J jahallåja skrev:
Det är väl helt ok (även om jag inte riktigt förstår varför kunden är skyldig dig pengar för att den betalat ett jämförelsevis lågt belopp för materialet till någon helt annan...), så länge ni tydligt informerar om det på förhand och inte är lite fiffiga och upplyser om det först när fakturan kommer.
Anledningen kan vara att materialet inte är lika bra eller liknande. Jag är inte snickare så kan inte tala just för dem. Visst finns det fulingar överallt precis som med dryga kunder. Fråga varför sågblad kostar si och så mycket när en tidigare hantverkare betalade mindre. Kan vara för att det finns snickare som köper sina verktyg på Biltema eller Jula istället för hos kvalitetsmärke. Tycker ändå företaget redovisar sjukt bra för allt sedan. 🫡

R Rohliin skrev:
Tycker svaret är tydligt med alla förklaringar. Visst lite bitsk men det tycker jag du också var.
Jag själv är hantverkare och när kunden säger han köpt egna grejer som man ska jobba med så kör vi en ”extra avgift” då det oftast inte är material man själv är van vid. Eller det billigaste skit kunden hittat någonstans. Tycker det bara är att betala o sluta leka Ove.
Men det beror väl på om du debiterar per timme? Är ni inte vana vid grejorna och det tar längre tid, så blir ju notan dyrare för kunden eller hur? Att det tar längre tid OCH man lägger på extra utöver det så är det bedrägeri. Anledning till detta går ganska snabbt att läsa på vad t.ex Dahl tar för grejor och vad hantverkaren tar. När min byggare (en ärlig kille) byggde vårt hus hade han 80% rabatt! han tog inköpspris + 10%, men många gör inte det utan tar ut ett helt annat pris. När kunden då väljer köpa själv, så tar man bort den marginalen för hantverkaren, vilket en del kompenserar på mer eller mindre fula sätt. Detta är snarare en signal på överpriser i branschen

• Gilla
twistandshout och 7 till
  • Laddar…
Ska du betala för att dom får lämna tillbaka varor som dom inte skulle ha införskaffat från början,
Skulle aldrig betala detta

En nöjd kund låter några veta att det var ett bra företag
En missnöjd kund talar om det för hela världen

I Sverige kan man inte bli åtalad för förtal som privatperson …. om det gäller mot ett företag
Om det inte gäller ett företag som har samma namn som ägaren …

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
mickekobbens mickekobbens skrev:
Fel av dig. Skall arbetstagaren ta sig med egen bil till arbetsplatsen , betalar arbetsgivaren resekostnader på 25 kr/mil. det beror på att vi har olika arbetsplatser, med olika reseavstånd. Har arbetstagaren fast arbetsplats så gör arbetstagaren avdrag i deklarationen, Byggnads avtal. Kör man med egen bil i tjänst så gäller det statliga ersättning, men det får arbetsgivaren med ersätta.
Fast här var det ju allas resor till uppsamlingsplatsen (jag antar kontoret; alltså arbetsresa=privat resa) och därifrån tog de tjänstebilen tillsammans till bostaden för att utföra jobbet. Men de tar betalt för allas privata resor till kontoret. Och de gör säkerligen alla avdrag för den i deklarationen också...

• Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
Eliok89 skrev:
Du är säkerr en sån där jävla jobbig kund som flåsar en i nacken och tror sig veta hur man gör ett jobb minst lika bra med skit material från byggmax och biltema/jula. Som går sen med förstoringsglas för att syna minsta lilla inbillade fel för att hacka ner på fakturan. Din snåla jävel. Hur fan tror det fungerar annars ska företaget betala reseersättning av goodwill. Det är klart förbrukningsmaterial och reseersättning faktureras kunden.

Snåle jävel..
Kan bero på att det finns för många oseriösa i denna bransch som levt gott under sötebrödsdagarna. Nåja de bli inte så långvariga när konjunkturen vänder......
Klart att bra hantverkare skall ha skäligt betalt, men inte de andra

• Gilla
twistandshout och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Kränkt ?

Tycker han är helt jäkla klockren som redovisar exakt.

De är ju precis de alla verkar va ute efter. Va gnälls de över ?

Är nästa steg att hantverkaren betalar för att få utföra arbetet.

Klockrent där ts blir tillrättavisad gällande fogskummet.
Fogskummet förverkar ju garantin på fönstret.. Alltså är det skit samma att det hade blivit merarbete, merarbetet måste utföras.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag kan ärligt talat inte förstå hur man ena orkar hålla på och tjafsa om dessa fjuttiga summor. Visst, firman har inte det mest smidiga sättet att svara på, men samtidigt så förstår jag irritationen de känner, vilket i den bästa av världar kunden inte i detta läge (om detta varit den första diskussionen man haft mellan kund och byggare) ska behöva känna på. Jag hade, om jag i detta läge hade varit du, betalat dess fjuttiga hundringar och nöjt mig med att låtit firman sätta sig att lägga ner tid på att specificera fakturan exakt, vilket ju i sin tur är en kostnad för dom (för den tid som de lagt ner för att kunna specificera fakturan i detalj, oavsett om det är fejk eller ej). Jag hade även glatt mig för att jag nu har lyckats sprida en massa skit om företaget (gissar att folk runt Kungsbacka/södra Göteborg som läser detta inlägg drar sig för att anlita bolaget då du outat dom helt med namn och allt. Däremot så hade jag varit orolig för att jag outat mig själv inför nästa gång jag hade behövt hjälp av hantverkare, och vad det kan innebära i form av eventuell rädsla för att ta jobb hos någon som för småsaker sprider ut en massa kritik i ett av Sveriges största byggforum.

