Köket börjar ta form så sakteligen! Om ca en vecka ska bänkskivan komma och när den kommit så kommer kakelsättaren. Fram tills dess försöker vi klura ut hur vi ska göra på väggen där vi har ugnen, kylen och frysen!!!!!!!!!!!!!!

Finns det någon vänlig skäl här som kan hjälpa oss att få ihopa bästa lösningen?

Vi vill bygga upp till taket så det inte blir någon glipa där som samlar damm. Men vi får en stor passbit som blir ca 18 cm. Vi skulle kunna sätta galler mitt i denna och förvilla ögat lite så den inte ser så stor ut. Men vi skulle gärna använda utrymmet bakom men hur får vi till det? Under ugnen skulle vi gärna också kunna använda det utrymmet till att ha plåtar i. Där har vi funderat på två olika lösningar, antingen så byter vi ut nedersta lådan och sätter en mindre låda där och får då plats med en liten låda (det blir alltså tre lådor) men det ser inte ut som på lådorna på andra väggen (då de har en stor en mellan och en liten låda) men det gör kanske inte så mycket? En annan lösning är att sätta några magneter (vet inte vad de heter men de klippsar liksom fast) och sen ta en täckskiva som passar in i hållet och sätta på handtag där. Men då kan man inte dra ut någon låda och det sliter kanske på lådan som sitter under när man drar fram plåtarna till ugnen?

Snälla! Snälla! Snälla! Kom med era bästa tips på hur vi löser detta bäst!!! Viktigast är att det blir snyggt sen kommer förvaringen (vi KAN klara oss utan förvaringen även om det hade varit bra)

SNÄLLA!DSC_0011.JPG

Hur får man in en bild här?

Paul-Staffanstorp
Här har vi ett lysande exempel på nackdelen med Ikeakök.

I normalfallet skulle ugnen hamnat direkt över de två lådorna och sen micron och över detta skulle ni haft en liten passbit på runt 50-80mm och sen en lucka som täckte upp till topp på skåpet.
Över kyl och frys skulle ni ju haft skåp som fyllde ut utrymmet hela vägen ner till kyl/frys.
Ovanpå detta ventilationsgaller i takanslutningen samt i sockeln under ugnsskåpet.

Kanske så dags nu att ordna andra luckor och skåp och frågan är om det finns på Ikea.

Redigerat:
Hej!

Ja, det är nackdelen med Ikea att det liksom bara finns en standard. Eller nja de vill ju sälja sina vitvaror och de vill vi inte ha. Hade vi valt dem hade det inte varit några större problem. Egentligen ska man väl ställa ugnen längst ner och kan då ha en stor lucka över men eftersom vi har en kyl och frys som är 180 cm istället för 170 som jag tror Ikeas är så ville vi ju flytta upp ugnen så den kommer i höjd med kyl och frys. Högskåpet kan ju gå ända upp till taket om man gör som så att man köper högre ben och sockel då kommer man ha högre sockel på den sidan än på den andra där vi har häll och vask men det gör nog inte så mycket eftersom det inte sitter på samma sida. Men ja, det är inte lätt att få till detta men det kommer att gå om min hjärna inte hinner explodera innan dess *S*

Under ugnen skulle jag sätta tre lådor. Att det inte blir lika som andra väggen gör nog inget. I vårt kök är det så och det är inget man tänker på. Svårt att säga hur det påverkar ditt kök utan att se helheten.

Tyvärr har jag ingen bra idé för utrymmet ovanför kyl/frys. Det är lätt att vara efterklok, men varför har du nästan byggt klart köket innan du börjar fundera på en lösning här? Det utrymmet borde ha planerats redan då du beställde köket......

I min mormors kök hade vi samma problem.

Vi byggde helt enkelt en stor långsmal hylla över både kyl och frys. Den är öppen framåt och mormor förvarar sina längre brickor och liknande där, hon är mycket nöjd med det.

Vill du ha luckor där framför kan man köpa en skafferidörr och såga till den.
(med en HS55 och en frisk klinga som man backar blir snittet riktigt bra i Abstraktluckan)

Ikea har skarvjärn till luckor om man inte vill kexa ihop dem.

Hej Akvist!

Tack för ditt svar. Jodå vi hade planerat köket innan vi byggde det och hade en lösning på det hela dvs vi skulle ha en passbit vid ugnen och passbitar med ventilationsgaller i över mikron, kylen och frysen samt bygga med passbitar upp till taket. Men så började vi tveka för när skåpen var på plats och vi började använda utrymmet under dem till att förvara saker på så kändes det som vi skulle vilja ta tillvara på det utrymmet på något vis och då kom tankarna på om vi kunde ha gångjärn där så vi kunde förvara brickor osv där.

Har du ett Ikeakök? Vilken storlek har du på lådorna då? Vi får inte plats med en liten låda över de två som finns där nu så då måste vi köpa en ny lådfront och använda endast den mindre lådfronten så vi får två mindre lådor där och en liten. Svårt att förklara. Men det skulle ju kunna vara en lösning. Ett annat alternativ är att förvara plåtarna under kastrullerna som vi först tänkt men det känns lite jobbigt.

Det vore jättebra om du kunde lägga bilderna här i tråden! Om du klickar på knappen "Posta svar" får du upp inte bara en ruta för att skriva svaret, utan också alternativ för att bifoga bilder, längre ner under rutan för att skriva meddelandet. Du scrollar alltså ner och hittar då under Ytterligare inställningar en knapp för att bifoga en bildfil.

DSC_0011.JPG

Provar igen med en bild!

Också en bild av andra sidan av köket!DSC_0010.JPG

Hur många cm är det egentligen som saknas under ugnen? Skulle det inte funka med IKEAs vanliga grunda ugnslåda där? Fronten är 9 komma nånting cm hög och själva insatsen nån cm lägre. Kanske till och med en front i rosftfritt istället för att binda ihop till en enhet med ugnen och de andra vitvarorna.

Här börjar det kanske likna något! Finns det en låda som är 9 cm något? Jag tycker mig ha hört det förut men trodde den var 13 det måste ju kollas upp för en 9 cm skulle passa!!!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.