Problemet blir
mattias.rask mattias.rask skrev:
Bara detta fönster som har fogskum. Resten sattes med expanderande cc-drev.
Nämnde hantverkaren något om anledningen till att de använde fogskum på det speciella stället? James verkar påstå det i sitt mail.

Är det i så fall rimligt att tro på förklaringen och att alternativet skulle inneburit extra kostnader för dig som överstiger värdet av den delvis förlorade garantin?

JonasAd JonasAd skrev:
Problemet blir

Nämnde hantverkaren något om anledningen till att de använde fogskum på det speciella stället? James verkar påstå det i sitt mail.

Är det i så fall rimligt att tro på förklaringen och att alternativet skulle inneburit extra kostnader för dig som överstiger värdet av den delvis förlorade garantin?
Hej JonasAd, när jag upptäckte att det var fogskum runt fönstret och frågade så sa de bara att det inte funkande att använda expanderade CC-drev pga hålets utforming. Rimligtvis skulle del kommit till mig och informerat mig om problemet INNAN de satte in fönstret med fogskum. Det kan stämma att CC-drev inte skulle funka men har svårt att det inte skulle funkat att använda traditionell gullfiberdrev.
Det befintliga fönstret i samma dimension satt med traditionellt gullfiberdrev och med tanke på att öppning blev aningen större när fönstret fick flytta ut längre ut i konstruktionen ser jag inga problem med att de skulle kunna använt det i stället.
Så nej, jag har ännu inte fått en komplett förklaring varför fogskum var en enda lösningen.
Vad jag förstått det så det bara när det är extremt tajt och inte traditionell drevning funkar som fogskum är den enda lösningen- men så var inte fallet hos oss.
Spontant kan jag tycka att om man behöver justera öppningen lite är det enkelt att lägga på lite material i nederkant i fönsteröppningen, en remsa plywood eller dylikt hade fungerat.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
V
L llundberg skrev:
Genom att använda material som redan fanns på plats vilket han visste om och dessutom inte göra jobbet enligt kundens instruktioner?
Konstig inställning till kunden.
Note to self; ANLITA INTE VILLAÄGAREN1 TILL ATT GÖRA NÅGOT!
Är de inte hantverkaren som vet bäst?
H Håkan Larsson8 skrev:
Jag har själv anlitat. Känner folk som anlitat.
Känner folk med hyreshus osv.
Jag är 63 år.
Kan säga med säkerhet att hantverkare sällan är på plats 8h / dag.

Det kan knappast vara en tillfällighet att det svämmar över av hantverkare på byggvaruhusens kaffe och fralla vid 09 varje dag.
Vad har egentligen konsumenten med hantverkarens rast att göra. Är man så avundsjuk på servicefolk som kan ta rast hur dem vill att man måste klaga.

Skaffa ett friare jobb själv!

• Haha
  • Gilla
dragon666 och 3 till
  • Laddar…
Jo, och håller med om att kanske borde uttryckt mig lite smidigare om jag förstått att han var så känslig. Är också tacksam för att James och Jimmie ställde upp när deras kollega som precis börjat arbeta efter en hjärnblödning inte klarade av att slutföra jobbet. Så förstår att jag borde visa mer tacksamhet.

Faktum kvarstår dock att de har överdebiterat och när jag ber dem korrigera så jävlas de och skulle man sätta hårt mot hårt så kan jag hålla inne med ett belopp som motsvarar kostnaden för att demontera och återmontera fönstret då de utan tillåtelse använt fogskum i strid med fönstertillverkaren instruktioner. Dessutom använde de fogskum utan att meddela mig trots att jag sagt till om att jag inte ville ha det. Fått besked från villafönster att garantin inte gäller vid drevning med fogskum.
Om de nu inte använt fogskum skulle arbetet ta betydligt längre tid enligt hantverkaren. Hade du betalat för det?

• Gilla
K.Bygg
  • Laddar…
Eliok89 skrev:
Så nej det är ingen tillfällighet att det svämmar över med hantverkare kl 9 varje dag. Det är då dom tar sin frukost!
Frukost äter man väl hemma innan man åker till jobbet?

