Hej!
Jag är osäker på om detta får diskuteras på forumet och i så fall om denna avdelning är rätt ställe att göra det på, men jag hittar ingen annan avdelning jag kan se att det skulle falla under (ber om ursäkt om jag klantat mig här). Jag är lite "äldre" (33 år - pension snart!) och går och funderar över utbildningar/yrken, och f.f.a. om det är en god idé (och ens möjligt för den delen) att utbilda mig till snickare specifikt. Tyvärr gick jag inte bygglinjen i gymnasiet utan något helt annat och har inte heller några kontakter inom branschen så jag antar att den enda möjligheten är en komvuxutbildning, vilket för övrigt tyvärr inte erbjuds i kommunen där jag bor. Hur som haver.

• En sak jag undrar över är möjligheten att alls få jobb. Är det någon som vet något om hur det ser ut?
    Å ena sidan tycks Arbetsförmedlingen i sin yrkesprognos mena att arbetsmarknaden är ganska god, f.f.a. längst upp i norr och öst/sydöst. Å andra sidan skriver de också att det skall vara svårare för personer utan yrkeserfarenhet att få färdigställa sin lärlingsutbildning. Samtidigt uttrycket sig arbetskraftsbarometern (som finns länkad till på arbetsförmedlingens sida ovan) såhär: "I årets Arbetskraftsbarometer uppger byggbranschens arbetsgivare att det även är brist på byggutbildade utan yrkeserfarenhet."
  • Jag undrar lite över vad det innebär att jobba som snickare. Hur ser vardagen ut? Och skiljer sig väldigt mycket i hur arbetet ser ut (vilka uppgifter, tempo, anställningstrygghet osv. Jag kan egentligen för lite för att veta på vilka sätt det skulle kunna skilja sig) för olika snickare, exempelvis beroende på saker som vilket företag man jobbar på, vart i landet man jobbar, olika "typer" av snickare(?) (andra faktorer?) etc.?
    Exempelvis läste jag något om att folk som jobbar på större företag tenderar att ha lite högre lön, större anställningstrygghet, men även enformigare arbetsuppgifter än anställda på mindre firmor.
  • Fånighetsvarning: Vad gillar ni mest respektive minst med jobbet?

Utan att som sagt egentligen ha någon närmare koll på yrket inbillar jag mig att det skulle vara roligt att jobba som träarbetare då jag gillar att jobba praktiskt, skulle uppskatta att lära mig saker jag har användning för i vardagen och har trivts med det lilla jag har gjort i renoveringsväg på fritiden.

Grattis till bra val. 5800 timmar som lärling och du kan få ditt yrkesbevis.

Jag har förstått det men om det är en framkomlig väg och ett givande yrke kan jag tycka att det kanske är värt det ändå.

Går man på storbyggen är det risk att man blir fast i ett moment, tex reglar innerväggar och skruvar osb och gips år ut och år in... man är en hejjare på att göra det momentet men man kan nästan inget annat

På byggservice får man göra mer olika saker, en dag kan man få riva golv, nästa dag lappa en vattenskada med 1m² golv och lika mycket vägg, nästa spika in tak och lista osv

Bästa är nog om man går på storbyggen i några år och får varierande uppgifter och därefter ev går över på byggservice (om man vill bli allround)

Vill du har yrke som man får jobb i är det plåtslagare du ska bli lyckas man lära sej yrket är man aldrig utan jobb.

S
SER INTE SÅ TRYGGT UT MED JOBB. MÅNGA UTLÄNDSKA FÖRETAG.

dock finns många utbildade snickare. finns även många äldre som kommer gå pension. dock ser gärna företagen att man har yrkesbevis.

kan vara olika vardag en del jobbar bara på projekt, andra på service. på en del företag kommer man används till flera olika sysslor, andra får du bara skruva "väggsystem", dörr och fönstermontage, eller undergolv t.ex.

vad man gillar och ogillar är så olika. en del gillar att jobba på service mycket kundkontakt. så finns andra som vill jobba på nybyggen bara.

Tack för kommentarerna, det uppskattas!
Skillnaden mellan servicejobb och nybygge (f.f.a. storbyggen?) var upplysande och något att ha i åtanke om jag gör ett försök.
Angående att jobba som plåtslagare: jag uppskattar tipset men det känns spontant som ett av de minst intressanta bygghantverksyrkena. Snickare känns som klart mest intressant, men jag har funderat lite på andra hantverksyrken, då kanske främst murare och golvläggare, vilka dock känns mycket mer enformiga (det måste väl rimligtvis stämma för golvläggare, men hur är det med muraryrket?). Är det kanske någon som har någon reflektion kring dem?

Är det ingen som har någon aning om hur det har sett ut på era företag vad gäller nyrekrytering av folk (snickare) och eventuella lärlingar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.