10 916 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Miele diskmaskin läcker vatten vid cirkulationspumpen
Hur ser packningen ut på insidan? Känns som det skulle sitta en låsring på axeln som låser packningen?
Min såg inte ut så alls, det var ju axeltätningen som sitter fast och still i huset och tätar runt den roterande axeln...
Min såg inte ut så alls, det var ju axeltätningen som sitter fast och still i huset och tätar runt den roterande axeln...
Hittade denna bild på nätet och fick därmed bekräftat hur ”svampen” ska sitta. Att den gled ner mot motorn kan bero på att jag smorde alla delar med packningsfett för livsmedel. Så jag fick göra rent axeln och svampen samt lägga ner ett o-ring samt en smal kopparbricka närmast motorn för att tvinga svampen att ligga tätt mot packningen som sitter fast i pumphuset (den stora svarta på bilden). Nu läcker inte den mer, vilket är väldigt skönt!I Ingenjör Jesper skrev:
svampen skall inte ligga mot packningenE eestere skrev:Hittade denna bild på nätet och fick därmed bekräftat hur ”svampen” ska sitta. Att den gled ner mot motorn kan bero på att jag smorde alla delar med packningsfett för livsmedel. Så jag fick göra rent axeln och svampen samt lägga ner ett o-ring samt en smal kopparbricka närmast motorn för att tvinga svampen att ligga tätt mot packningen som sitter fast i pumphuset (den stora svarta på bilden). Nu läcker inte den mer, vilket är väldigt skönt!
Trycket som bildas i pumphuset kommer att skjuta den fasta packningen från impeller, mot motorn. Därmed kommer den inte länge täta vid impeller och om inte svampen tätar från andra sidan så får man läckage.B Bill Algö skrev:
Om svampen inte ligger emot, vad är det som tätar mellan den fasta packningen och motoraxeln?
Jag får inte ihop hur "den fasta packningen" sitter... Om den sitter fast i pumphuset ska den ju inte kunna skjutas från impellern till motorn...
Vilka ytor är det som tätar nu? Jag antar att svampen roterar med axeln. Om den då ligger mot den fasta packningen lär det bli friktion och varmt?
Vilka ytor är det som tätar nu? Jag antar att svampen roterar med axeln. Om den då ligger mot den fasta packningen lär det bli friktion och varmt?
Den fasta packningen sitter fast i pumphuset, helt korrekt. Den är har en fjäder inuti som ser till att packningen ligger ann mot impeller. Den fasta packningens kärna är av keramik eller liknande material. Därför blir inte det slitage på samma sätt som om det vore gummi mot gummi.I Ingenjör Jesper skrev:
Svampen sitter fast på axeln och snurrar med den. Om axeln skulle snurra inne i svampen så skulle svampen lätt kunna glida mot motorn och därmed inte täta vidare bra. Samtidig förhindrar svampen att vattnet rinner in i motorn om det skulle börja läcka mellan impellern och den stora packningen. Så helt ärligt begriper inte jag fullt ut hur det hela håller tätt och vad svampen egentligen har för funktion.
Idealiskt vore om det aldrig uppstod någon läcka mellan impellern och den stora packningen men i mitt fall läckte det rätt friskt där. Kanske är det skitdelar från FixPart som är problemet?
Bild på den stora packningen, den som brukar frätas sönder med tiden och enligt Miele är det olivolja som är boven. (Google Mpeh 30-62/2)
Ja, den ser bekant ut! Jag tänker att den ska täta mot axeln, men jag VET inte...
Minns inte om jag hade någon svamp och hur den satt. Tyvärr har jag bytt maskin också, men har fortfarande Miele, så frågan är intressant för framtiden...
Minns inte om jag hade någon svamp och hur den satt. Tyvärr har jag bytt maskin också, men har fortfarande Miele, så frågan är intressant för framtiden...
jag missuppfattade vad som var svamp trodde att det var pumphjulet som avsågs, läste igenom tråden noggrant och....E eestere skrev:Trycket som bildas i pumphuset kommer att skjuta den fasta packningen från impeller, mot motorn. Därmed kommer den inte länge täta vid impeller och om inte svampen tätar från andra sidan så får man läckage.
Om svampen inte ligger emot, vad är det som tätar mellan den fasta packningen och motoraxeln?
Klicka här för att svara