Byggahus.se
Hej,
Vi har en ca 5år gammal Miele W3241 tvättmaskin, som har börjat krångla. Det stod vatten kvar i trumman efter färdig tvätt. Dessutom lät det som om det sörplade i maskinen. Man kunde tömma ur ca 3 liter vatten ur maskinen via avloppspumpen.
Jag kontrollerade i tur och ordning avlopp och avloppsslang.
Vi har två barn så maskinen går rätt hårt.

Sedan plockade jag isär maskinen och hittade en stor plastbit längst bak kopplad till utloppssystemet. En massa slangar var anslutna till den. Miele verkar kalla den för någon typ av backventil.
Nåväl, jag plockade loss den och försökte spola genom den. Efter ett tag kunde jag ska ur en liten sten ur enheten.

Efter det har maskinen tvättat och tömt bättre. Men tvätten blir inte riktigt ordentligt centrifugerad ändå.

Igår kunde jag tömma drygt en liter ur avloppspumpen när maskinen var klar.

Idag fick vi centrifugera om handdukarna för de var inte tillräckligt torra.
Jag kunde också tömma ur nästan 2l ur avloppspumpen efter att maskinen stått still i några timmar.

Nu behöver jag lite hjälp:
Lönar det sig att köpa ny backventil ca 1200SEK +ev moms
https://www.fiyo.nl/terugstroombeveiliging-wit-met-3-tuiten-wasmachine-6044860
Kan det vara något annat, ska man byta dämparna, för att inte obalansskyddet ska slå i?

dessa backventiler är ett gissel på miele
men fortsätt din rengöring av denna och tillhörande slangar
samt att i fortsättningsvis koka ur maskinen lite ofta på högsta temperatur

• Gilla
magnu
  • Laddar…
tackar,
Hur kan man kolla att pumpen tömmer som den ska, dvs att backventilen är tillräckligt ren?

Vad trist att det inte fanns någon genväg.
Jag ska försöka rapportera mina försök och resultat.
I och med att jag skakade ur en sten ur backventilen känner jag mig rätt säker på att intermittenta fel på urpumpningen av maskinen är borta.
Nu återstår det att ta reda på vad det är som gör att det inte centrifugeras ordentligt.
Här har jag två teorier:
- Fortsatt igensatt backventil, nog inte så troligt
- Utslitna dämpare, tror jag mer på.

Jag tänker göra följande experiment:
Hälla i 2 liter vatten i trumman.
Kasta i en ordenligt uppblött tvätt
Starta centrifugen
Sedan ska jag väga tvätten efter centrifugering
Mäta restvattnet i avloppspumpen
Centrifugera igen.
Väga igen.

Blöta upp tvätten igen
tömma avloppspumpen
centrifugera igen.
Väga igen.

Sedan får vi se

Nu har jag gjort mitt experiment, men jag orkade bara centrifugera en gång, eftersom jag kände att tvätten var så torr som den ska vara efter centrifugering. Tvätten vägde 5.5kg efter centrifugering.
Det var en drygt 1 liter vatten kvar i avloppspumpen.

När den inte centrifugerade ordentligt hade vi nog lite mer tvätt i maskinen. Med så mycket tvätt räcker det kanske inte med 1 centrifugering, eller också börjar dämparna bli lite trötta. Jag lutar nog mot det senare, men att det är för tidigt att göra något åt det nu.

Jag tror den kommer gå i flera år till. Jag är imponerad av byggkvaliteten, byggd som ett kassaskåp med en rejäl ram och sidor påskruvade med en enorm mängd skruvar. Det är annat än min gamla AEG med lite mer självbärande struktur

Spännande,
Experimentet som jag gjorde var på smutstvätt. Därför tvättade jag sedan tvätten. Efter tvättprogrammet vägde tvätten 7.3 kg så jag fick centrifugera om tvätten.
Det var ingen idé att mäta vattenmängd i pumpen eftersom maskinen stått en stund och det kunde ha runnit vatten baklänges från backventilen.
Efter centrifugeringen vägde tvätten 6.1kg och det var knappt en liter kvar i avloppspumpen, dvs mindre än i det första experimentet.

