62 556 läst ·
55 svar
63k läst
55 svar
Microcement badrum recension
T Tummen-i-mitten skrev:Kan bara instämma i det du skriver till 100 procent. Hall funkar okej och även tvättstuga. I en dusch - ALDRIG I LIVET! Jag har använt Topcret som inte vill kännas vid problemen som beskrivs i den här tråden och det jag upplever återkommande. De har "aldrig hört talas om någon annan med detta problem". Well... Kolla deras olönsamma bolag så ser man hur det går för dem med både bristfällig produkt och klantiga och okunniga underentreprenörer som ska göra jobbet.
Stor fet röd flagga på detta bolag och f
Intressant fenomen ändå, vilket tätskikt har du bakom och ålder på detta?T Tummen-i-mitten skrev:Frågan är inte ställd till mig men jag svarar då jag har microcement i badrummet och det har varit en massa problem och fortsätter att vara det. Det blir lätt mörka fläckar (mögel?) trots att vi har god ventilation (utsug precis ovanför duschutrymmet) plus att vi även skrapar golvet från vatten efter att ha duschat.
Så här ser det ut idag och då är detta ytskikt omgjort för drygt 1 år sedan. Skulle aldrig valt detta material då det är fruktansvärt känsligt enligt min mening. All applicering har dessutom gjorts av behörig och utbildad personal.
Ca 5 år gamalt. Vet inte vilket tätskikt det är men allt gjordes av hantverkare som dessutom hade flertalet möten på plats och synkade de olika momenten så att det skulle bli rätt och riktigt. Har du någon misstanke att det har med tätskiktet att göra?Voioioiii skrev:
Vilket märke av microcement är använt?T Tummen-i-mitten skrev:Frågan är inte ställd till mig men jag svarar då jag har microcement i badrummet och det har varit en massa problem och fortsätter att vara det. Det blir lätt mörka fläckar (mögel?) trots att vi har god ventilation (utsug precis ovanför duschutrymmet) plus att vi även skrapar golvet från vatten efter att ha duschat.
Så här ser det ut idag och då är detta ytskikt omgjort för drygt 1 år sedan. Skulle aldrig valt detta material då det är fruktansvärt känsligt enligt min mening. All applicering har dessutom gjorts av behörig och utbildad personal.
Badrummet måste man använda en microcemen som är tät i massan och låt andas.7 71karlsson skrev:
Vanligt microcement som säljer många och använder många hantverkare är tät på grund av 1/2 gånger sealer och 2/3 gånger lack.
Den sorten av microcement kan ge problem om man kräver lite i duschen, som underlaget är kakel och klinker.
Tyvärr finns många hantverkare som använder skräp (kanske utan veta) och många som säljer skräp (och de vet det).
Många kända märke är skräp och rykten av microcement sjunker på grund av dem
Vi letar efter en som kan hjälpa oss med vårt badrum? Om du är intresserad - hojta gärna!Voioioiii skrev:
Det har inget med kvalitet att göra, jag tycker det låter som snicksnack.
Armering är för att slippa sprickor vid rörelser i underliggande material, spelar ingen roll om materialet är starkare, högre kvalitet eller vad dom nu hävdar, rör det sig på under så spricker det som är oarmerat upp lättare.
Jag som jobbar med microcement av ett av dessa tre märken som trådskaparen nämner (det märket som han valt, t.om) tycker att armeringen är klockren att rida med spackelspaden mot när man lägger på baslager, då blir det jämnt och fint.
Anledningen att man handslipar är att det dammar mindre och det är lätt att avverka för mycket med maskin, drar du av med spackelspaden innan det är helt snustorrt på baslagren så får du jättejämna och fina färglager, då blir slipprocessen minimal.
Därför tycker jag att andra fabrikat där man ser hantverkare gå loss med slipmaskiner på microcementen, är sämre.
Det smutsar ner och är blir ett tyngre och sämre utfört jobb.
Tsaritsa skrev:
Vi letar efter en som kan hjälpa oss med vårt badrum? Om du är intresserad
Dra inte all microcement över en kam – kvalitet, utseende och egenskaper skiljer sig åt.Tsaritsa skrev:
Börja med att undersöka vilket eller vilka märken som passar dig bäst.
Ta därefter in flera offerter och jämför.
Bedöm aldrig utseendet enbart utifrån bilder
Kommer aldrig förstå mig på varför folk ska böka så mycket med problematiska och dyra lösningar. Vi har haft fullgoda tätskikt som också fungerar som ytskikt (mattor/taper) i jag vet inte hur många år nu. De orsakar nästan aldrig fuktskador eller värre
Om man vill lyxa till det så kan man göra det i andra rum i huset där materialvalet inte riskerar att orsaka såna skador - det vill säga alltid funktion över form i badrum.
Om man vill lyxa till det så kan man göra det i andra rum i huset där materialvalet inte riskerar att orsaka såna skador - det vill säga alltid funktion över form i badrum.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden