801 läst ·
2 svar
801 läst
2 svar
Milt väder: Ändrat värmeval?
Det är ju inte speciellt kallt och därmed behöver inte bägge värmekällorna köra för fullt.
156m2 enplanshus med braskamin i ena änden och luft/luft värmepump i andra.
Har en begränsad mängd ved på ca 6m3 av en kostnad för mig på 4000kr.
Låst elpris på 102öre me allt. (53rent)
Undrar om jag skall fila på min strategi över mitt värmeval/eldning?
På något sätt så känns det som att veden gör mer nytta ju kallare det är ute.
När det nu är 5-9 plusgrader ute så är ju värmepumen ganska effektiv?
VVpumpen håller stabil temp i huset på 20-21*c medans braskaminen helst håller sin del av huset i 24*c för att man skall kunna elda utan att behöva tända varje gång.
Tips och funderingar?
156m2 enplanshus med braskamin i ena änden och luft/luft värmepump i andra.
Har en begränsad mängd ved på ca 6m3 av en kostnad för mig på 4000kr.
Låst elpris på 102öre me allt. (53rent)
Undrar om jag skall fila på min strategi över mitt värmeval/eldning?
På något sätt så känns det som att veden gör mer nytta ju kallare det är ute.
När det nu är 5-9 plusgrader ute så är ju värmepumen ganska effektiv?
VVpumpen håller stabil temp i huset på 20-21*c medans braskaminen helst håller sin del av huset i 24*c för att man skall kunna elda utan att behöva tända varje gång.
Tips och funderingar?
Javisst är det så, värmepumpen har bättre verkningsgrad när det är varmare ute och därmed blir priset per kWh värme från värmepumpen lägre ju varmare det är ute. Veden är oberoende av utetemperaturen.JanneT5 skrev:
Om jag minns rätt håller barrved ~3,8 kwh/kg vid fukthalt 25% (Eff.vv 19,2 MJ/kgTS).
med densitet på 0,5 är dina 6 m3 3000 kg eller 11400kwh.
Då har förmodligen inte kaminen din en verkningsgrad på 100% utan snarare kanske 50%. Alltså ger dessa 11400 kwh 5700 kwh värme till kostnad av 4000kr eller 70 öre/kwh
Då är frågan vad kostar värmepumpen? kapitalkostnaden borde i de här fallet vara ointresant då den inte påverkas av om du kör den eller inte så kvar är elpriset ~1 kr/kwh och en verkningsgrad som beror på yttertemp.
Om min väldigt, väldigt grova uträkning stämmer borde du börja elda när värmepumpens verkningsgrad sjunker under 1,4
med densitet på 0,5 är dina 6 m3 3000 kg eller 11400kwh.
Då har förmodligen inte kaminen din en verkningsgrad på 100% utan snarare kanske 50%. Alltså ger dessa 11400 kwh 5700 kwh värme till kostnad av 4000kr eller 70 öre/kwh
Då är frågan vad kostar värmepumpen? kapitalkostnaden borde i de här fallet vara ointresant då den inte påverkas av om du kör den eller inte så kvar är elpriset ~1 kr/kwh och en verkningsgrad som beror på yttertemp.
Om min väldigt, väldigt grova uträkning stämmer borde du börja elda när värmepumpens verkningsgrad sjunker under 1,4
Klicka här för att svara