Hej,
Jag har ett märkligt fel på min diskmaskin, Miele G 6512 SCU, köpt och installerad i mars 2016 (se bilder). En fråga är om jag under en 10-årsperiod, nu igen, ska behöva reparera eller skrota ytterligare en mycket dyr diskmaskin från Miele? Båda var ”Byggda för 20 års användning”, det är ju Mieles motto, i kombination med ”Immer besser!”. Man kan ju undra varför den höga svansföringen inte följs av en minst 5-årig fabriksgaranti?

Problemet är att maskinen stannar med vatten i, oftast direkt efter fördisken. Den visar då felmeddelandet ”Vattenavlopp”. Detta har pågått länge, men problemet har blivit värre och mer frekvent på senare tid

PROBLEMET:
När maskinen stannat med vatten i vill jag först tömma och sedan återstarta den. Följande har då gjorts i tidsordning:

1. Väljer nytt diskprogram och trycker på startknappen. Det klickar till i maskinen.

2. Ett svagt ”elektrisk hummande” hörs under ca 1 minut.

3. Maskinen kör ett varv eller två med cirkulationspumpen, under ca 5 sekunder. Cirkulationspumpen stannar

4. Ett nytt klick hörs. ”Hummandet” startar igen och pågår under ca 60-100 sekunder.

5. Hummandet upphör och displayen visar ”Vattenavlopp” (Se bild).

Efter ca 4 - 8 försök att återstarta maskinen enligt ovan, med olika diskprogram, går avloppspumpen plötsligt och oväntat igång och vattnet töms som vanligt. Men ett rasslande ljud hörs, som nog inte kommer från den nyss rensade avloppspumpen. Vid återstart går maskinen igång, men stannar oftast igen efter fördisken. Felmeddelandet dyker upp på nytt. Processen måste göras om flera gånger innan diskprogrammet äntligen är klart.

VIDTAGNA ÅTGÄRDER:
a. När maskinen stannat och visat felmeddelat ”Vattenavlopp”, har silen och avloppspumpen rengjorts noggrant. Aningen skräp har funnits i silen, sällan, men ibland. Pumpen har alltid varit helt fri från hinder. Pumpvingarna har haft ett fullt normalt motstånd när de förts runt med fingerkraft. En smal remsa av våt Wettex-duk har också förts genom pumpen, för säkerhets skull.

b. Avloppsslangen har kontrollerats noga för krökar, demonterats och rengjorts invändigt med mekanisk avloppsrensare och kemisk ”propplösare”. Inga hinder har noterats.

c. Avloppsröret under diskbänken, där avloppsslangen är ansluten, har också kontrollerats och rengjorts med propplösare. Maskinanslutningen har skrubbats med fin flaskborste. Inga hinder har hittats. Inga problem finns heller med avrinning från disklåda eller vask.

d. Backventilen har bytts för ca 495 kr, eftersom en defekt backventil har ställt till med liknande problem hos andra användare på forumet, dvs. maskinen stannar med vatten i. Maskinen har körts omväxlande med gamla och nya backventilen, ingen skillnad märks. Problemet kvarstår.

e. Maskinen har körts på ”Intensivprogrammet” med diskmaskinsrengöring och, när det inte hjälpt, på intensivprogramet med både diskmaskinsrengöring i nedre korgen och proppfullt med Nitor propplösare i diskmedelsfacket.

Efter den senare åtgärden (e.) kunde 3 fullständiga diskprogram genomföras utan stopp. Det är årsrekord. Sedan har det varit samma visa igen. Maskinen stannar med vatten i, felmeddelandet ”Vattenavlopp” visas. Maskinen avger ett svagt elektriskt hummande när den ska pumpa ut vattnet. ”Summt immer” känns som en bättre slogan än Immer besser”.

Jag drar mig för att ta hem Miele-service. Erfarenheten visar att det leder till antingen en ny maskin för tidigt, eller till reparation för ca 7 000 kr av en 7 år gammal maskin, byggd för 20 års användning och som dessutom är Immer besser. Jag vill trots detta ge maskinen en chans, om jag kan göra det utan Mieles värdelösa service- och garantivillkor, eller deras hutlöst dyra reservdelar.

Någon som har tips och synpunkter? Electroluxaren kanske?

Digital kontrollpanel för diskmaskin med temperaturinställningar och programval, reflexion av person i glansen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på Miele-apparat med teknisk information, tillverkningsdata och certifieringsmärken, förmodligen diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har tips eller synpunkter, förutom de utmärkta råd jag fått via PM? Tror det vore en fördel om vi delar våra tips, synpunkter och erfarenheter, till nytta för andra användare på forumet.

