1 254 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Precision i skrivare
Hej
Jag har äntligen haft tid att sätta mig in i 3d-skrivande.
Hittat den här väldigt vettiga guiden för Fusion 360.
Problemet är, att när jag skriver ut, blir det alltid två tiondelar millimeter mindre än ritningen. Som om utskriften krymper.
Ganska konsekvent felmarginal, det blir rätt när jag lägger på 0.2 på varje mått.
Använder en Flash Forge adventurer 4 och abs-filament.
Är det standard att det blir så med hobbymaskiner? Har en rulle PLA liggandes också men inte testat med det än...
Jag har äntligen haft tid att sätta mig in i 3d-skrivande.
Hittat den här väldigt vettiga guiden för Fusion 360.
Problemet är, att när jag skriver ut, blir det alltid två tiondelar millimeter mindre än ritningen. Som om utskriften krymper.
Ganska konsekvent felmarginal, det blir rätt när jag lägger på 0.2 på varje mått.
Använder en Flash Forge adventurer 4 och abs-filament.
Är det standard att det blir så med hobbymaskiner? Har en rulle PLA liggandes också men inte testat med det än...
Nej, det är inte standard för en väl injusterad skrivare med bra fillament. Exakt vad som är fel i exakt ditt fall är svårt att säga. Finns säkert mängder med guider om du googlar lite. Men från mitt huvud:
* Dålig tollerans på fillamentet. Mät med micrometer/skjutmått över en-två meter fillament. Om det inte är förväntad dimenssion så har du ett potentiellt svar.
* Extrudern matar inte ut så mycket fillament som den ska. Går oftast att sätta en extruder faktor, testa att öka den.
* Du matar ut fillament snabbare än vad skrivaren hinner smälta fillament. Om så är fallet så får du sänka utskriftshastigheten
* Komplex modell. I vissa fall så kan modellens utformning göra att utskriften blir bredare, eller tunnare än förväntat.
Hoppas detta kan hjälpa
* Dålig tollerans på fillamentet. Mät med micrometer/skjutmått över en-två meter fillament. Om det inte är förväntad dimenssion så har du ett potentiellt svar.
* Extrudern matar inte ut så mycket fillament som den ska. Går oftast att sätta en extruder faktor, testa att öka den.
* Du matar ut fillament snabbare än vad skrivaren hinner smälta fillament. Om så är fallet så får du sänka utskriftshastigheten
* Komplex modell. I vissa fall så kan modellens utformning göra att utskriften blir bredare, eller tunnare än förväntat.
Hoppas detta kan hjälpa
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Bästa svaret
Plast krymper när den svalnar, det kommer du aldrig ifrån. Vissa plaster är mer krympbenägna än andra.
PLA krymper cirka 0.3%. ABS är aningen värre, säg 0.4-0.5%, och exv nylon krymper ännu mer. Saker som ABS är dessutom benägna att warpa, dvs krympningen är olika i varje lager, så att exv bottenlagret släpper från plattan innan du hunnit skriva ut hela modellen.
Hål blir mindre när plasten krymper.
Det du kan göra är därmed att antingen ta med detta i beräkningen när du dimensionerar i det CAD-program du använder, eller försöka hitta någon inställning i slicern som gör detta automatiskt.
Uttryckt annorlunda: det finns ingen exakthet vid tillverkning, oavsety om du svarvar, fräser eller 3D-printar. Allt handlar om toleranser, vilket du måste anpassa dig till.
PLA krymper cirka 0.3%. ABS är aningen värre, säg 0.4-0.5%, och exv nylon krymper ännu mer. Saker som ABS är dessutom benägna att warpa, dvs krympningen är olika i varje lager, så att exv bottenlagret släpper från plattan innan du hunnit skriva ut hela modellen.
Hål blir mindre när plasten krymper.
Det du kan göra är därmed att antingen ta med detta i beräkningen när du dimensionerar i det CAD-program du använder, eller försöka hitta någon inställning i slicern som gör detta automatiskt.
