Hej,

Har en 15 år gammal Miele frys som inte blir riktigt kall längre och jag tror det är fläkten som har pajat. Kan inte se eller höra att den snurrar, allt i övrigt verkar funka, kylelementet blir kallt.

Det började med att den frostade igen för nån månad sen, så jag frostade av den, men sen har det varit dåligt med kyla i den, och man ser hur frost bygger upp på elementet.

Är det nån som vet hur man får loss den så att man kan byta den?

A
R roar42 skrev:
Hej,

Har en 15 år gammal Miele frys som inte blir riktigt kall längre och jag tror det är fläkten som har pajat. Kan inte se eller höra att den snurrar, allt i övrigt verkar funka, kylelementet blir kallt.

Det började med att den frostade igen för nån månad sen, så jag frostade av den, men sen har det varit dåligt med kyla i den, och man ser hur frost bygger upp på elementet.

Är det nån som vet hur man får loss den så att man kan byta den?
ta ut inredningen
lossa den kalla modulen
vik ner den så ser du fläkten
ta bort byglen
lossa kontakten och dela den
se upp med gummibussningarna så att du inte tappar dessa

• Gilla
roar42
  • Laddar…
Ser detta när jag viker ner den, vet inte riktigt vad man skall lossa här, nått som sitter till vänster om fläkten i bild förmodligen, tips mottages ! :)
Inre delen av en luftkonditioneringsenhet med synliga kylflänsar, rör och elektriska komponenter. Dustigt och underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
R roar42 skrev:
Ser detta när jag viker ner den, vet inte riktigt vad man skall lossa här, nått som sitter till vänster om fläkten i bild förmodligen, tips mottages ! :)
[bild]
den svarat är fläkten och du ser byglen som skall bort den vita lodräta

till vänster om ser du kontaktstycket och det drar du rakt upp så får du det i handen och kan dela detta
sen får du lirka ut fläktmotorn , fläktbladen skall vara kvar

• Gilla
roar42
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den svarat är fläkten och du ser byglen som skall bort den vita lodräta

till vänster om ser du kontaktstycket och det drar du rakt upp så får du det i handen och kan dela detta
sen får du lirka ut fläktmotorn , fläktbladen skall vara kvar
Får inte loss fläktbladet, vet inte om det sitter en skruv eller nått på andra sidan fläkten, när jag känner med handen så känns det som nån form av metal som själva motoraxeln slutar i.

Verkar som det är helt stumt när jag försöker dra ur axeln från fläkten, vågar inte riktigt "ta i".

A
R roar42 skrev:
Får inte loss fläktbladet, vet inte om det sitter en skruv eller nått på andra sidan fläkten, när jag känner med handen så känns det som nån form av metal som själva motoraxeln slutar i.

Verkar som det är helt stumt när jag försöker dra ur axeln från fläkten, vågar inte riktigt "ta i".
Den sitter påskjuten, dra av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.