbitar med galler i som förvirrar ögat lite. Vi kommer nog inte försöka oss på någon lösning med gångjärn även om vi gärna hade haft kvar det utrymmet till att förvara brickor och kakfat!

Robsarve!

Tack för ditt svar också, hade missat det! Vi har funderat på den lösningen också att ha öppet framtill men har valt bort det alternativet. Vi har köpt en täckskiva som vi ska använda till att göra en passbit av som ska gå från golv till tak (mellan frysen och väggen) men då måste vi skarva den, borde bli bäst att skarva den nertill va? Jag förstår inte vad du menar med hur man ska såga ut den men kanske sambon förstår så jag visar detta för honom. Något annat man ska tänka på när man sågar ut passbitar?????

Vill bara berätta hur vi löste det till slut, tack vare er hjälp!

Vi köpte en ugnslåda och en täckfront som var 9 cm men det visade sig att den blev för liten tyvärr så den fick vi kassera och köpa en lådfront som är 13 cm vilket ju var för stort (dessutom är det ju hål i den redan vilket det inte är i täckfronten. Men den sågades till så den passar perfekt. Sambon fick göra egna hål för gångjärnen på lådorna (heter det gångjärn?) så de kom upp en halv cm. Nu är lådan på plats och det blev hur bra som helst! Frågan är nu bara om vi ska besvära oss att sätta på en täcklist på undersidan av lådan? Skyddar den på något vis? Den syns ju inte annat än om man lägger sig på golvet och drar ut lådan i alla fall.

Om du spiller vätska på den så kommer skivan att dra i sig den om den inte är täckt.

Men risken är nog inte så stor...

Robsarve!

Nej risken är nog inte så jättestor då den sitter på undersidan av lådan och inte är i närheten av bänkskivan eller vasken. Förhoppningsvis ska jag inte tappa ut maten ner på lådorna när jag tar ut den från ugnen...... *S*

Nikki73 du kommer väl att torka lådfronten då och då med en fuktad trasa?
Limma dit en laminatlist om resten av lådfronten är i laminat annars är risken stor att fukt tränger in under laminatet och så småningom kommer då laminatet att resa sig.

Raceman!

Det är ju sant! Vi har täcklister så det åker på en sådan i alla fall!

Hur löste ni avståndet mellan mikro/kyl/frys och överskåp? Det finns en lådfront som är 18 cm hög, men den säljs tillsammans med 12,5 (13) lådfonter i pack om 5. Det är den nedersta höga lådfronten när man har en 5lådorshurts.

autodidakt!

Vi har sågat ut en hel passbit från en täcksida men den är inte uppsatt ÄN pga julhelgen samt att vi inte hittat de ventilationsgallerna vi vill ha. Vi vill ha galler som man bara kan sätta i ursågade hål i plankan, på samma vis som det gallert man får med från Ikea när man köper högskåpet men vi vill ju att gallerna är snygga och i rostfritt men det blir nog snyggt när det blir färdigt, får snart ta nya tag igen!

Varför har ni inte tagit de höga överskåpen (92cm) så att de skulle linjera bättre med höjden på kyl/frysöverskåpen?

vojma skrev:
Varför har ni inte tagit de höga överskåpen (92cm) så att de skulle linjera bättre med höjden på kyl/frysöverskåpen?
Hur tänker du nu?

Överskåpen sitter på en egen vägg och vi kan inte ha högre än 70 cm där för det går en ventilationskanalen över dem, tyvärr.

Eller menar du något med det som finns på bilden? Där är ett högskåp och sen kyl och frys som är 180 cm höga. Det går inte att sätta in de högra skåpen där då blir det inget luftutrymme kvar över kyl och frys.

Nikki73 skrev:
autodidakt!

Vi har sågat ut en hel passbit från en täcksida men den är inte uppsatt ÄN pga julhelgen samt att vi inte hittat de ventilationsgallerna vi vill ha. Vi vill ha galler som man bara kan sätta i ursågade hål i plankan, på samma vis som det gallert man får med från Ikea när man köper högskåpet men vi vill ju att gallerna är snygga och i rostfritt men det blir nog snyggt när det blir färdigt, får snart ta nya tag igen!
Jag gjorde en liknande lösning, samt fällde in ventilationsgaller från Ballingslöv (köket är från IKEA). Dessa var iofs i massiv ek, men det är ju inte omöjligt att de har i andra material än trä. IKEAs är ju gråfärgad plast, inte så snygga kanske. Jag kan i alla fall glädja dig med att resultatet blev jättebra, fördelen med en sån lösning är att om man vill/måste byta ut kyl/frys i framtiden så är man inte lika begränsad i höjd, passbiten går ju att ta ner och kapa om man hittar något högre. I vårt fall var det avgörande då vi valde att behålla våra gamla. :)

autodidakt!

Har du möjligen någon bild på er lösning? Hur höga skåp har ni över kyl och frys? Vi har kyl och frys som är 180 cm höga och därför kunde vi inte ha skåpen som var mer än 35 cm (tror jag de är) Sambon jobbar med ventilation (iofs med service och suport numera men tillverkade förut) och han ska prova göra egna galler i rostfritt då det är svårt att hitta såna galler som vi vill ha! Har köpt några men de är jättefula! Köpte först några andra som var fina men de passade inte tyvärr!

Nikki73 skrev:
för det går en ventilationskanalen över dem
Aha - det förklarar saken...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.