Då lånar jag tråden för ytterligare en fråga: Är det nån som vet hur man gör skarvar mellan två olika färger av mikrocement? Man maskerar med maskeringstejp, typ?

Om man till exempel vill ha olika färger på väggar och golv. Var lägger man skarven? Precis i gränsen mellan väggen och golvet? Vilket brukar man göra först? Vägg eller golv?

• Gilla
Fredrik B. och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 339807 skrev:
Vi valde att demontera hela badrummet då kaklet lossnat...
Sen satte dom upp nya plywood och gipsskivor. Samt tätskikt.
:thinking: blev förvånad då jag läste detta. Har precis fått nytt badrum - försäkringsärende - med ett gränsande teknikutrymme. Väggarna mot detta, tidigare kaklade mot plywood/gipsskivor, byttes ut mot gediget trä innan nytt tätskikt och kakel. Byggarna menade att gipsskivorna inte längre är tillåtna i badrum.

Slutresultatet blev mycket finare än tidigare och ingick i försäkringen;)

yonna yonna skrev:
Byggarna menade att gipsskivorna inte längre är tillåtna i badrum.
Dom borde uppdatera sig lite bättre då. Menar du att dom satt tätskiktet på trä (plywood)?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Dom borde uppdatera sig lite bättre då. Menar du att dom satt tätskiktet på trä (plywood)?
Nej, de byggde nya träväggar dvs tog bort gipsskivorna. Vad de satte mellan träväggarna och kaklet bortsett från tätskikt vet jag inte.

Det var väl förut Det inte var tillåtet med gips bakom tätskiktet?
Varför skulle det inte vara tillåtet? Det är ju torrt där och gips är styvt och rör sig inte/dött material.
Det viktigaste är att väggen är styv och inte sviktar.

Hur ser ert badrum ut idag efter några års användning är ni nöjda?

Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Hur ser ert badrum ut idag efter några års användning är ni nöjda?
Frågan är inte ställd till mig men jag svarar då jag har microcement i badrummet och det har varit en massa problem och fortsätter att vara det. Det blir lätt mörka fläckar (mögel?) trots att vi har god ventilation (utsug precis ovanför duschutrymmet) plus att vi även skrapar golvet från vatten efter att ha duschat.

Så här ser det ut idag och då är detta ytskikt omgjort för drygt 1 år sedan. Skulle aldrig valt detta material då det är fruktansvärt känsligt enligt min mening. All applicering har dessutom gjorts av behörig och utbildad personal.

• Microcementyta i badrum med mörka fläckar, eventuellt mögel, och skuggor synliga. Ytan omgjord för ett år sedan, visar känslighet för vatten och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på badrumsgolv med microcement som visar mörka fläckar som kan vara mögel, fastän ytskiktet är nygjort och god ventilation finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Lindaandersen och 1 till
  • Laddar…
T Tummen-i-mitten skrev:
Frågan är inte ställd till mig men jag svarar då jag har microcement i badrummet och det har varit en massa problem och fortsätter att vara det. Det blir lätt mörka fläckar (mögel?) trots att vi har god ventilation (utsug precis ovanför duschutrymmet) plus att vi även skrapar golvet från vatten efter att ha duschat.

Så här ser det ut idag och då är detta ytskikt omgjort för drygt 1 år sedan. Skulle aldrig valt detta material då det är fruktansvärt känsligt enligt min mening. All applicering har dessutom gjorts av behörig och utbildad personal.
Jag har sålt microcement i cirka 8 år och var en av de första på marknaden. Tyvärr används många produkter idag som är olämpliga för badrum. Jag uppskattar att mer än hälften av de företag som säljer microcement erbjuder undermåliga produkter, inklusive några som är mycket kända.

Många säljare är medvetna om detta men väljer ändå att sälja skräp. Det skapar problem för kunder som dig.

Lösningen är att öka medvetenheten om kvalitetsprodukter. Tyvärr påverkas microcementets rykte negativt av oseriösa företag och hantverkare

• Gilla
Lindaandersen
  • Laddar…
Pedro 89 Pedro 89 skrev:
Jag har sålt microcement i cirka 8 år och var en av de första på marknaden. Tyvärr används många produkter idag som är olämpliga för badrum. Jag uppskattar att mer än hälften av de företag som säljer microcement erbjuder undermåliga produkter, inklusive några som är mycket kända.

Många säljare är medvetna om detta men väljer ändå att sälja skräp. Det skapar problem för kunder som dig.