De gånger jag varit missnöjd med en hantverkare så har jag valt att inte anlita dom igen och inför vänner och bekanta nämnt att de absolut inte gjort något bra jobb. Vore jag riktigt hämndlysten skulle jag även lagt dåliga bedömningar på olika siter där man kan göra det. Jag hade däremot inte gått ut och outat företaget här. I alla fall inte för de struntsummor som det nu verkar handla om. Det känns som om det felaktigt genomförda jobbet kommer i andra hand efter fakturan utifrån ditt fokus på frågorna.

Så min syn på det hela: småkinkig hantverkare och en storkinkig beställare. Och du, om du anser att den förre hantverkaren som du anlitade fakturerade vettigare så anlita honom nästa gång så slipper du förhoppningsvis liknande bekymmer

• Gilla
Tsdoesds och 7 till
  • Laddar…
P
H Håkan Larsson8 skrev:
Jag har själv anlitat. Känner folk som anlitat.
Känner folk med hyreshus osv.
Jag är 63 år.
Kan säga med säkerhet att hantverkare sällan är på plats 8h / dag.

Det kan knappast vara en tillfällighet att det svämmar över av hantverkare på byggvaruhusens kaffe och fralla vid 09 varje dag.
Tror du alla hantverkare vill ta sin rast hemma hos kunden när det ibland ser ut som fan i köket. Springer runt massa små barn eller kunderna ska sitta och snacka skit hela rasten. Då blir det ingen riktig rast. En rast är när man har det lugnt och kan koppla av 30 minuter. Vad är alternativen? Da dit en byggbod? Vem tror du får betala den? Kunden såklart och det är ju ganska uteslutet förstås om inte kanske det mest rimliga vid större byggprojekt. Så vad blir det mest rimliga jo att åka till nått ställe och käka. Du är väl antagligen en sån där kund som hade krävt att man sitter i sin firma bil och äter kall mat medans du står med ett ur och klockar varje minut.

Så nej det är ingen tillfällighet att det svämmar över med hantverkare kl 9 varje dag. Det är då dom tar sin frukost!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Benhoff och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Och normalt är att arbetstagaren bekostar resa till och från arbetsplatsen, så det är inget du skall betala.
Eeh, nej.
Så är det i andra branscher, normalt inom byggbranschen är att kunden betalar för resan.
(det har med firmabil, verktyg, material, etc att göra)

mattias.rask mattias.rask skrev:
Fick svar från Villafönster att full garantin inte gäller ifall man använder fogskum, lite luddigt var det - men iaf inte det det som kan härledas till installationen.
Ändå ett större fel så du skall reklamera jobbet. Antingen får de reducera sin faktura kraftigt eller så får de komma tillbaka och göra om jobbet (utan betalt såklart). betala inte fakturan förrän ni kommit till en lösning

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
De småsummorna du klagade på hade jag svurit lite över men inte orkat bry mig om.
Däremot det felmonterade fönstret hade jag inte accepterat och bestridit all kostnad för.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Om firman anställer en gubbe som bor 8 mil bort får de ju stå för det själva såklart annars kunde vi ju anställa "Kalle" som bor 10 mil åt "andra" hållet och sen låta alla på firman presentera sig som "Kalle". På det viset måste man ju fråga var firmans anställda bor innan man beställer ett jobb.

I så fall har vi gjort fel i alla år som tar betalt från firman. Om den anställde bor närmare kunden än så tar vi bara betalt för första och sista resan från firman OM vi inte har grejerna i bilen redan, de andra dagarna från den anställdes hem såklart. Tar väl inte betalt för mil vi inte kört?!

"Ett rent samvete är den bästa huvudkudden"

• Gilla
  • Älska
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Jag kan ärligt talat inte förstå hur man ena orkar hålla på och tjafsa om dessa fjuttiga summor.
Det är liksom svårt att låta bli att bråka om småsummor när den i andra änden beter sig som en rövhatt.

Till exempel när denne har gjort tvärt emot instruktionerna och dessutom vill ha betalt för att åtgärda sina egna misstag.

En liknelse som kanske är lättare att ta till sig: Du åker till McDonald's och ber om en hamburgare utan ketchup. Du får en med ketchup, påpekar misstaget och får då betala lite extra för att de ska skrapa bort ketchupen. Sen sitter du där med en mosad hamburgare och en saltad räkning. Det är då lätt att bli lite... vresig.

• Gilla
JustDoIt och 13 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Hej Joakim, tänkte inte på att adressen var med när jag kopierade in texten. I det här fallet önskade jag goda råd hur jag borde hantera ärendet. Dvs finns skälig grund för att bestrida fakturan och hur jag bör hantera detta.
Men att gnälla på andra, det tänkte du på.

S
H Hocke68 skrev:
Kan bero på att det finns för många oseriösa i denna bransch som levt gott under sötebrödsdagarna. Nåja de bli inte så långvariga när konjunkturen vänder......
Klart att bra hantverkare skall ha skäligt betalt, men inte de andra
Hantverkare har levt gott under lågräntorna, har själv anlitat dem för det varit bekvämt....
Men så klart jag kunde gjort det själv fast orkade inte.
Nu med denna infon lär jag ju göra det själv, sköna enkla saker som varken kräver kunskap eller någon form av certifiering eller liknande.

Hantverkare kan nog få det tufft med höga räntor, det man var villig att betala innan kan ju sjunka nu men var på nått vis skönt när andra gjorde det.
Är ju ingen raketforskning att bygga direkt!!!

Tror de kan få tuffa tider nästa år, kan slå i spik själv och skruva skruv men har hellre suttit och druckit öl eller så. Nu får jag väl byta brädor och bygga murar själv. Kan vara lite skönt med arbete som inte kräver så mycket tankeverksamhet utan bara jobba jobba jobba :-)

• Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.