• Gilla
uplj och 8 till
  • Laddar…
Hej JonasAd, när jag upptäckte att det var fogskum runt fönstret och frågade så sa de bara att det inte funkande att använda expanderade CC-drev pga hålets utforming. Rimligtvis skulle del kommit till mig och informerat mig om problemet INNAN de satte in fönstret med fogskum. Det kan stämma att CC-drev inte skulle funka men har svårt att det inte skulle funkat att använda traditionell gullfiberdrev.
Det befintliga fönstret i samma dimension satt med traditionellt gullfiberdrev och med tanke på att öppning blev aningen större när fönstret fick flytta ut längre ut i konstruktionen ser jag inga problem med att de skulle kunna använt det i stället.
Så nej, jag har ännu inte fått en komplett förklaring varför fogskum var en enda lösningen.
Vad jag förstått det så det bara när det är extremt tajt och inte traditionell drevning funkar som fogskum är den enda lösningen- men så var inte fallet hos oss.
Spontant kan jag tycka att om man behöver justera öppningen lite är det enkelt att lägga på lite material i nederkant i fönsteröppningen, en remsa plywood eller dylikt hade fungerat.
Ja, dom borde verkligen frågat innan.

Har du frågat varför dom inte använde traditionell drev?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
JonasAd JonasAd skrev:
Ja, dom borde verkligen frågat innan.

Har du frågat varför dom inte använde traditionell drev?
Nej, inte pratat med snickaren sen jag pratade med Villafönster.

P
D Dilato skrev:
Frukost äter man väl hemma innan man åker till vi HR tre
D Dilato skrev:
Frukost äter man väl hemma innan man åker till jobbet?
Ja det kan man väl göra också. Men tänk om du börjar 06:45 ska du jobba med kroppen utan en rast till lunch tänker du?

I byggbranschen äter majoriteten sin matlåda alltså "frukost" vilket oftast innebär egentligen en "lunch" kl 09 sedan är det en kort rast vid 11 och sen "Middag" 13:30.
Där jag jobbar vilket är ett av Sveriges största byggföretag är rasterna följande. 06:45 börjar vi jobba. Första rasten 08:45-09:15, 11:15-11:30, 13:30-14:00 sen slutar vi 16:00. Vi börjar en kvart innan sju så vi kan ta en kaffe paus där vid elva snåret.

Det skiljer sig uppenbarligen beroende på vilken bransch man jobbar i. Men såhär har det fungerat sålänge jag arbetat som hantverkare.

Det folk glömmer är att vi hantverkare är oftast anställda inom privat sektor med byggnads fackförbund bakom. Alla seriösa företag har kollektiv avtal. Där framgår det tydligt hur och när rasterna får tas.

Vi har det rätt bra i Sverige som hantverkare. Tack vare att våra fackförbund är så starka. Skulle Cheferna få bestämma skulle vi sitta på golvet inne i byggarbetsplatsen och äta kall mat på fem minuter och sedan jobba eller få sparken. Det är så det är i många länder!

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad har du för belägg att hantverkare i någon större utsträckning inte infinner sig på sin arbetsplats före 07:00 ifall deras arbetstid startar då?
Har aldrig hänt mig.

• Gilla
Fbj2000
  • Laddar…
Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).

Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.

Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:

Hej James,

Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr

[media]
Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.

Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.

Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.

Tack så mycket!

Hälsningar,
Mattias

Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:

Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.

Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.

Våra inköpspriser+15% (IT Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.

Resor:
4 st T&R Bjurstigen 14B-Stallakärrsvägen 40 (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (Tony och James).
Till närmaste uppsamling: 1 st Ingvar T&R Klovsten/Kungsbacka-Posta-Johans väg 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st Jimmie T&R Klovsten/Kungsbacka-Onsala Intagsväg, 2*2,2mil=4,4 mil
Tony kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.

Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
Tony+Ingvar: 9+2timmar, James/Jimmie: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.

Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.

Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).

/James
Skrämseltaktik! Gå inte på det! Hans reaktion tyder på att han trodde att det skulle bli en lätt match att lura och köra över dig. Du ifrågasatte och ville ha svar och det har du rätt att göra. Nu vill han straffa dig och hämnas genom att ge ett värre scenario där han lägger på en del på fakturan. Och vad är det för trams att han ställer upp när han egentligen inte har tid och använder tid på sin semester för att svara dig? Han ställer inte upp. Han får betalt för jobbet! Har hört det sättet att argumentera förut. Han försöker göra sig själv till offer men det är ju du som har drabbats av en fräck (och kanske oärlig?) hantverkare. Börja med att bestrida fakturan och ta sedan hjälp av KO och ARN. Det gjorde jag och fick hjälp i en liknande situation. Hantverkaren fick ge sig och jag betalade det som var skäligt. De flesta följer ARN:s rekommendationer. Lycka till och ha is i magen och låt dig inte skrämmas!

