Experten konstaterade att avrinningsplåten under tröskeln, på utsidan, har ett visst bakfall och plåtens ändar är inte uppbockade. Detta medför att vatten som hamnar på plåten rinner in under syllen (Plåten är längre än vad dörren är bred och slutar mellan syll och betongplatta). Syllens tätninslist verkar saknas den sista biten in mot dörrkarmen, så vattnet har fritt fram att rinna in under min parkett.

Imorgon ska jag fronta husbyggaren (huset byggdes 2004) och försöka få honom att fixa skadorna. Ska bli intressant.

D
Varför skall du behöva ha kontakt med husbyggaren? Detta måste väl vara föreningens uppgift?

Jag sitter i styrelsen så det lär bli jag som driver det här.

Ericc
Hur gick det?

Det lutar väl åt att byggaren åtgärdar plåten och fuktskadan.

Byggaren anser sig inte ansvarig för uppkommen skada. Han hävdar att skadan uppkommit enbart för att jag har byggt ett trädäck på utsidan. Då kan man ju fråga sig om mitt bygge resulterat i att tätningslisten under syllen inte existerar.

Nu ska föreningens försäkringsbolag göra en opartisk utredning och därefter ska den som anses skyldig till skadan åtgärda bristerna.

Puh, inte snabbt och smidigt direkt.

Själv har jag bråkat i 2 mån med en vattenskada som en hantverkare har gjort i ett ROT-projekt och pga slarv. 3 kvm plastmatta med vatten under. Fick idag reda på att min hemförsäkring i första hand får ta detta. Föreningens försäkring får ta kostnaden för upptorkningen och sen är får bolagen regressa mot rörfirmans bolag.
Det tar tid. och är somsakt inte svart och vitt gällande vem som skall stå för kostnaden.

Ja fy f-n, frohike, jag lider med dig.

Hoppas inte det tar så lång tid för min (förhållandevis) lilla skada.

frohike skrev:
Själv har jag bråkat i 2 mån med en vattenskada
Som att prata med en vägg? ;)

Förlåt, kunde inte låta bli.

Nyfniken skrev:
Som att prata med en vägg? ;)

Förlåt, kunde inte låta bli.
Oja.. du anar inte.. skiten bara kommer tillbaka hehe.. Nää den bjuder jag på :D

Kan meddela att efter en månad nu så har inte föreningens försäkringsbolag behagat undersöka skadan. Börjar bli less på skiten

Tog 2!!! månander innan jag fick någon respons gällande min vattenskada..

Hej igen,

Nu har det gått 2!!! månader och fortfarande ingenting gjort. Börjar bli kul det här...............

Ja och nu är det ju jul, nyår och trettondan också! Plussa på en månad till. q(;^;)p
Kanske dags att byta försäkringsbolag?

H
Hej! Nu 10 år efter detta inlägg befinner jag mig i exakt samma sits som du. Hade varit intressant att veta hur det hela slutade??

H Samisam skrev:
Hej! Nu 10 år efter detta inlägg befinner jag mig i exakt samma sits som du. Hade varit intressant att veta hur det hela slutade??
Tips:

När du öppnar gamla trådar kan det vara bra klicka på profilen på trådskaparen. Då kan du se detta:

Senast online:
2012-03-27

Då hade du sett att det inte är nån idé idka gravplundring (väcka gamla trådar) då liket är dött sen 7 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.