D
Men du levde lite fan va?

D Derbyboy skrev:
Men du levde lite fan va?
Har inte kommit dit än och dessutom ser det ut som andra har haft bra framgång utan att göra det.

Men bara ifall att, kan man hyra dig per timme? 😀😀

• Gilla
Tradgardsfe
  • Laddar…
D
Jag är gratis här!

Mvh
Tangentbordskrigaren

• Haha
  • Gilla
Mekplatsen och 9 till
  • Laddar…
D
G Grundlös skrev:
Det var uppmuntrande att höra!
Jag skulle ha gjort följande.

Ring till respektive kundtjänst hos de berörda operatörer.

Förklara att er mamma är 88 år, virrig och har blivit pålurad abonnemangen utan att förstå vad hon gick med på.

Hänvisa till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler om abonnemangen tecknats via telefon, hembesök eller liknande.
Enligt lagen har en konsument rätt att ångra ett avtal inom 14 dagar.

Men även om den tiden har gått kan ni hävda att avtalen är oskäliga med hänvisning till hennes tillstånd.

Avtalslagen har en bestämmelse om oskäliga avtalsvillkor (31 § och 36 §). Om ni kan visa att hon inte hade förmåga att förstå vad hon skrev på eller gick med på, kan ni begära att avtalet ska ogiltigförklaras.

Konsumentverket och ARN ser mycket allvarligt på oetiska försäljningsmetoder, särskilt riktade mot äldre.

Hota med att göra en anmälan till Konsumentverket om ni inte får gehör.

Det är oetiskt att sälja flera överlappande tjänster till en äldre person som inte har behov av eller förståelse för dessa.
Detta bryter mot god affärssed och kan anses vara vilseledande enligt marknadsföringslagen.

Ta hjälp från kommunens konsumentvägledare.
De kan hjälpa till att ta kontakt med operatörerna och ge er stöd i förhandlingarna

• Gilla
Tradgardsfe och 6 till
  • Laddar…
Detta kan inte vara hela sanningen?
" Hon har även dubbla bredbandsabonnemang,"
Man kan inte ha 2 abb på samma koppar eller fiber samtidigt.

Men oavsätt så är det förkastligt att vilseleda äldre eller mindre begåvade att teckna ofördelaktiga avtal.

Men som närstående skulle jag ta på mig ansvarat och grotta nermig i alla avtal och bestrida och göra mig jobbig i deras ställe för att få ner kostnaderna och utbudet till det som faktiskt behövs och efterfrågas.

Tips va trevlig men saklig när ni ringer runt, ingen vill hjälpa en idiot. Men dom flesta företqg vill hjälpa till när något blivit fel.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Mam har ändrat lagen gällande telefonfonförsäljning. Numera har alla telefonförsäljare ögonen på sig. Tidigare var det upp tlll konsumenten att påvisa att det inte gått rätt till. Numera är det med upp till försäljaren att bevisa att det gick rätt till. Anmäl de två senast anskaffade abonnemangen till konsumentverket. Om de inte går med på det självmant.

• Gilla
Matn05 och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nej men man kan i vissa fall ha ett via husets bredbandsuttag och ett via husets antennuttag. Och dessutom kan man ha ett godtyckligt antal trådlösa.

• Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men man kan i vissa fall ha ett via husets bredbandsuttag och ett via husets antennuttag. Och dessutom kan man ha ett godtyckligt antal trådlösa.
Ok, visste inte att bredband via antennutag fortfarande va en grej. Senast jag satt hoppkopplad med coax va via radio lan I en husvagn spelandes doom på 90 talet.

Men min poäng är att ringer man och framför sin önskan om uppsägning på ett sakligt och trevligt sätt så brukar detta gå att lösa.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ok, visste inte att bredband via antennutag fortfarande va en grej.
Tele2, gamla ComHem, erbjuder det fortfarande. Jag har ingen aning om hur "stort" det är.

Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Intressant poäng. Kan mycket väl vara jag som har misstolkat det jag ser på skärmen.

På Telenor har jag noterat ”TV mellan och Viasat” vilket låter som bara TV nu när jag tänker efter.

På Tele2 har jag noterat TV standard + Bredband 100/100.

Mobilabonnemangen kommer i tillägg.
Jag ska ringa runt och snacka på måndag.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:

Men oavsätt så är det förkastligt att vilseleda äldre eller mindre begåvade att teckna ofördelaktiga avtal.

Men som närstående skulle jag ta på mig ansvarat och grotta nermig i alla avtal och bestrida och göra mig jobbig i deras ställe för att få ner kostnaderna och utbudet till det som faktiskt behövs och efterfrågas.

Tips va trevlig men saklig när ni ringer runt, ingen vill hjälpa en idiot. Men dom flesta företqg vill hjälpa till när något blivit fel.
Du har helt rätt att två bredbandsabonnemang inte kan användas samtidigt på samma koppar eller fiber, men det är ändå möjligt att någon har tecknat dubbla avtal tex.

Ett avtal för ett fiberanslutet bredband och ett för mobilt bredband.

Ett avtal som ligger oanvänt, där någon lurats att betala för en tjänst de inte använder.

D Danne824 skrev:
Du har helt rätt att två bredbandsabonnemang inte kan användas samtidigt på samma koppar eller fiber, men det är ändå möjligt att någon har tecknat dubbla avtal tex.

Ett avtal för ett fiberanslutet bredband och ett för mobilt bredband.

Ett avtal som ligger oanvänt, där någon lurats att betala för en tjänst de inte använder.
Jag tror det som ligger inne på Tre är till mobilt bredband ja.

G Grundlös skrev:
Jag tror det som ligger inne på Tre är till mobilt bredband ja.
Tre har inte internet via fiber utan kör endast mobilt.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Purre
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Kan man ha dubbla försäkringar på en och samma bil så ska nog inte detta vara omöjligt ;)
Japp jag har lyckats med dubbla försäkringar nämligen som inte heller ska kunna gå...

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
MultiMan
Luddis_1 Luddis_1 skrev:

Trots att jag har fiber så försöker det i mina ögon oseriösa företaget MicroNät ändå sälja på mig deras "luftfiber" genom alla tillgängliga sätt. Likaså alla andra telebolag med sina mobila bredband. De skiter fullstäning i nyttan, det ska säljas. Om man är 88 år och inte insatt så är det nog lätt att bli förvirrad även om man inte är dement.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.