Uttryckt annorlunda: det finns ingen exakthet vid tillverkning, oavsety om du svarvar, fräser eller 3D-printar. Allt handlar om toleranser, vilket du måste anpassa dig till.
Sådant justerar du i inställningarna på den slicer programvara du använder. Just nu håller jag inte på så mycket men när jag höll på att lära mig kollade jag mycket av Makers Muse på youtube. Där finns många instruktiva videos.F F_man skrev:Hej
Jag har äntligen haft tid att sätta mig in i 3d-skrivande.
Hittat den här väldigt vettiga guiden för Fusion 360.
Problemet är, att när jag skriver ut, blir det alltid två tiondelar millimeter mindre än ritningen. Som om utskriften krymper.
Ganska konsekvent felmarginal, det blir rätt när jag lägger på 0.2 på varje mått.
Använder en Flash Forge adventurer 4 och abs-filament.
Är det standard att det blir så med hobbymaskiner? Har en rulle PLA liggandes också men inte testat med det än...
Det är rätt normalt om du har en genomsnittlig hobbyskrivare och något slumpmässigt valt filament och du inte gjort några särskilda justeringar för att få bättre precision.F F_man skrev:
En av sakerna du betalar för när du köper premiumprodukter som Prusa eller Bambu Labs är bättre profiler, dvs att en hel del av det här är testat och intrimmat av tillverkaren för vissa kända filament (kanske bara tillverkarens egna).
Om precision är viktigt för dig så finns det gott om inställningar i slicern för att justera detaljer kring det här. Det är också bra att hålla sig till något någorlunda känt fabrikat av filament och köpa samma hela tiden (så att du kan vara någorlunda trygg med att det inte varierar för mycket från en rulle till nästa).
Det finns en del testutskrifter som kan användas för att korrigera skalningen. Jag har använt califlower och även om den kostar några kronor var det en väl spenderad peng. Det viktigaste är att inte ha en för liten testutskrift, så att du inte får för stora mätfel.
Om du ska kalibrera skalan bör du vara nöjd med utskriftskvalitén i övrigt, för om du justerar andra inställningar så kan det påverka skalningen och det är tråkigt att göra om.
Om du skriver ut t.ex. en kub med ett visst mått kan du kontrollmäta resultatet, och sätta krympfaktorn i slicer-programmet, åtminstone i Cura, för att få rätta utskrifter.F F_man skrev:Hej
Jag har äntligen haft tid att sätta mig in i 3d-skrivande.
Hittat den här väldigt vettiga guiden för Fusion 360.
Problemet är, att när jag skriver ut, blir det alltid två tiondelar millimeter mindre än ritningen. Som om utskriften krymper.
Ganska konsekvent felmarginal, det blir rätt när jag lägger på 0.2 på varje mått.
Använder en Flash Forge adventurer 4 och abs-filament.
Är det standard att det blir så med hobbymaskiner? Har en rulle PLA liggandes också men inte testat med det än...
OBS, olika material krymper olika mycket.
ABS är inte ett superenkelt material. All plast krymper och just ABS är väldigt benäget att krympa. Skriver ut rätt mycket i ABS och kvalitén på olika filament verkar slå rätt hårt på resultatet. Bolla med olika % infill och tjocka gods är också sånt som på tex ABS kan påverka krymp och warp betydligt mer än på andra material. Det finns naturligtvis en storlekskompensering och den varierar med olika material. Sen är 0,2mm på ett 4mm hål kanske mer än man tänkt sig men 0,2 på en 150mm lång pryl är ingenting.F F_man skrev:Hej
Jag har äntligen haft tid att sätta mig in i 3d-skrivande.
Hittat den här väldigt vettiga guiden för Fusion 360.
Problemet är, att när jag skriver ut, blir det alltid två tiondelar millimeter mindre än ritningen. Som om utskriften krymper.
Ganska konsekvent felmarginal, det blir rätt när jag lägger på 0.2 på varje mått.
Använder en Flash Forge adventurer 4 och abs-filament.
Är det standard att det blir så med hobbymaskiner? Har en rulle PLA liggandes också men inte testat med det än...
Det jag kom fram till .2mm är ett ilägg till en bandsåg jag printat som slirar runt pga en "sugpassning".
