22 240 läst ·
74 svar
22k läst
74 svar
Min gamla mamma har blivit pålurad 3 mobilabonnemang
Jag skulle ha gjort följande.G Grundlös skrev:
Ring till respektive kundtjänst hos de berörda operatörer.
Förklara att er mamma är 88 år, virrig och har blivit pålurad abonnemangen utan att förstå vad hon gick med på.
Hänvisa till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler om abonnemangen tecknats via telefon, hembesök eller liknande.
Enligt lagen har en konsument rätt att ångra ett avtal inom 14 dagar.
Men även om den tiden har gått kan ni hävda att avtalen är oskäliga med hänvisning till hennes tillstånd.
Avtalslagen har en bestämmelse om oskäliga avtalsvillkor (31 § och 36 §). Om ni kan visa att hon inte hade förmåga att förstå vad hon skrev på eller gick med på, kan ni begära att avtalet ska ogiltigförklaras.
Konsumentverket och ARN ser mycket allvarligt på oetiska försäljningsmetoder, särskilt riktade mot äldre.
Hota med att göra en anmälan till Konsumentverket om ni inte får gehör.
Det är oetiskt att sälja flera överlappande tjänster till en äldre person som inte har behov av eller förståelse för dessa.
Detta bryter mot god affärssed och kan anses vara vilseledande enligt marknadsföringslagen.
Ta hjälp från kommunens konsumentvägledare.
De kan hjälpa till att ta kontakt med operatörerna och ge er stöd i förhandlingarna
Detta kan inte vara hela sanningen?
" Hon har även dubbla bredbandsabonnemang,"
Man kan inte ha 2 abb på samma koppar eller fiber samtidigt.
Men oavsätt så är det förkastligt att vilseleda äldre eller mindre begåvade att teckna ofördelaktiga avtal.
Men som närstående skulle jag ta på mig ansvarat och grotta nermig i alla avtal och bestrida och göra mig jobbig i deras ställe för att få ner kostnaderna och utbudet till det som faktiskt behövs och efterfrågas.
Tips va trevlig men saklig när ni ringer runt, ingen vill hjälpa en idiot. Men dom flesta företqg vill hjälpa till när något blivit fel.
Men oavsätt så är det förkastligt att vilseleda äldre eller mindre begåvade att teckna ofördelaktiga avtal.
Men som närstående skulle jag ta på mig ansvarat och grotta nermig i alla avtal och bestrida och göra mig jobbig i deras ställe för att få ner kostnaderna och utbudet till det som faktiskt behövs och efterfrågas.
Tips va trevlig men saklig när ni ringer runt, ingen vill hjälpa en idiot. Men dom flesta företqg vill hjälpa till när något blivit fel.
Mam har ändrat lagen gällande telefonfonförsäljning. Numera har alla telefonförsäljare ögonen på sig. Tidigare var det upp tlll konsumenten att påvisa att det inte gått rätt till. Numera är det med upp till försäljaren att bevisa att det gick rätt till. Anmäl de två senast anskaffade abonnemangen till konsumentverket. Om de inte går med på det självmant.
Ok, visste inte att bredband via antennutag fortfarande va en grej. Senast jag satt hoppkopplad med coax va via radio lan I en husvagn spelandes doom på 90 talet.Alfredo skrev:
Men min poäng är att ringer man och framför sin önskan om uppsägning på ett sakligt och trevligt sätt så brukar detta gå att lösa.
Intressant poäng. Kan mycket väl vara jag som har misstolkat det jag ser på skärmen.Luddis_1 skrev:
På Telenor har jag noterat ”TV mellan och Viasat” vilket låter som bara TV nu när jag tänker efter.
På Tele2 har jag noterat TV standard + Bredband 100/100.
Mobilabonnemangen kommer i tillägg.
Jag ska ringa runt och snacka på måndag.
Du har helt rätt att två bredbandsabonnemang inte kan användas samtidigt på samma koppar eller fiber, men det är ändå möjligt att någon har tecknat dubbla avtal tex.Luddis_1 skrev:
Ett avtal för ett fiberanslutet bredband och ett för mobilt bredband.
Ett avtal som ligger oanvänt, där någon lurats att betala för en tjänst de inte använder.
Jag tror det som ligger inne på Tre är till mobilt bredband ja.D Danne824 skrev:Du har helt rätt att två bredbandsabonnemang inte kan användas samtidigt på samma koppar eller fiber, men det är ändå möjligt att någon har tecknat dubbla avtal tex.
Ett avtal för ett fiberanslutet bredband och ett för mobilt bredband.
Ett avtal som ligger oanvänt, där någon lurats att betala för en tjänst de inte använder.
Kan man ha dubbla försäkringar på en och samma bil så ska nog inte detta vara omöjligtLuddis_1 skrev:
Japp jag har lyckats med dubbla försäkringar nämligen som inte heller ska kunna gå...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Trots att jag har fiber så försöker det i mina ögon oseriösa företaget MicroNät ändå sälja på mig deras "luftfiber" genom alla tillgängliga sätt. Likaså alla andra telebolag med sina mobila bredband. De skiter fullstäning i nyttan, det ska säljas. Om man är 88 år och inte insatt så är det nog lätt att bli förvirrad även om man inte är dement.Luddis_1 skrev: