65 012 läst ·
174 svar
65k läst
174 svar
Min el går till grannen.
Grannen hade i måndags en elektriker ute, som tittade på lampan. Dock verkar det ha varit ett prisförslags besök då inget gjordes och lampan fortfarande är svart.
Vet inte om det blev för dyrt eller liknande men grannen riktar nu sin ilska mot oss genom att angripa dom servitut där dom är härskade. Så nu blir det lite OT, hoppas det är okej, tänker att detta ju är fortsättningen på urkopplingen av lampan.
Det finns ett officialservitut på brunnen ”y”. Några år senare, innan vi köpte, borrades en ny, brunnen ”y2”.
En jurist skrev 2017 ett avtalsservitut på brunnen ”y2” då det behövdes rening av vattnet därifrån, vattnet går då in i vårt reningsverk vilket ger oss omkostnader, vilka reglerades i avtalsservitutet. Enligt vårt avtal med juristen skulle dom skicka in ett ex till lantmäteriet.
Nu hade grannen ringt lantmäteriet som säger att avtalsserviutet inte finns inskrivet, vi ringde själva dit och mycket riktigt så finns det inte inskrivet, och juristen kommer nu skicka in det och en kredit till oss för missen. Avtalet är skrivet mellan oss som äger fastigheterna nu, så ingen fara på taket.
Dock väldigt lustiga Mail i från grannen, vi har uppgett på fråga från grannen att vi inte skrivit avtalet då en jurist anlitades, och grannen verkar ha hakat upp sig på detta. Vid samtal med lantmäteriet så uppger dom att ingen där har haft kontakt med grannen, så vet inte om dom bara loggat in på ”Min Fastighet” och sett att inget finns där.
Från grannen:
”Jag kontrollerade dokumentet som vi avtalade om 2017-06-30 med berörd myndighet. Ni uppger båda två att Ni inte har skrivit detta dokument och det är faktiskt helt riktigt och sant!
Detta dokument existerar inte hos berörd myndighet.
Med detta som stöd refererar jag till mitt officialservitut angående vatten för denna fastighet.”
Vårt svar:
”Vill du säga upp det gällande avtalsservitutet på brunnen ”Y2” och istället nyttja brunnen ”Y” du har officialservitut på, vill vi ha information om när du tänker utföra denna omkoppling av vattnet, samt från vilket datum du önskar döda avtalsservitutet. ”
Grannen svarar:
”Jag trodde att du hade tagit reda på hur officialservitut fungerar, men tydligen inte.
Samt, eftersom dokumentet, avtalsservitutet, inte existerar hos berörd myndighet, finns det inget att ”döda” samt att Ni själva uppger att Ni inte skrivit ”något dokument”. Detta enligt lantmäteriet.”
Vårt svar:
”Du har ett officialservitut på brunnen ”Y”
Vatten tas idag ur brunnen ”Y2”
Avtalsservitutet som vi samtliga signerat är giltigt.”
Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Vi får väl se om betalningarna enligt avtalet slutar komma och om vi hamnar i domstol eller vart sagan slutar.
Vet inte om det blev för dyrt eller liknande men grannen riktar nu sin ilska mot oss genom att angripa dom servitut där dom är härskade. Så nu blir det lite OT, hoppas det är okej, tänker att detta ju är fortsättningen på urkopplingen av lampan.
Det finns ett officialservitut på brunnen ”y”. Några år senare, innan vi köpte, borrades en ny, brunnen ”y2”.
En jurist skrev 2017 ett avtalsservitut på brunnen ”y2” då det behövdes rening av vattnet därifrån, vattnet går då in i vårt reningsverk vilket ger oss omkostnader, vilka reglerades i avtalsservitutet. Enligt vårt avtal med juristen skulle dom skicka in ett ex till lantmäteriet.
Nu hade grannen ringt lantmäteriet som säger att avtalsserviutet inte finns inskrivet, vi ringde själva dit och mycket riktigt så finns det inte inskrivet, och juristen kommer nu skicka in det och en kredit till oss för missen. Avtalet är skrivet mellan oss som äger fastigheterna nu, så ingen fara på taket.
Dock väldigt lustiga Mail i från grannen, vi har uppgett på fråga från grannen att vi inte skrivit avtalet då en jurist anlitades, och grannen verkar ha hakat upp sig på detta. Vid samtal med lantmäteriet så uppger dom att ingen där har haft kontakt med grannen, så vet inte om dom bara loggat in på ”Min Fastighet” och sett att inget finns där.