En cirkel på c.a. 8cm diameter och 1cm tjocklek.
(Mest sådana applikationer jag printar, hållare, adaptrar, reservdelar i mindre storlekar).
Det fungerar bra än sålänge med att lägga på .2mm i ritningen i fusion 360, men en ska kolla sliceprogrammet, för det tar ju lite extra tid.
Kör med flashforges egna program.
Tack för alla råd och hjälp!
En cirkel på c.a. 8cm diameter och 1cm tjocklek.
(Mest sådana applikationer jag printar, hållare, adaptrar, reservdelar i mindre storlekar).
Det fungerar bra än sålänge med att lägga på .2mm i ritningen i fusion 360, men en ska kolla sliceprogrammet, för det tar ju lite extra tid.
Kör med flashforges egna program.
Tack för alla råd och hjälp!
Orcaslicer har både storlekskompensering och separat kompensering av hål, så det är ännu en anledning att överlåta det till slicern istället för CAD-programmet.F fsn skrev:ABS är inte ett superenkelt material. All plast krymper och just ABS är väldigt benäget att krympa. Skriver ut rätt mycket i ABS och kvalitén på olika filament verkar slå rätt hårt på resultatet. Bolla med olika % infill och tjocka gods är också sånt som på tex ABS kan påverka krymp och warp betydligt mer än på andra material. Det finns naturligtvis en storlekskompensering och den varierar med olika material. Sen är 0,2mm på ett 4mm hål kanske mer än man tänkt sig men 0,2 på en 150mm lång pryl är ingenting.
Har jag sagt nåt annat? Alla slicers storlekskompenserar naturligtvis materialberoende men det fungerar mer eller mindre bra då det är svårt. Jag beställer mycket 3-d printat externt i större storlekar i vanligtvis MJF eller SLS det är dyra proffsmaskiner och där ser man tydliga skillnader i både toleranser och warp beroende på hur mycket som laddats i kammaren, det är alltså mer ackumulerad värme med fler delar och det är komplicerat som fan för en slicer att ha koll på.K krfsm skrev:
På samma sätt har jag inte sett nån skillnad i krympkomoensering på en ABS eller PA bit i nån slicer jag använt som kompenserar annorlunda om man tex ökar på godset 1mm. Krympkompensering är komplicerat, det varierar med skrivhastighet och temperarurer, det varierar inom detaljen och det varierar med skrivriktning. Vill man få det riktigt bra så får man lirka med det manuellt i slicern och det krävs säkert mer än en printad detalj.
Nej, det var riktat till TS, som en extra knuff på vägen.F fsn skrev:
Ja, på den här punkten är väl hobbyskrivare en hel del efter proffsutrustningen, plus att många konsumenter gärna köper filament lite blandat här och där, vilket knappast gör det enklare. Sen som du säger så är det nog en hel del inställningar som inte ens finns i vanliga slicers för hobbyister.F fsn skrev:Alla slicers storlekskompenserar naturligtvis materialberoende men det fungerar mer eller mindre bra då det är svårt. Jag beställer mycket 3-d printat externt i större storlekar i vanligtvis MJF eller SLS det är dyra proffsmaskiner och där ser man tydliga skillnader i både toleranser och warp beroende på hur mycket som laddats i kammaren, det är alltså mer ackumulerad värme med fler delar och det är komplicerat som fan för en slicer att ha koll på.
På samma sätt har jag inte sett nån skillnad i krympkomoensering på en ABS eller PA bit i nån slicer jag använt som kompenserar annorlunda om man tex ökar på godset 1mm. Krympkompensering är komplicerat, det varierar med skrivhastighet och temperarurer, det varierar inom detaljen och det varierar med skrivriktning. Vill man få det riktigt bra så får man lirka med det manuellt i slicern och det krävs säkert mer än en printad detalj.
Men eftersom TS främst verkar skriva ut praktiska prylar, så låter det värt för honom att åtminstone försöka kalibrera någorlunda. (Och kanske titta på en bättre slicer om han fortfarande kör flashprint...)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden