Hej! Har en frys från Miele som har börjat låta. Vet inte riktigt när, men jag tror det har smugit sig på successivt. Jag tycker det låter som att ett lager i fläkten är boven. Den tystnar ibland för att sedan starta. När jag öppnar dörren så slutar det.
Kan man göra något åt detta själv eller är det en tekniker som behöver ut? Skåpet är sju år gammalt.
Mvh

S snowballtwo skrev:
Hej! Har en frys från Miele som har börjat låta. Vet inte riktigt när, men jag tror det har smugit sig på successivt. Jag tycker det låter som att ett lager i fläkten är boven. Den tystnar ibland för att sedan starta. När jag öppnar dörren så slutar det.
Kan man göra något åt detta själv eller är det en tekniker som behöver ut? Skåpet är sju år gammalt.
Mvh
Testa att tömma frysen och låta den vara avstängd ett dygn eller två. Det kan ha byggt upp is vid fläkten som avfrostningen inte får bort. Min extrafrys i källaren drabbades av det, en rejäl avfrostning löste allt.

• Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
P
S snowballtwo skrev:
Mvh
lagren i dessa fläktar brukar inte låta utan fläkten bara stannar med ojämn temp som följd.
rätt lätt att byta denna fläkt om det behövs

electroluxaren skrev:
lagren i dessa fläktar brukar inte låta utan fläkten bara stannar med ojämn temp som följd.
rätt lätt att byta denna fläkt om det behövs
Vad kan då orsaka ljudet tror du?

P
S snowballtwo skrev:
Vad kan då orsaka ljudet tror du?
Som SH skriver att fläkten går mot is och en avfrostning kan hjälpa

• Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.