Från grannen:
”Jag kontrollerade dokumentet som vi avtalade om 2017-06-30 med berörd myndighet. Ni uppger båda två att Ni inte har skrivit detta dokument och det är faktiskt helt riktigt och sant!
Detta dokument existerar inte hos berörd myndighet.
Med detta som stöd refererar jag till mitt officialservitut angående vatten för denna fastighet.”
Vårt svar:
”Vill du säga upp det gällande avtalsservitutet på brunnen ”Y2” och istället nyttja brunnen ”Y” du har officialservitut på, vill vi ha information om när du tänker utföra denna omkoppling av vattnet, samt från vilket datum du önskar döda avtalsservitutet. ”
Grannen svarar:
”Jag trodde att du hade tagit reda på hur officialservitut fungerar, men tydligen inte.
Samt, eftersom dokumentet, avtalsservitutet, inte existerar hos berörd myndighet, finns det inget att ”döda” samt att Ni själva uppger att Ni inte skrivit ”något dokument”. Detta enligt lantmäteriet.”
Vårt svar:
”Du har ett officialservitut på brunnen ”Y”
Vatten tas idag ur brunnen ”Y2”
Avtalsservitutet som vi samtliga signerat är giltigt.”
Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Vi får väl se om betalningarna enligt avtalet slutar komma och om vi hamnar i domstol eller vart sagan slutar.
Så avtalsservitutet finns men grannen glömde registrera det hos lantmäteriet?
Det kan inte vara ett stort problem. Så fort grannen slutar betala kan du ju koppla ur vattnet eller stänga av elen till pumpen när du inte är hemma.
Det kan inte vara ett stort problem. Så fort grannen slutar betala kan du ju koppla ur vattnet eller stänga av elen till pumpen när du inte är hemma.
Japp vi har kopia på Avtalsservitutet som grannen själv skriver ” vi avtalade om 2017-06-30”, så där medger dom att det finns.harry73 skrev:
Dock är det vår jurist som missat att skicka in till LM men som sagt inget problem det är ju giltigt även om det finns inskrivet eller inte. Men grannen verkar inte förstå detta.
Tiden går, men samma spännande granne består…davidgp skrev:
Finns en lång följetång på tråden ovan.
Som jag skrev tidigare så har vi ju under flera år försökt och verkligen försökt ha sansade och vuxna samtal med grannen, men allt har ju varit fruktlöst. Senaste ”bokade mötet” är det el möte jag skriver om ovan, som spårade ur, efter det bestämde vi oss för att eftersom så många myndigheter redan är inkopplade så tar vi all kommunikation via berörda där, något annat går inte.
Det tog ett tag innan grannen noterade att vi ”ignorerade” dom, men när detta ”upptäcktes” av grannen började en hetsjakt. Som att möta upp oss på vår infart när vi kom hem med försök till att dra igång tjafs och flertalet sms. Tröttsamt!
I dagsläget är vi på väg till Tingsrätten, har ännu inte fått datum för förhandling. Gällande bland annat avtalsservitutet jag nämner ovan samt ett skadeståndskrav vi har för att dom varit in på vår mark och sågat ner våra buskar.
Så vi får väl se om vi får något slut på allt någon gång. Men jag lovar att uppdatera er!
Tack för svar. Önskar lycka till.B Bocca skrev:Tiden går, men samma spännande granne består…
Finns en lång följetång på tråden ovan.
Som jag skrev tidigare så har vi ju under flera år försökt och verkligen försökt ha sansade och vuxna samtal med grannen, men allt har ju varit fruktlöst. Senaste ”bokade mötet” är det el möte jag skriver om ovan, som spårade ur, efter det bestämde vi oss för att eftersom så många myndigheter redan är inkopplade så tar vi all kommunikation via berörda där, något annat går inte.
Det tog ett tag innan grannen noterade att vi ”ignorerade” dom, men när detta ”upptäcktes” av grannen började en hetsjakt. Som att möta upp oss på vår infart när vi kom hem med försök till att dra igång tjafs och flertalet sms. Tröttsamt!
I dagsläget är vi på väg till Tingsrätten, har ännu inte fått datum för förhandling. Gällande bland annat avtalsservitutet jag nämner ovan samt ett skadeståndskrav vi har för att dom varit in på vår mark och sågat ner våra buskar.
Så vi får väl se om vi får något slut på allt någon gång. Men jag lovar att uppdatera er!
Klicka här för att svara