Lösningen är att öka medvetenheten om kvalitetsprodukter. Tyvärr påverkas microcementets rykte negativt av oseriösa företag och hantverkare
Vilken microcement rekommenderar du? Jag upplever att det är svårt att veta om du köper kvalitet som konsument annat än företagets fasad. Finns inte så mycket negativt skrivet om problemen eller fanns säkert ännu mindre för 6 år sedan när vi köpte produkten.
I mitt fall vill de inte heller ta på sig någon garanti för problemen vi har vilket jag tycker är riktigt dåligt. Andra gången det uppstår för oss och förstå gången var det en lång process då det var en underentreprenör som applicerade.

Jag anser att microcement är fint att titta på men totalt värdelöst som ytskikt har ex i badrum där blir de ringar av att man låter en schampo flaska stå över natten på golvet när duschat, mao totalt värdelöst att ha såna regler kring att de ska vara kliniskt rent på golvet för att ett ytskikt ska fungera är lite som att säga åt barnen att inte gå på golvet.

Bänkskiva ok men verkar slitas för snabbt haft 6mån nu och det förefaller inte vara ett bra ytskikt över tid.

Golv i hall här verkar de funka rätt bra.

Mao microcement skulle jag rekommendera om man vill göra en snabb renovering för att sminka grisen inför en försäljning, eller inte ens då för att då skulle man ju känna att man lurar nån annan stackare. Så hoppas fler börjar skriva om hur det är så att man slipper lägga 50’ på nått som måste göras om inom några få år.

(anlitat hantverkare som inte använt billiga bauhaus produkter)

• Gilla
soerlys och 1 till
  • Laddar…
R Robert Harfeldt skrev:
Jag anser att microcement är fint att titta på men totalt värdelöst som ytskikt har ex i badrum där blir de ringar av att man låter en schampo flaska stå över natten på golvet när duschat, mao totalt värdelöst att ha såna regler kring att de ska vara kliniskt rent på golvet för att ett ytskikt ska fungera är lite som att säga åt barnen att inte gå på golvet.

Bänkskiva ok men verkar slitas för snabbt haft 6mån nu och det förefaller inte vara ett bra ytskikt över tid.

Mao microcement skulle jag rekommendera om man vill göra en snabb renovering för att sminka grisen inför en försäljning, eller inte ens då för att då skulle man ju känna att man lurar nån annan stackare. Så hoppas fler börjar skriva om hur det är så att man slipper lägga 50’ på nått som måste göras om inom några få år.

Tyvärr är situationen sådan. Det ska komma upp fler människor som resonerar som du. Det finns många så kallade "seriösa" leverantörer av microcement som erbjuder produkter av tveksam kvalitet, som är liknande med den som säljs på Bauhaus men till tre gånger högre pris. Hur många varumärken finns på marknaden som gömmer tillverakre av microcement ? Varför använder de egna märken istället för tillverkarens namn? Det betyder inte att alla som säljer under eget märke är dåliga, men över 60 % av dem verkar ha bristande kvalitet. Även vissa etablerade tillverkare ha dåliga produkter, trots att de har stark marknadsföring eller är svensk. Detta skapar en förvirring bland kunderna, och problemen med microcement kommer troligtvis att öka. Jag uppskattar att mer än 80 % av de arbeten som utförs nu görs med olämplig microcement. Inte alla kommer att drabbas omedelbart, men problemen kommer att dyka upp med tiden. Vi är bara i början av denna. Det finns bra microcement som inte ger problem efter många år

R Robert Harfeldt skrev:

Kan bara instämma i det du skriver till 100 procent. Hall funkar okej och även tvättstuga. I en dusch - ALDRIG I LIVET! Jag har använt Topcret som inte vill kännas vid problemen som beskrivs i den här tråden och det jag upplever återkommande. De har "aldrig hört talas om någon annan med detta problem". Well... Kolla deras olönsamma bolag så ser man hur det går för dem med både bristfällig produkt och klantiga och okunniga underentreprenörer som ska göra jobbet.
Stor fet röd flagga på detta bolag och deras produkt!

T Tummen-i-mitten skrev:
Kan bara instämma i det du skriver till 100 procent. Hall funkar okej och även tvättstuga. I en dusch - ALDRIG I LIVET! Jag har använt Topcret som inte vill kännas vid problemen som beskrivs i den här tråden och det jag upplever återkommande. De har "aldrig hört talas om någon annan med detta problem". Well... Kolla deras olönsamma bolag så ser man hur det går för dem med både bristfällig produkt och klantiga och okunniga underentreprenörer som ska göra jobbet.
Stor fet röd flagga på detta bolag och deras produkt!
Jag kör topcret. Jag har även möjlighet att köpa ut hos ett annat företag som gav mig en gratis "kurs" för samarbetspartners, mest för att dom ville få bort mig från topcret.

