Min gamla mamma har blivit pålurad 3 mobilabonnemang.
Alla har bindningstid 1,5 till 2 år från nu.

Hon har även dubbla bredbandsabonnemang, också det med samma bindningstid kvar.

Morsan är 88 år och lite virrig, dock ingen medicinsk diagnos. Men absolut tillräckligt virrig för att en säljare lätt ska lura på henne nåt. Hon hade naturligtvis ingen aning om sina trippla abonnemang, syrran och jag upptäckte efter en djupdykning i räkningarna.
Har man någon som helst chans att avbryta dom här abonnemangen?
Det är TRE, Telenor och Tele2, nån av dom måste såklart behållas.

• Ledsen
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Hur länge sedan?
Över telefonen eller påhoppad?

• Gilla
Torsten0821 och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur länge sedan?
Över telefonen eller påhoppad?
Det senaste var 11 december i år. Troligtvis i en Euronicsbutik.

Dom andra finns det nog inget minne av men gissningsvis kör väl alla med 2 års uppsägningstid så kanske ett halvt år sen på nån och kanske ett på nån.

• Gilla
Thomas Cedergren och 1 till
  • Laddar…
Aa skit då brukar kunna säga upp under dom första två veckorna.
Men då hade jag åkt dit och levt rövare..

• Gilla
Lennart Johnsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Grundlös skrev:

Morsan är 88 år och lite virrig, dock ingen medicinsk diagnos. Men absolut tillräckligt virrig för att en säljare lätt ska lura på henne nåt. Hon hade naturligtvis ingen aning om sina trippla abonnemang, syrran och jag upptäckte efter en djupdykning i räkningarna.
Jag tycker att du ska kontakta en konsumentvägledare, se här: https://www.hallakonsument.se/kontakt/kontakta-oss/
Det finns regler om hur en försäljning får göras.

• Gilla
redep och 15 till
  • Laddar…
de flesta jag känner så har barnen blockerat möjligheten att svara på telefonsamtal som inte är betrodda

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H
G Grundlös skrev:

Se till att få till ett dokument där ni barn måste godkänna avtal. Ta upp det med Hallå Konsument. Länk har redan ni fått från en annan medlem på Byggahus.

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Aa skit då brukar kunna säga upp under dom första två veckorna.
Men då hade jag åkt dit och levt rövare..
Ok. Men det finns inget annat man kan åberopa? Jag såg att det fanns nåt etiskt råd för mobil leverantörer eller nåt sånt

skaffa en god man

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
skaffa en god man
Hjälper tyvärr inte. Även med GM så har man möjlighet att ta lån, teckna avtal m.m Behövs förvaltarskap i så fall.

När jag blir uppringd eller påhoppad utanför COOP av försäljare så säger jag alltid att " jag hade gärna lyssnat men tyvärr har jag förvaltare" , det får tyst på dem.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
redep och 17 till
  • Laddar…
Finns det flera fysiska telefoner? Om det är rena abonnemang kan det funka att som förbannad anhörig ringa upp de man vill bli av med och vara lagom obekväm. Ev kan en fullmakt krävas för att företräda den anhöriga men som läget är låterdet som en framtidsfullmakt likväl behövs av andra skäl.

Om abonnemangen även har tillhörande telefon och är någon form av avbetalning så kan det likväl funka men under förutsättning att det i princip är oöppnade förpackningar

returen returen skrev:
skaffa en god man
Jo det är på tapeten men tydligen inte så enkelt som det låter. Syrran och jag har ordnat med delat konto eller vad det heter så vi har bättre insikt i ekonomin från och med nu.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
de flesta jag känner så har barnen blockerat möjligheten att svara på telefonsamtal som inte är betrodda
Hon har ganska bra koll på det att inte svara på okända nummer. Jag skulle tro att bägge extra abonnemangen har skett vid personkontakt, det ena i en Euronicsbutik.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Finns det flera fysiska telefoner? Om det är rena abonnemang kan det funka att som förbannad anhörig ringa upp de man vill bli av med och vara lagom obekväm. Ev kan en fullmakt krävas för att företräda den anhöriga men som läget är låterdet som en framtidsfullmakt likväl behövs av andra skäl.

Om abonnemangen även har tillhörande telefon och är någon form av avbetalning så kan det likväl funka men under förutsättning att det i princip är oöppnade förpackningar
Nej inga andra fysiska telefoner tyvärr.

RoTe
G Grundlös skrev:
Hon har ganska bra koll på det att inte svara på okända nummer. Jag skulle tro att bägge extra abonnemangen har skett vid personkontakt, det ena i en Euronicsbutik.
88 år och är ute och ränner i butiker ensam? Måste vara bra pigg. Hur tar hon sig ut och shoppar?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.