Lås till locket för diskmedel har lossat.
Hur ska detta sitta? Funktionen är enkel, locket låses med gula ”armen” som sedan snäpper upp locket.
Problemet är att den gula armen lossnat!
Verkar inte vara trasig, dvs ingen brottyta…
Nej, den fastnar inte när jag stoppar ner den i hålet.

Vad är tricket???

Miele G 4203 SCU

@returen
Diskmaskinens fack för diskmedel med ett löst lock och en gul låsarm syns, Miele G 4203 SCU-modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul plastspikdragare på ett marmormönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en Miele-diskmaskin med modellnummer G 4203 SCU, visar elektriska specifikationer och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A A bygg skrev:
Lås till locket för diskmedel har lossat.
Hur ska detta sitta? Funktionen är enkel, locket låses med gula ”armen” som sedan snäpper upp locket.
Problemet är att den gula armen lossnat!
Verkar inte vara trasig, dvs ingen brottyta…
Nej, den fastnar inte när jag stoppar ner den i hålet.

Vad är tricket???

Miele G 4203 SCU

@returen
[bild][bild][bild]
har du fjädern kvar?
med tanke på hur både spärr och disipenser ser ut så skulle jag tro att det allt är så frätt att det inte går att få ihop på nått bra sätt, det kommer lossna igen
det är surt för dessa är riktigt dyra när det är till miele
många tusenlappar
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
returen returen skrev:
har du fjädern kvar?
med tanke på hur både spärr och disipenser ser ut så skulle jag tro att det allt är så frätt att det inte går att få ihop på nått bra sätt, det kommer lossna igen
det är surt för dessa är riktigt dyra när det är till miele
många tusenlappar
Nej. hittar ingen fjäder…
maskinen är inte alls ny, men den funkar bra i övrigt. Tänkte den kunde gå några år till.

Funkar det att lägga diskmaskinstabletten i övre korgen? Då borde den ”överleva” försköljning, och lösas upp till huvuddisk.
Jag får prova.

Tack @returen för snabbt svar!!!
 
AXS
Tablett rakt i utan lock är vad som rekommenderas till min bosch och så jag gjort med alla mina maskiner. Funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Tablett rakt i utan lock är vad som rekommenderas till min bosch och så jag gjort med alla mina maskiner. Funkar utmärkt.
det är väl därför de har lock?? för att man inte skall använda det?
 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Tablett rakt i utan lock är vad som rekommenderas till min bosch och så jag gjort med alla mina maskiner. Funkar utmärkt.
Bara att prova
det finns risk att en del diskkraft försvinner i fördisken innan huvuddisken som har högre värme
 
AXS
returen returen skrev:
det är väl därför de har lock?? för att man inte skall använda det?
Locket när du har flytande eller pulver så som jag fattat det. Bosch har en liten korg för tabletterna i den övre korgen.
 
AXS AXS skrev:
Locket när du har flytande eller pulver så som jag fattat det. Bosch har en liten korg för tabletterna i den övre korgen.
korgen är till för att tappa ur tabletten inför huvuddisken där den löses upp mycket snabbare än om den trillar ner i bottnen vilket är vanligast
 
  • Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
AXS
returen returen skrev:
korgen är till för att tappa ur tabletten inför huvuddisken där den löses upp mycket snabbare än om den trillar ner i bottnen vilket är vanligast
Jag pudlar, har läst helt fel. Alltid i facket gäller. Ber om ursäkt!

Men här går det ju att prova och hoppas det blir rent ändå.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Jag pudlar, har läst helt fel. Alltid i facket gäller. Ber om ursäkt!

Men här går det ju att prova och hoppas det blir rent ändå.
men korgen funkar säkert den med åtminstone på kortprogram
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Cheesen
AXS AXS skrev:
Jag pudlar, har läst helt fel. Alltid i facket gäller. Ber om ursäkt!

Men här går det ju att prova och hoppas det blir rent ändå.
Vilken tur... Jag var på väg att skriva ett argt inlägg.
Man lägger diskmedel till huvuddisk i facket och till fördisk på luckan..
Inte min värld så diskar diskmaskinen 10 gånger bättre om man är noga med hur man fördelar diskmedel. Fördiskmedel är dessutom superviktigt för ett bra resultat. Brukar bryta av ett hörn på tabletten och sätta som fördisk, tabletterna är ändå överdimensionerade, räcker egentligen med en halv.
 
  • Älska
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Vilken tur... Jag var på väg att skriva ett argt inlägg.
Man lägger diskmedel till huvuddisk i facket och till fördisk på luckan..
Inte min värld så diskar diskmaskinen 10 gånger bättre om man är noga med hur man fördelar diskmedel. Fördiskmedel är dessutom superviktigt för ett bra resultat. Brukar bryta av ett hörn på tabletten och sätta som fördisk, tabletterna är ändå överdimensionerade, räcker egentligen med en halv.
Jag gick nyligen över till pulver av detta anledningen.

Tabletter är ett klumpigt men "smidigt" doseringssätt.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jag diskar inte med fördisk. Egendomligt att jag aldrig uppmärksammat att disken inte blivit ren ...

Disktablett i bestickkorgen fram till dess maskinen pensioneras.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
yonna yonna skrev:
Jag diskar inte med fördisk. Egendomligt att jag aldrig uppmärksammat att disken inte blivit ren ...

Disktablett i bestickkorgen fram till dess maskinen pensioneras.
Om du sätter tabletten i bestick korgen så är det ju främst fördisk du håller på med...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.