Vad ska man göra? Fakta:
- Vi tycker maskinen är riktigt bra
- Det är jobbigt att välja ny maskin, som inte blir särskilt mycket bättre, för att inte tala om alla borttransporter mm.

Jag har bestämt mig för att köpa nya dämpare, det är ändå förbrukningsmaterial. Ända ekonomiska skadan blir att de inte används under sin fulla livscykel. Om det inte fungerar, får jag köpa en ny backventil. Jag har inte den tiden som krävs för att göra om reparationer, då är det bättre att köpa nya dyra delar och slippa göra om jobbet.

Det är ändå inte så mycket pengar jämfört med vad en ny maskin skulle kosta. Dessutom köper jag mig tid så jag slipper besluta om en ny maskin

jag tror inte att stötdämparna är kassa efter fem år
sörplingen tyder på avloppet, slangar eller backventilen
1 liter vatten kvar låter lite mycket men jag har ju aldrig mätt detta.
det är ju intressant att se vad som händer under slutcentrifugeringen
hittar den balansen snabbt?
kommer den upp i fullt varv? slår trumman ?
och slutligen håller den tiden ut?
om man håller änden av avloppslangen över en hink, kar, handfat eller mtsv. tömmer maskinen snabbt med bra stråle?

Maskinen sörplade innan jag gjorde rent backventilen första gången.

Rätt intressant, den gången jag fyllt extra vatten och kastat i dyblöt tvätt hände följande:
Centrifugprogrammet är 8 minuter
Vid 6 minuter kvar stannade trumman för att vänta på att pumpen fick tömma det som var kvar i trumman.
Sedan varvade maskinen upp och tvätten kändes torr och vägde 5.5kg.

Annars tycker jag att maskinen verkar gå upp i fullvarv vid ca 3-4minuter kvar, jag bedömer att det inte är något problem att hålla varvet.

Jag skulle tro att obalanskontrollen bestämmer om maskinen ska gå upp i högsta varvtalet.

Av det lilla jag läst på nätet verkar obalanskontrollen bestå av tachometerns signaler

Så då återstår frågan, Varför spärrar obalanskontrollen de högre varvtalen?
Som jag ser det finns det två huvudorsaker:
- Vatten kvar i trumman, dålig funktion hos avloppspumpen
- Trumman skakar lite mer pga slitna dämpare

Vi tycker inte att det skakar så mycket mer om maskinen, men den låter kanske lite mer.
Det där med att den inte skakar mer, kan ju ha att göra med obalansdetektorn hindrar skakningar.

Jag tror att cirka 1 liter i restvatten i avloppspumpen är rimligt.

Nu har jag beställt reservdelar från Miele. Framförallt för att det är enklast, sedan kan jag för lite för att veta om de alternativ som jag hittar kommer att fungera.
Det var rätt smidigt, Miele har ett kontaktformulär där man beskriver vad man behöver, jag passade på att ladda med en bild av typskylten för att det inte skulle råda några tvetydigheter.
Jag skickade in formuläret på kvällen och fick svar till lunch:

Stötdämparna säljs i par och kostar 756 kr
4500826 - Friktionsdämpare RD12

Backventilen kostar 591 kr
7312451 - Backventil Modul

En fraktkostnad på 125 kr tillkommer

Det var faktiskt billigare än många siter på nätet.
Jag beställde dämparna och några plastbitar som jag hade haft sönder, när jag inte visste demonteringsordningen. Om det inte hjälper får jag beställa backventilen också.

Återkommer med resultatet om några dagar.

• Gilla
Bartec
  • Laddar…
M magnu skrev:
Hej,
Vi har en ca 5år gammal Miele W3241 tvättmaskin, som har börjat krångla. Det stod vatten kvar i trumman efter färdig tvätt. Dessutom lät det som om det sörplade i maskinen. Man kunde tömma ur ca 3 liter vatten ur maskinen via avloppspumpen.
Jag kontrollerade i tur och ordning avlopp och avloppsslang.
Vi har två barn så maskinen går rätt hårt.

Sedan plockade jag isär maskinen och hittade en stor plastbit längst bak kopplad till utloppssystemet. En massa slangar var anslutna till den. Miele verkar kalla den för någon typ av backventil.
Nåväl, jag plockade loss den och försökte spola genom den. Efter ett tag kunde jag ska ur en liten sten ur enheten.

