Hejsan,

verkar vara ett forum med mycket kunnighet.

Jag har ett 1.5 plans mexitegelhus med panelgavlar. Vi ska nu putsa hela huset.
Huset är isolerat med 12 cm gullfiber med asfaboard på utsidan och därefter är det en luftspalt på ~5cm och sedan det brutna mexiteglet som är ~7 cm tjockt.
Jag har funderat på två huvud spår.
1) låta teglet stå kvar och putsa utanpå detta.
1.1) putsa med A-bruk
1.2) sätt nät
1.3) putsa med B-bruk
1.4) putsa med C-bruk
1.5) Måla
2) riva teglet och tilägsisolera hela huset med cellplast och sedan sätta putsskiva och putsa.
2.1) Riv mur
2.2) Sätt upp Cellplast utan reglar? Hur? Kan utläsa att mineralull är ett bra alternativ, vilken sådan ska då användas? Ska detta nätas?
2.3) sätt putsskiva, vad är detta? Var kan jag köpa det?
2.4) putsa med B-bruk
2.5) putsa med C-bruk
2.6) Måla
Nu är jag helt novis på området och jag talade med lokal fasad firma som gav mig de alternativen. Dock har jag tänkt använda mig av en polsk firma för jobbet. Vågar man det? Jag har känslan att de kommer att handputsa och är det lika bra som maskin?

Vilket alternativ är att föredra och hur i detalj ska arbetet utföras?

Ytterligare en fråga. Jag vill inte ha smygar på utsidan av fönstren utan istället flytta ut fönstren så långt som möjligt. Om jag då tilläggaisolerar måste jag bygga nya (förlänga) fönsterram. Jag antar att det görs i trä. Hur går det att putsa den utvändiga smygen på denna trägrund? Eller hur gör jag detta?

Tack på förhand,
Dare

Hej Dare,
Jag brukar skriva att man inte skall använda mer våld än nöden kräver, men ingen regel utan undantag.
När du skriver "brutet" menar du då "rundhugget" dvs. stenen är "tjockare på mitten".
Är det så kommer det att gå åt betydligt mycket mer bruk för att "jämna till" väggen innan man kan lägga på själva putsskiktet.
Vilken lösning du väljer beror på din tillgång på pengar, naturligtvis blir det bättre om du får på isolering men frågan är hur lång tid det tar innan investeringen har betalat sig.
Det blir en massa sten och bruk att frakta bort och sedan måste du också ta bort din asfaboard och sätta en utvändig gips.
Nu kan du börja isolera, helst då med mineralull.
Paroc har en skiva, infästningar och nät för detta och maxit har hela systemet inkl. bruken (serporoc)
http://www.maxit.se/PDF/PUTS/ARBETSANVISNINGAR/serporoc_fasadsystemmk2.pdf
Om fasad och gavelspets ligger i "liv" kan du sätta skivorna (isoleringen) hela vägen upp mot yttertak, men att sätta ett bleck och putsa gavelspetsen för sig blir säkrare då man har olika rörelser i fasad och gavelspets.
Annars är ditt förslag på puts på mexin riktigt se även dessa länkar...
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17516
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17518
Här har du lite info om puts som kan vara bra att läsa...
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17471
Som novis skall du inte använda polacker om dessa inte har svensk arbetsledning!
De är vanligen duktiga i yrket men du kommer antagligen att få en Polsk putsvägg, och det är något helt annat än hur vi gör jobbet i Sverige. En handslagen puts är annars lika bra som en sprutad.
Då du inte har kunskapen har du inte styrkan att argumentera emot deras sätt att jobba.
Sätt INTE fönstren i liv med fasaden... de skall sitta ca 5cm indragna för att du skall få en smyg att putsa in mot fönstrets karm. Att putsa mot karmens sida är inte att rekommendera... det läcker in vatten...
Lycke till!

Tack för ett uttömmande svar,

Stenarna är som du säger rundhuggna och ja det går åt massor av bruk. Det är delvis därför jag räknar med att ersätta det hela med isolering.
Varför måste jag ta bort asfaboarden och sätta dit utegips? Skulle cellplast kunna ersätta behovet av detta byte? I fall det är fråga om fuktspärr.

/David

Viken isolering du än väljer, måste vindskyddet utgöra ett plant underlag som kan ta utbredd last.
Asfaboarden är idag "bubblig" och buktar in om du lägger tryck på den.
Utegipsen är det bästa alternativet... om du inte går upp till minerit i kvalitet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.