Idag efter att jag gått av nattskiftet och fått ett par timmars sömn ska jag åka och skriva på kontraktet till min nyinköpta 2a
Jag börjar direkt att riva med badrummet som inte ser så roligt ut i dagsläget. Det är ca 3kvm med en toa som läcker, ett gammalt tvättställ, plastmattor i tråkiga färger från 80-talet, dusch med sliten blandare och en tvättmaskin. Tvättmaskinen ska jag inte ha kvar (för lite utrymme fast egentligen skulle det varit bra att ha). Lägenheten är byggd 1939 och badrummet renoverades antagligen i slutet av 80-talet med standardhyresgrejer. Jag har tänkt mig en gammal stil på badrummet. Jag tycker badrummen från 20 och 30-talet är snygga. Tyvärr blir det för dyrt om man vill göra en kopia på ett sånt badrum så det för bli en budgetvariant. Budgeten är satt till 50tusen för hela renovering av lägenheten. Då ska jag slipa 50kvm parkett, måla hela lägenheten, dra in en del el, nya vitvaror i köket och bänkskivor, lackera alla dörrar/skåp, lägga golv i köket och renovera badrummet. Lätt att saker drar iväg prismässigt så det får bli att hålla i plånboken 
Detta ska göras i badrummet:
*riva ut allt
*dra in el till en lampa i taket. Nu finns det bara en sketen lampa ovanför spegeln.
*lägga matta på golvet. Blir pergo grip aqualon svart eftersom det inte går att lägga in klinkers för rimlig arbetsinsats.
*sätta kakel på väggarna. Vitt med en schackrutig bård.
*måla taket med väv under.
*nytt tvättställ
*nya toa
*ny blandare (gammal stil från westerbergs med kran eftersom jag vill ha ett badkar i framtiden.
* nytt spegelskåp (antagligen "flåren" från ikea
*nya lampor
*sätta in ett skåp. (flåren)
Drar igång och river idag. Imorgon kommer elektrikern som även ska dra några grejer i övriga lägenheten t.ex. hall-lampa (hur klarar man sig utan det?) och lampor i garderoberna. På måndag kommer killen som ska lägga in matta i badrummet.
Bilder kommer under dagen
Detta ska göras i badrummet:
*riva ut allt
*dra in el till en lampa i taket. Nu finns det bara en sketen lampa ovanför spegeln.
*lägga matta på golvet. Blir pergo grip aqualon svart eftersom det inte går att lägga in klinkers för rimlig arbetsinsats.
*sätta kakel på väggarna. Vitt med en schackrutig bård.
*måla taket med väv under.
*nytt tvättställ
*nya toa
*ny blandare (gammal stil från westerbergs med kran eftersom jag vill ha ett badkar i framtiden.
* nytt spegelskåp (antagligen "flåren" från ikea
*nya lampor
*sätta in ett skåp. (flåren)
Drar igång och river idag. Imorgon kommer elektrikern som även ska dra några grejer i övriga lägenheten t.ex. hall-lampa (hur klarar man sig utan det?) och lampor i garderoberna. På måndag kommer killen som ska lägga in matta i badrummet.
Bilder kommer under dagen
Glöm inte förstärka väggarna med gips ifall det bara är ett lager nu.
Om det är betongväggar så kan du kakla direkt på det (efter fuktspärr givetvis). Men om huset är från 30-talet så är det nog snarare putsad tegel eller lättbetong? Prova att knacka med sidan av en hammare på väggen. Börjar grejer rasa ner så har du arbete med att gipsa eller putsa om.
Var det lätt att riva ut plastmattan eller satt den som berget? Jag flyttar in i en ny lägenhet om två veckor och har också ett 80-talsrenoverat badrum med plastmattor/våtrumstapet som jag tänker renovera under vårvintern.
Det är tydligen tegel med ett par centimeter väldigt lös puts och lite gips på. Jag hackade ut en ränna för att lägga röret där kablen till lampan i taket ska gå i.johan77 skrev:Om det är betongväggar så kan du kakla direkt på det (efter fuktspärr givetvis). Men om huset är från 30-talet så är det nog snarare putsad tegel eller lättbetong? Prova att knacka med sidan av en hammare på väggen. Börjar grejer rasa ner så har du arbete med att gipsa eller putsa om.
Var det lätt att riva ut plastmattan eller satt den som berget? Jag flyttar in i en ny lägenhet om två veckor och har också ett 80-talsrenoverat badrum med plastmattor/våtrumstapet som jag tänker renovera under vårvintern.