Efter det har maskinen tvättat och tömt bättre. Men tvätten blir inte riktigt ordentligt centrifugerad ändå.

Igår kunde jag tömma drygt en liter ur avloppspumpen när maskinen var klar.

Idag fick vi centrifugera om handdukarna för de var inte tillräckligt torra.
Jag kunde också tömma ur nästan 2l ur avloppspumpen efter att maskinen stått still i några timmar.

Nu behöver jag lite hjälp:
Lönar det sig att köpa ny backventil ca 1200SEK +ev moms
[länk]
Kan det vara något annat, ska man byta dämparna, för att inte obalansskyddet ska slå i?
Mmmm den delen såg inte för avancerad ut, borde gå att lösa med en 3D printer, värt att kolla i fall.

Nu har jag plockat isär maskinen igen...
Jag har spolat igenom backventilen ordentligt, det var otroliga mängder med smuts som satt i backventilen, undrar om det var kalk eller rester av mjukmedel. Dämparna hade börjat läcka olja. Så det var rätt att byta dem. 20180630_175549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B berne88 skrev:
Mmmm den delen såg inte för avancerad ut, borde gå att lösa med en 3D printer, värt att kolla i fall.
Nja,
Backventilens yttermått är 400x130x90mm, så det tar en hel del tid att skapa underlag och printa, det skulle kanske gå att skanna den, men 600 kr +125 i frakt som orginaldel är rätt OK.

Jag ska tillägga att det inte hjälpte med att spola igenom backventilen, jag har köpt en ny backventil nu.
När jag provtvättade i maskinen efter genomspolad backventil tändes lampan för att inspektera avloppet, som om det var igenkorkat.

Jag återkommer med lite bilder och rapport när jag bytt backventilen.
Den uppfattning som jag har nu, är att om man får problem med backventil, måste backventilen bytas, den går inte att laga. Men jag ska ta isär den kasserade backventilen för att se vad det var för fel på den. Då kan man kanske se hur den kunde repareras.

Någon som känner till någon engelskspråkig site där reparationer av vitvaror diskuteras?

M magnu skrev:
Nu har jag plockat isär maskinen igen...
Jag har spolat igenom backventilen ordentligt, det var otroliga mängder med smuts som satt i backventilen, undrar om det var kalk eller rester av mjukmedel. Dämparna hade börjat läcka olja. Så det var rätt att byta dem.[bild]

Nja,
Backventilens yttermått är 400x130x90mm, så det tar en hel del tid att skapa underlag och printa, det skulle kanske gå att skanna den, men 600 kr +125 i frakt som orginaldel är rätt OK.
Måtten är inte några problem, är om
Du kan ha tur, att någon ritat upp de. Så bara be någon att printa ut den. Verkar som den delen sitter i ganska många av deras maskiner så känns inte helt omöjligt än då. Men hittar man inte de, så tar de ju längre tid. Om man måste rita upp den sj. Finns en hel del grupper på Facebook som är duktigt på att rita å printa. Om det skulle vara intressant .

Lycka till med felsökandet

Bästa svaret

Jag hade liknande bekymmer med min något äldre miele, då var det stopp i en tunn slang mellan tvättmedelsfacket och avloppet som gjorde att den sög tillbaka avloppsvatten från den stora backventilen till tvätten vid centrifugeringen.
Kika igenom tråden om det kan stämma för dig också: Backflöde i tvättmaskin https://www.byggahus.se/forum/threads/backfloede-i-tvaettmaskin.295640/

F fredrik.johansson skrev:
Jag hade liknande bekymmer med min något äldre miele, då var det stopp i en tunn slang mellan tvättmedelsfacket och avloppet som gjorde att den sög tillbaka avloppsvatten från den stora backventilen till tvätten vid centrifugeringen.
Kika igenom tråden om det kan stämma för dig också: Backflöde i tvättmaskin [länk]
Juste, jag ska gå igenom slangarna när jag har isär maskinen nästa gång. Fånigt att jag inte tänkte på slangen till tvättmedelsfacket.
Min Miele har en likadan lutande display.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.