Håller på och kollar efter en ny spishäll, har för tillfället en 80 cm bred med fyra zoner (och en varmhållningsyta i mitten). Det känns hyfsat ofta som en begränsning med fyra kärl, speciellt eftersom man inte kan placera dem fritt utan olika zoner är anpassade för olika storleaker (varje zon har två steg).

Jag är därför lockad av en häll med friare placeringen av kokkärl, och när jag såg att det finns 90 cm bred att tillgå kändes det lockande med 10 cm extra utrymme när man har många kärl samtidigt.

Jag har fastnat för Miele KM 7697 FL , men insåg att små syskonet KM 7575 FL verkar ha större tillgängligt effekt per zon? Med totalt dubbla totala effekten vid twin-boost, vilket känns väldigt användbart när man ska koka upp vatten.

Jag är förvånad att den dyrare modellen skulle vara såpass mycket sämre, så undrar om jag missar något? Produkt specen pratar om effekt per zon, och 7697 har enligt dem bara en zon, fast för sex kärl, så tänker att det kan finnas någon otydlighet här om hur det egentligen ligger till.

De har båda samma total anslutningseffect på 11 kW (så jag utgår från att det är 16A trefas anslutning på båda)

Redigerat:
Jag har skickat iväg ett mail till dem, men tänker att på en fredag eftermiddag så lär forumet vina med god marginal, men annars får jag återkoppla när jag fått svar från Miele

det run and buy

miele hälla r brukar vara bra
kort garanti och löjligt dyra att reperera

returen returen skrev:
det run and buy
?

Kan återkoppla att efter kontakt med Miele så är det mycket riktigt så att den zonfria hällen är synnerligen begränsad av total tillgängligt effekt, en zon på KM 7575 har mer effekt än hela den zonfria 7697 har totalt. (varför den är specad till 11 kW anslutningseffekt är ett mysterium)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.