96 566 läst ·
337 svar
97k läst
337 svar
Milersättning och allmänt trilskandes hantverkare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Kunden borde ju rimligen ha rätt att ställa frågan utan att hantverkaren får frispel. Det hade ju räckt att säga att man var i behov av en bättre kvalitet och att det är korrekt pris. Nej istället blir han kränkt och börjar dilla om sin semester etc.V Villaägarenr1 skrev:Tycker de gnälls över mer än bara skummet.
Vill inte ens konsumenten betala för ett tigerblad kanske man skall göra jobbet själv.
Att hantverkaren innan köpte skitblad för 80 spänn på jula o nästa på ahlsell för 300. Va spelar de för roll. Man jobbar inte med skit. Hantverkaren gör helt rätt. Bättre blad. Mindre slitage på handleder och kropp. De kostar att ha andra göra sitt eget skitjobb.
Du brukar ju gnälla på att privatpersoner inte kan kommunicera. Hör har kunden tydligt sagt satt fogskum inte är ok. Det är väl tydlig kommunikation? Meningslöst när folk ändå inte fattar. Det fanns säkert skriftligt från tillverkaren också. Du tycker alltså att om kunden inte nöjer sig med att hantverkaren tar betalt för saker som inte skulle köpts in från första början (vilket kommunicerades...), inte är nöjd med att hantverkaren använder material som det är tydligt att det inte ska användas etc, så är kunden dum och borde göra jobbet själv?
Undrar om du fungerar så när det är du som får en felaktig räkning. Kanske går ni ut och käkar och tar en öl, men notan innehåller poster som ni vare sig beställt eller fått och ni fick fel mat, men du äter det du får (om du ens får något) och betalar utan att ifrågasätta... Skulle inte tro det.
Tur att de allra flesta hantverkare både gör bättre jobb (rätt material) och kommunicerar bättre än vad denna gör.
Det är väl inte så mycket att orda om.
Be dem åtgärda den felaktiga monteringen. Betala sedan det du anser vara skäligt och bestrid resten.
När de ringt och skällt klart så säg du kan tänka dig att betala halva mellanskillnaden. Då har de förhoppningsvis lärt sig en läxa och du slipper en massa trassel.
Be dem åtgärda den felaktiga monteringen. Betala sedan det du anser vara skäligt och bestrid resten.
När de ringt och skällt klart så säg du kan tänka dig att betala halva mellanskillnaden. Då har de förhoppningsvis lärt sig en läxa och du slipper en massa trassel.
Ska sagt, Villafönster säger att garantin inte gäller när fönster är man drevar med fogskum.V Villaägarenr1 skrev:
Beror egentligen helt på vilket fogskum som används. Men oavsett så är det så att får man inte in cc band så får man inte heller inte fogskum på rätt sätt. Det är alltså troligen en köldbrygga i fönstret.
Fakturaklippet hade jag som exempel när en annan, pålitlig hantverkare, som fakturerat 85kr istället för över 300kr för ett sågblad - när jag ställde frågan ang hur det kunde kosta så mycket sig så mycket.Iceman255 skrev:
Har svårt att se varför inte cc-band eller iaf tradition gullfiberdrev inte skulle funka. Båda fanns tillgängliga. Och både är ok med Villafönster.A atomlab skrev:
Oavsett rätt eller fel i sakfrågorna så måste jag säga att det är anmärkningsvärt att du väljer att lägga ut er mailkonversation på Byggahus.
ffa. med adresser som med 1 enkel googling identifierar byggbolaget.
Bestrid fakturan och behåll detta mellan dig och byggarren, vilka tips önskar du härifrån? Ryggdunkningar och tillrop om att du har rätt?
Finns 0 att diskutera här.
Bestrid fakturan och behåll detta mellan dig och byggarren, vilka tips önskar du härifrån? Ryggdunkningar och tillrop om att du har rätt?
Hej Joakim, tänkte inte på att adressen var med när jag kopierade in texten. I det här fallet önskade jag goda råd hur jag borde hantera ärendet. Dvs finns skälig grund för att bestrida fakturan och hur jag bör hantera detta.J Joakim Nilsson skrev:Oavsett rätt eller fel i sakfrågorna så måste jag säga att det är anmärkningsvärt att du väljer att lägga ut er mailkonversation på Byggahus.
Lite dit jag ville komma. Cc är väl typ 3mm tjockt. Och är det mindre än 3mm som hantverkaren verkar påstå så fungerar inte heller fogskum. Får man in fogskum så får man även on bandet så hans resonemang är skitsnackmattias.rask skrev:
Uppenbarligen fanns det saker att diskutera eftersom tråden har närmare 40 inlägg. Utöver det föredrar vi alla en trevligare ton i inläggen.J Joakim Nilsson skrev:
Redigerat:
Håller helt med. I det här fallet förväntar sig firman att jag betalar för alla medarbetares transport från respektive hem till uppsamlingsplats + firmabilen från firmaadress till oss.Fairlane skrev: