Byggahus.se

Mikrovågsdetektorer i tak utomhus

1. U
    Medlem Nivå 2
    Jag har ett tak som sticker ut 1-2 meter i luften, ovanför ytterdör och altandörr, och funderar över möjligheten att placera doppler-mikrovågsdetektorer i taket riktade nedåt. Jag vill gömma dem i taket, så de bör nog inte vara någon kombinerad PIR-sensor som kräver fri sikt.

Kanske kopplade till någon typ av larm i framtiden, men primärt för egenbyggd hemautomatisering och tex tända belysning om någon rör sig där, så ett och annat "falsklarm" kan vara acceptabelt.

Jag undviker gärna 2.4 och 5 GHz-banden för att inte störa trådlösa nätverk men har sett produkter med följande frekvenser:

9.35 GHz
    9.9 GHz
    10.41 GHz
    10.525 GHz
    10.587 GHz
    24.100 GHz
    24.200 GHz

Fråga 1: Låter det rimligt att gömma mikrovågsdetektorer i taket utomhus, riktade ner i marken?

Fråga 2: Vilka av ovanstående frekvenser är tillåtna i sverige för doppler-mikrovågsdetektorer?

Fråga 3: Är det någon praktisk skillnad på de fysikaliska egenskaperna för 10 GHz och 24 GHz i mitt tänkta användningsfall?

Fråga 4: Har ni något märke/model/säljare/websida att rekommendera för sådana mikrovågsdetektorer?