Det kan vara idé att kontakta Miele. Antingen är det som du säger, eller så är det inte så. Jag har bara kontaktat dem en gång om tvätt-/torkmaskin (utanför garanti), då kom de ut och kollade och berättade att det fanns en garantiåtgärd som krävde att maskinen plockades isär, så det kom flyttgubbar och hämtade den, den plockades isär och lagades och sattes tillbaka. Ingen kostnad. Så det kan nog variera, med lite tur har du den typen av fel nu.

För själva problemet har jag ingenting konkret alls men det känns ju spontant som avloppspumpen är körd. Alltså själva motorn i den. Eller att det är glappkontakt till den eller tidigare i kedjan.

S Svante Svenson skrev:
Det kan vara idé att kontakta Miele. Antingen är det som du säger, eller så är det inte så. Jag har bara kontaktat dem en gång om tvätt-/torkmaskin (utanför garanti), då kom de ut och kollade och berättade att det fanns en garantiåtgärd som krävde att maskinen plockades isär, så det kom flyttgubbar och hämtade den, den plockades isär och lagades och sattes tillbaka. Ingen kostnad. Så det kan nog variera, med lite tur har du den typen av fel nu.

För själva problemet har jag ingenting konkret alls men det känns ju spontant som avloppspumpen är körd. Alltså själva motorn i den. Eller att det är glappkontakt till den eller tidigare i kedjan.

Givetvis är det jag skriver om felet precis vad jag upplevt och noterat. Detsamma gäller vidtagna åtgärder. Men, jag tror jag löst problemet nu. Vill dock vänta lite innan jag redovisar mina erfarenheter offentligt på forumet. Lösningen på problemet avslöjas efter ytterligare minst fem lyckade diskprogram.

Det gläder mig mycket att du fått så god service från Miele, dessutom efter garantitiden. Många på detta forum har motsatt erfarenhet, också inom garantitiden. Det gäller även mig.

Den maskin för närmare 20 000 kr, som tråden handlar om, diskade dåligt redan från början. En fet hinna fanns över all disk efter programstopp, oavsett program. Mieleservice tillkallades. De var hemma hos oss ca ett halvår efter köpet och krävde först att maskinen skulle stagas upp med ett antal inbundna riksdagstryck från min bokhylla i arbetsrummet, som montören hittat. Det fixade jag; banden är ju billiga. Sedan hittade montören en plastflik någonstans i maskinen, men inte i avloppspumpen. Det var en sån där liten flik som ska tas bort för att öppna plastburkar med räksallad eller pepparkakor från ICA. Han visade triumferande upp plastfliken och hävdade att denna reparation föll utanför garantin. Jag tvivlade och granskade fliken noga i förstoringsglas. MIELE stod det, klart och tydligt på fliken. Någon hade tappat fliken, i fabriken, när maskinen monterades.

Budskapet från montören var nu inte längre att jag skulle betala garantireparationen, men att jag skulle få betala den med dubbelt belopp ifall jag yppade för någon, vem det vara må, om fliken från Miele, som orsakat mig så mycket bekymmer och så mycket oren disk.

Men det slutade inte där. Montören fick inte maskinen tät vid återmonteringen. Riksdagstrycken, om än i billiga band, var dyblöta. När montören gått ställde jag böckerna på tork och en långpanna under maskinen, som fångade upp spillvattnet. Efter nästan en månad kom en annan montör och gjorde maskinen tätt, till slut.

Långpannan fick återvända till ugnen.

• Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
S Svante Svenson skrev:

hanningpumparna har inte för vana att gå sönder, glapp tillhör inte heller mieles konstruktioner eller produktion

P
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Givetvis är det jag skriver om felet precis vad jag upplevt och noterat. Detsamma gäller vidtagna åtgärder. Men, jag tror jag löst problemet nu. Vill dock vänta lite innan jag redovisar mina erfarenheter offentligt på forumet. Lösningen på problemet avslöjas efter ytterligare minst fem lyckade diskprogram.

Det gläder mig mycket att du fått så god service från Miele, dessutom efter garantitiden. Många på detta forum har motsatt erfarenhet, också inom garantitiden. Det gäller även mig.

