P
Hej! Lägger upp lite recension på vårt nyrenoverade badrum (ca. 8kvm) i microcement. Älskar det! Klart bättre än kakel enligt oss. Riktigt hotell känsla över det hela! Vi valde att demontera hela badrummet då kaklet lossnat och det var anledning till att vi renoverade och valde microcement över kakel.

Dom bilade upp golv för att flytta på golvbrunnen då det var för badkar innan. Sen satte dom upp nya plywood och gipsskivor. Samt tätskikt.

Sen kör dom följande microcement program (rekommenderas):
  • -Montering av fibernät på golv
  • -Applicering av baslager microcement i två lager på vägg och tre lager på golv.
  • -Slipa av ojämnheter
  • -Applicering av färglager microcement i två lager.
  • -Slipa av ojämnheter
  • -Applicering av waterproof vätska i två lager.
  • -Applicering av Sealer i två lager.
  • -Applicering av Wax i två lager.

Entreprenad gjorde jobbet åt oss. Var inte supernöjd med entreprenaden under processens gång. Men vi var hemma och hade full koll, fick säga till några gånger saker dom har glömt och en del brister. Dom hade ingen egenkontroll! Men rättade till deras egna brister så fort vi sa till. Vi dokumenterade dag för dag ifall det skulle bli juridisk tvist.

Ska inte nämna exakt produkt som används då det blir lite partiskt. Men ni kan söka på instagram efter "microcement" då hittar ni lite från designcement, topcret och topciment. Det är nån av dom tre.

Totalt så gick det på 4-5 veckor. Kunde använda toaletten efter 3 veckor. 4e och 5e veckan var väntan på rörprofil till glasväggen och väntan på elektriker samt avetablering. Om allt klaffade med arbete dagligen så skulle man förmodligen kunna bli klart på 3 veckor. Microcement processen luktade rejält. Luktade som lim.

Microcement processen gick snabbare än vi trott då dom körde en stor fläkt som snabbar upp torktiden. Kunde ha gått snabbare och mer jämt om dom körde med maskinslip, men då kanske man sliper bort en del för mycket. Vet ej varför dom slipade för hand. Mer artistiskt känsla över det hela med handslipning också. Lite rå.

Microcement är lite mörkare än kakel av dess gråa natur. Tips är att köra TRE FÄRGLAGER microcement, helst ljusa färger om ni vill ha det lite ljust som kakel samt använda väldigt ljusstarkt belysning och ljusa möbler och inredning!

Rengöring och städning av microcement ytor måste användas av PH neutrala medel. Tror inte microcement lämpar sig för kök.

Finns även nån artikel om det från: https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/inomhus/badrum/funderar-du-pa-att-renovera-badrummet/

• Ett badrum före renovering med vita kakelväggar, blå border, duschhörna, toalett och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med microcement på väggar och golv, duschhörna med glasvägg, toalett och svart handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Wow
annanina och 14 till
  • Laddar…
Snyggt. Microcement va okänd för mig. Tack för tipps

• Gilla
1
  • Laddar…
Snyggt!

Vad gick det på ungefär? Som jag förstår det så gjorde ni inte mycket själv?

Och har du någon uppfattning om vad det skulle kostat om ni behöll befintligt tätskikt och kakel?

P
Skippar man demontering så är det riktigt najs. Sen är det ingen kakel som du behöver köpa så det blir ännu bättre pris. Enklast är att du tar en offert från entreprenaden då förutsättningar varierar.

• Gilla
Gråabilen
  • Laddar…
Verkligen fint ni gjort! Hade liknande i vårt kök... gillar det skarpt.
har du någon bild på när det är blött?
Och nu när ni har haft det ett tag, lika nöjda? Håller det bra? Skulle ni gjort något annorlunda? Ca timmar dom la på själva cementen?

mycket frågor, tack på förhand!

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Mikrocement är riktigt skönt! Känns inte lika hårt och kallt som kakel. Mer mjuk och varmt.

funkar det bra i köket? Har tyvärr inte kvar bilder. Det tog inte så jättelångt tid om man räknar själva tiden som dom jobbar. Tid som går bort är väntetid, dom inte klaffar med rörmokaren, elektriker osv. Väntetiden mellan olika utförare i princip. Dom använde fläkt som snabbar på torktid av microcement och dom olika lager.