Det gick väldigt lätt att dra ner tapeten och mattan. Det tog max en timme men det blev kvar massa papper från tapeten kvar på väggen och det kan man inte lägga fuktspärr på. Så det blir till att sätta upp 6mm rotgips i hela badrummet. Mattan gick också lätt .. drog med en polygrip så jag fick bättre grepp
Elektrikern var här idag och drog el. Han var väldigt "ambitiös" och drog om alla elkablar i hela lägenheten och centralen och satte upp nya kontakter osv.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Liten uppdatering ..
Valde bort gipset pga. det gick att få bort allt papper och klister på väggarna. Blöta, vänta en timme, blöta, vänta en timme ... tills slut gick det att pilla bort allt. Ett jäkla jobb men nu slipper jag sätta in gips med allt vad det innebär. . Golv-mannen har vart här och spacklat golvet. Jag har spacklat in sladden till lampan i taket och satt våtrumsväv i taket. Mattan kommer imorgon eller övermorgon. Med lite tur kommer kaklet in denna vecka.
I övriga lägenheten har jag slipat lister, satt upp en del foder runt fönstren, grundmålat vissa delar av taket. Idag ska taken målas och mer foder sättas upp.
Blir inga bilder för bredbandsbolaget har redan flyttat över telefon och internet efter 2 veckor. Skulle ta 4-6 veckor. Brukar alltid vara tvärt om så det är synd att klaga.
Valde bort gipset pga. det gick att få bort allt papper och klister på väggarna. Blöta, vänta en timme, blöta, vänta en timme ... tills slut gick det att pilla bort allt. Ett jäkla jobb men nu slipper jag sätta in gips med allt vad det innebär. . Golv-mannen har vart här och spacklat golvet. Jag har spacklat in sladden till lampan i taket och satt våtrumsväv i taket. Mattan kommer imorgon eller övermorgon. Med lite tur kommer kaklet in denna vecka.
I övriga lägenheten har jag slipat lister, satt upp en del foder runt fönstren, grundmålat vissa delar av taket. Idag ska taken målas och mer foder sättas upp.
Blir inga bilder för bredbandsbolaget har redan flyttat över telefon och internet efter 2 veckor. Skulle ta 4-6 veckor. Brukar alltid vara tvärt om så det är synd att klaga.
nu är taket vävt, fuktspärrat och målat. Kommer en gubbe och lägger fuktspärren på väggarna idag. Elektrikern kommer och drar in det sista. Bla. garderobsbelysning, en lampa och kontakt (eller hur det funkar) till lampan i badrummet. Mattan jag skulle ha tar ca 2 veckor att få hem så jag valde en annan liknande. Kul att det går undan!
22 nov:
Elektrikern var här o skruvade dit det sista. Kostade 4000kr allt som allt. Har varit och köpt toa (hafa moon) med en snygg svart sits. Golvläggaren har varit här och slipat lite och imorgon kommer han o sätter in mattan. Jag har beställt lampor till badrum, hall och bänkbelysning från http://www.expressel.se/ .. verkade rätt billigt där. Hoppas at badrummet är kaklat innan helgen.
Elektrikern var här o skruvade dit det sista. Kostade 4000kr allt som allt. Har varit och köpt toa (hafa moon) med en snygg svart sits. Golvläggaren har varit här och slipat lite och imorgon kommer han o sätter in mattan. Jag har beställt lampor till badrum, hall och bänkbelysning från http://www.expressel.se/ .. verkade rätt billigt där. Hoppas at badrummet är kaklat innan helgen.
25 nov:
Mattkillen var här och lade in mattan idag. Det var problem med leveransen med den förra jag hade valt och den nya som jag valde instället och skulle komma i onsdags kom inte förrän på fredag. jaja.. kakelmännen kommer "te vecka" istället som vi säger här i värmland
Mattan blev rätt snygg. Påminner lite om asfaltsmatta med lite blänk i. Kommer nog göra sig bra mot det vita kaklet sen. Kostade 1800kr ink. material. Beställde handfat också .. hafa moon (samma serie som toaletten). Snygga till bra pris.
Mattkillen var här och lade in mattan idag. Det var problem med leveransen med den förra jag hade valt och den nya som jag valde instället och skulle komma i onsdags kom inte förrän på fredag. jaja.. kakelmännen kommer "te vecka" istället som vi säger här i värmland