Den maskin för närmare 20 000 kr, som tråden handlar om, diskade dåligt redan från början. En fet hinna fanns över all disk efter programstopp, oavsett program. Mieleservice tillkallades. De var hemma hos oss ca ett halvår efter köpet och krävde först att maskinen skulle stagas upp med ett antal inbundna riksdagstryck från min bokhylla i arbetsrummet, som montören hittat. Det fixade jag; banden är ju billiga. Sedan hittade montören en plastflik någonstans i maskinen, men inte i avloppspumpen. Det var en sån där liten flik som ska tas bort för att öppna plastburkar med räksallad eller pepparkakor från ICA. Han visade triumferande upp plastfliken och hävdade att denna reparation föll utanför garantin. Jag tvivlade och granskade fliken noga i förstoringsglas. MIELE stod det, klart och tydligt på fliken. Någon hade tappat fliken, i fabriken, när maskinen monterades.

Budskapet från montören var nu inte längre att jag skulle betala garantireparationen, men att jag skulle få betala den med dubbelt belopp ifall jag yppade för någon, vem det vara må, om fliken från Miele, som orsakat mig så mycket bekymmer och så mycket oren disk.

Men det slutade inte där. Montören fick inte maskinen tät vid återmonteringen. Riksdagstrycken, om än i billiga band, var dyblöta. När montören gått ställde jag böckerna på tork och en långpanna under maskinen, som fångade upp spillvattnet. Efter nästan en månad kom en annan montör och gjorde maskinen tätt, till slut.

Långpannan fick återvända till ugnen.
skön berättelse från verkliga livet

• Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Men, jag tror jag löst problemet nu. Vill dock vänta lite innan jag redovisar mina erfarenheter offentligt på forumet.
Jag hoppas verkligen det funkar och ser fram emot redovisningen.

Låter ju som att din maskin byggdes av någon som börjat samma dag och som inte kan följa instruktioner. Det var ungefär det du beskrev jag förväntade mig av dem, vilket gjorde mig rätt förvånad, verkar ju onekligen som att de har personer som hamnar på helt olika sidor av kompetensspektrat. Skittrist verkligen.

S Svante Svenson skrev:
Jag hoppas verkligen det funkar och ser fram emot redovisningen.

Låter ju som att din maskin byggdes av någon som börjat samma dag och som inte kan följa instruktioner. Det var ungefär det du beskrev jag förväntade mig av dem, vilket gjorde mig rätt förvånad, verkar ju onekligen som att de har personer som hamnar på helt olika sidor av kompetensspektrat. Skittrist verkligen.
Svante,
Tack för dina reflektioner. Redovisning finns snart nedan i tråden.
Min "skräckhistoria" om Mieles service den gången är helt sann, men förhoppningsvis inte helt representativ. Det är däremot en lång rad vittnesmål från många medlemmar här på forumet om långa väntetider på service, reservdelar som bara finns i Tyskland, arrogant bemötande - både hemma och i telefon - eller total tystnad, även vid högst berättigade invändningar.
Än en gång grattis till ett så ypperligt bemötande från Miele-Service! Önskar jag fick läsa fler sådana solskenshistorier, som liksom din är "Immer besser".

Jag skäms lite!
Jag har besvärat forumets användare med ett problem jag borde kunnat lösa själv. Hoppas lösningen kan vara till hjälp för andra med samma bekymmer, alltså att diskmaskinen stannar med vatten i och visar felkoden ”Vattenavlopp” eller motsvarande, och som kanske vidtagit alla de åtgärder jag räknade upp i trådstarten.

Där nämnde jag bl.a. att avloppsslangen kontrollerats för krökar. Då menade jag den typ av brott som orsakar tvärstopp i en trädgårds- eller dammsugarslang.

Sådana fanns inte. Men avloppsslangen, som är lite för lång, har legat i två "loopar", en större och en mindre, i utrymmet under diskbänken vid sidan av diskmaskinen. Lite mer efterforskning tydde på att även ”loopar” på slangen kan ge samma effekt. Det kändes vid trådstarten lite långsökt med tanke på att maskinen gått felfritt i 6-7 år, med "loopar", innan bekymren började. Nu vet jag bättre.

Looparna rätades ut och slangen hängdes upp i en vid båge under diskbänken. Maskinen har därefter körts ett tiotal diskprogram i rad, utan minsta problem.

Som sagt, lite skämskudde här, men förhoppningsvis till nytta för andra användare med störande ”loopar” under diskbänken.

Tack för alla synpunkter, i synnerhet personliga meddelanden!

• Gilla
Vsjostrand och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.