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror hans lista med olika resor är påhittad eller i vart fall inte stämmer med verkligheten. Har aldrig varit med om en hantverkare som har sån koll och jag känner många hantverkare.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att du har kundnummer 7 tyder ju på en rätt nystartad firma. Ett etablerat företag hade troligen inte ens lagt energi på att returnera grejjer för någon hundring utan istället sparat det i bilen till framtida jobb.
Fairlane Fairlane skrev:
De kan nog stämma. Vet man antal resor och dagar och sen kollar med Google Maps så är det såklart inget problem. Det som är märkligt är däremot att företaget verkar räkna med att kunden ska betala hantverkarnas resor från hemmet. Det är inte normalt.
Hantverkare är ofta anställda i hemmet. Det är nästan alltid så. iaf när det gäller snickare. Sen har man gps puckar i bilen som skriver körjournal så man har stenkoll på vart och hur mycket man kört.

C
H Håkan Larsson8 skrev:
Denna tråden symboliserar verkligen hur vansinnigt dåligt branschen fungerar.

Det enda rimliga vore standardiserade offertförfaranden.

Sen detta med betalt från dörren.
Det är upp till oss kunder att säga nej.
.an börjar jobba 07... Då är man på jobbet 07
Hantverkarformuläret finns ju sedan många år tillbaka, vilket är enkelt att fylla i för att på ett tydligt sätt avtala om arbetets innehåll, pris, sätt för fakturering osv.
Det skapar en trygghet både för hantverkaren och konsumenten, genom att avtalet blir tydliggjort och det blir svårt att i efterhand påstå att saker är överenskomna som inte är det eller att hävda att det inte träffats överenskommelser om sådant som är tydligt avtalat.

https://byggforetagen.se/app/uploads/2020/01/hantverkarformularet_17.pdf

• Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
De kan nog stämma. Vet man antal resor och dagar och sen kollar med Google Maps så är det såklart inget problem. Det som är märkligt är däremot att företaget verkar räkna med att kunden ska betala hantverkarnas resor från hemmet. Det är inte normalt.
Vette fan om jag är ett undantag men jobbat i byggbranschen sen -94 och alltid haft reseersättning från hemmet då jag ska vara på jobbet 06.45 jag åker inte på arbetstid men vem står för resan annars ?

• Gilla
K.Bygg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Se det pragmatiskt. James har med all sannolikhet som personlighetsdrag att han inte bryr sig ett skit om vad du tycker om honom (ligger högt på non-agreeable). Han har dessutom byggt ett företag i en extremt manlig bransch där attityden är går det så går det och att vara trevliga mot varann ingår inte i kulturen, det är en klassisk repressiv manlig kultur. Du är inte den första konsumenten som han stöter på som trilskas med betalningen.

Du är inte i en position att rappa upp honom på något verksamt sätt. Så betala och gå vidare säger jag. Du har inget att vinna här.
Man har absolut saker att komma med om man inte tycker det är skäligt . Det är bara att gå vidare till ARN och frysa fakturan tills det är färdigutrett. Har själv varit tvungen att göra detta vid takbyte då den firman hittade på egna saker som bytit men vid kontroll så har den inte gjort det som sagts och det som har bytt var mycket mindre kvadrat än som angetts. Jag betalade dock orginal beloppet som var skäligt men höll inne med resten.

I ditt fall om dem har gjort så att garantin inte håller när du bett dom inte göra detta samt det med att köpa in material utan att kolla med dig först så kan du bestrida detta ganska hårt om du vill till ARN.

Bara för man tagit in en tjänst så betyder det inte att företagen gör allt rätt. Det fuskas brett och villt i snickarbranschen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dom flesta anställdas arbetsresor står man för själv.
Resan från hemmet till arbetsplatsen sker på fritiden och kostnaden står man för själv, sedan kan man få avdrag om kostnaden överstiger gränsbeloppet.

Kunden kan ju omöjligen veta att firmans anställde Kalle bor i Uddevalla och därmed har 15 mil till Kungsbacka där jobbet ska utföras, och inte tusan ska han betala Kalles resor bara för att Kalle valt att bo där.

Det där är väl en sak mellan Kalle och hans arbetsgivare.
Kalle kanske inte ska jobba med den kunden i så fall.

• Gilla
Vetallt och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.