Skulle inte ha gjort annorlunda, supernöjd. Bästa entreprenad nånsin som garanterar sitt arbete (10år garanti!) och har alltid rättat till bristerna som vi upptäckt. Vi var lite missnöjda först då vi var mest irriterad på att inte ha toalett haha. Men när man tänker efter så är det ju toalett vi renoverar och det är bara gilla läget, hitta lösning om man bara har en toalett. Bodde faktiskt på hotell några nätter för att koppla av. Rekommenderar Airbnb, hotell eller liknande lösning om ni har en toalett och för att koppla av och låta dom jobba.

G Gråabilen skrev:
Verkligen fint ni gjort! Hade liknande i vårt kök... gillar det skarpt.
har du någon bild på när det är blött?
Och nu när ni har haft det ett tag, lika nöjda? Håller det bra? Skulle ni gjort något annorlunda? Ca timmar dom la på själva cementen?

mycket frågor, tack på förhand!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
henrikja
  • Laddar…
Hur blir ytan, är den lättstädad?

Har en dusch som hör till ett uthyrningsrum och där kan det bo slarvpellar som inte städar alls... Så jag funderar om det kan vara nåt, kakel blir ju lätt skitigt i fogar

P
Har inte behövt göra så mycket mer än spola med varmt vatten. Men entreprenad sa att man kan köra med pH neutral rengöringsmedel om det behövs. Har testat med änglamark allrent utan parfym eller färgämnen som innehåller ph7 vatten. Vet dock inte helt säkert om det är sånt man ska använda. Köpte det då badrummet var klart i oktober och använt den en bara en gång under dom här fyra månader.

nino nino skrev:
Hur blir ytan, är den lättstädad?

Har en dusch som hör till ett uthyrningsrum och där kan det bo slarvpellar som inte städar alls... Så jag funderar om det kan vara nåt, kakel blir ju lätt skitigt i fogar

Hur blir det då i duschen när man använder tvål och schampo som inte är PH-neutralt?

• Gilla
soerlys och 3 till
  • Laddar…
P
Intressant tanke! Har inte märkt att det har orsakat nånting som är synligt eller som skulle vara skadligt. Jag är rätt noga med att se till att dom åtgärdar brister under dom här 10 år garantin om det skulle vara så att tvålen river upp nån lager mikrocement eller nåt. Se till att alltid få garantin! Seriösa aktörer lämnar alltid garantin på sitt arbete. Sen tycker jag att man ska besöka showroom om man inte kan besluta sig. Tycker man ska besöka ett showroom eller någonstans där det är byggt med mikrocement. Finns några här i listan t.ex. hotell sigtunahöjden i Stockholms län.
https://topcret.se/referenser/sigtunahojden-hotell-konferens/

X xLnT skrev:
Hur blir det då i duschen när man använder tvål och schampo som inte är PH-neutralt?

Redigerat av moderator:
Ja jag tänkte ju göra det själv så jag har nog livstidsgaranti på det jobbet... :rolleyes:

Men är ytan helt slät typ som en glaserad platta eller är den lite sträv?

P
Det är slät och matt. Inte alls sträv. Åk till nåt ställe som jag länkade och kolla tycker jag.

nino nino skrev:
Ja jag tänkte ju göra det själv så jag har nog livstidsgaranti på det jobbet... :rolleyes:

Men är ytan helt slät typ som en glaserad platta eller är den lite sträv?

Riktigt snyggt blev det!

Funderar själv på att renovera en mindre toalett, ca 3 kvadrat. Har kollat på en kit från Design By Cement och enligt information från dem så behöver man inte armeringsnät för deras material då de är av högre kvalitet…. Stämmer detta, är de någon som har erfarenhet av deras material/tjänster? Man vill ju inte att hela väggen rasar….

Tacksam för svar!

/Marcus

Vad var det för tätskikt ? Mig veterligen finns inget somr godkänd att beläggas med microcement...

S salkin85 skrev:
Vad var det för tätskikt ? Mig veterligen finns inget somr godkänd att beläggas med microcement...
kiilto kerasafe+ är godkänt med topciment microcement.

• Gilla
salkin85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.