Detta företag har en microcement som är godkänd för våtrum (tror det är lip som ger grön flagga ihop med deras tätskikt). Kommer inte ihåg vad den microcementen heter men dom håller till i skogås.

I källargångarna hos min släktings brf lade dom topcrets Baxab med hård lack, ser skitbra ut efter fem år.

Jag lade även själv Baxab i hallen hos en kollega (barnfamilj, stort slitage) , han är väldigt nöjd.

Jag tog in Topcret som gjorde väggar med deras vanliga microcement åt mig i en hel restaurang, och Baxab på en golvsektion, ser bra ut efter 4 års högslitage.

Jag lade Baxab på golv i en bastu samt duschen utanför och har inte hört något klagomål trots att det är en kund som jag har regelbunden kontakt med, så att topcret är dåliga inom microcement har jag svårt att tro.

Däremot är ytbehandlingen superviktig samt vidhäftning mellan själva microcementen och ytan den ska appliceras på, kan ju varit att spackelkillen lallat till blandningsförhållandena.

Jag skulle ändå föredra klinker eller natursten på golv där det är mycket fukt eller slitage, för att vara på den säkra sidan.

Redigerat:
Voioioiii Voioioiii skrev:
Jag kör topcret. Jag har även möjlighet att köpa ut hos ett annat företag som gav mig en gratis "kurs" för samarbetspartners, mest för att dom ville få bort mig från topcret.

Detta företag har en microcement som är godkänd för våtrum (tror det är lip som ger grön flagga ihop med deras tätskikt). Kommer inte ihåg vad den microcementen heter men dom håller till i skogås.

I källargångarna hos min släktings brf lade dom topcrets Baxab med hård lack, ser skitbra ut efter fem år.

Jag lade även själv Baxab i hallen hos en kollega (barnfamilj, stort slitage) , han är väldigt nöjd.

Jag tog in Topcret som gjorde väggar med deras vanliga microcement åt mig i en hel restaurang, och Baxab på en golvsektion, ser bra ut efter 4 års högslitage.

Jag lade Baxab på golv i en bastu samt duschen utanför och har inte hört något klagomål trots att det är en kund som jag har regelbunden kontakt med, så att topcret är dåliga inom microcement har jag svårt att tro.

Däremot är ytbehandlingen superviktig samt vidhäftning mellan själva microcementen och ytan den ska appliceras på, kan ju varit att spackelkillen lallat till blandningsförhållandena.

Jag skulle ändå föredra klinker eller natursten på golv där det är mycket fukt eller slitage, för att vara på den säkra sidan.
Hur mycket ha de betalat dig ?
Du skrev den 21 maj 2022 i den gruppen (snabb tar bort det) :
"
Jag applicerar microcement men rekommenderar det INTE för golv där jag skulle kalla det en relativt känslig quick-fix där man kommer behöva reparera märken, däremot för väggar är det ett kul material.

Folk säljer in microcementen som ett wonder-material men att det är så bra för golv stämmer inte...
Då lägger jag mycket hellre ett nytt lager klinker ovanpå det gamla om bygghöjden tillåts"

• Gilla
soerlys och 1 till
  • Laddar…
Pedro 89 Pedro 89 skrev:
Hur mycket ha de betalat dig ?
Du skrev den 21 maj 2022 i den gruppen (snabb tar bort det) :
"
Jag applicerar microcement men rekommenderar det INTE för golv där jag skulle kalla det en relativt känslig quick-fix där man kommer behöva reparera märken, däremot för väggar är det ett kul material.

Folk säljer in microcementen som ett wonder-material men att det är så bra för golv stämmer inte...
Då lägger jag mycket hellre ett nytt lager klinker ovanpå det gamla om bygghöjden tillåts"
Inget alls, däremot har det gått två och ett halvt år sedan den kommentaren och det jag sett applicerat från topcret håller fortfarande. Dock har jag jobbat i lägenheter där jag sett bänkskivor och köksgolv/hallgolv som ser hemska ut, men det vet jag inte vilket fabrikat det är.

Tyvärr marknadsför många det som ett revolutionerande material vilket det inte är och då får även skitmärken sälja sina material, där dåliga hantverkare spacklar.

Edit: tycker fortfarande inte om att lämna garanti på microcementade golv, men det underarbete jag gjort har ändå fått det att hålla på de få ställen jag gjort det.

• Gilla
soerlys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.