Yes, självborrande sådan.

En plåtregel är inte alltid ett bra val.

Dessa är behandlade ned nån sorts olja som kan samla damm och smuts som i sin tur kan mögla. Dessutom kan det börja rosta vid fuktpåslag. Fast det är klart... mindre risk än för trä naturligtvis.

blanda inte material
är väggarna av tegel så förtsätt med det...
gaia

OK. Men att mura denna lilla väggstump är definitivt overkill och blanda material får man göra ändå. Hittade inga dörrar i sten tex ;)

Overkill?
Varför är det overkill så fort det ska muras...?
Det är ingen större skillnad varken i svårighetsgrad eller pris.
Däremot är det en kanonlösning i en källare.

Tack för stödet Nr 1000!
Jag blir alltid så irriterad när man tillämpar träbygges regler i en tegelbyggnad och tvärtom. Det är att be om problem, tycker jag. Fuktspärr hit och ditt och hoppas att det håller tätt i övergångar mellan dom två så olika byggmaterial. Man gör det på dom ställen där ingen annan lösning är möjlig men man ska hellst undvika det och det ville jag poängtera med min inlägg. Många tycker annorlunda och jag blev bara glad att någon håller med mej. Det är ingen som berättar om misslyckade kombinationer man fått riva efteråt eller acceptera att gipsväggar blir mjuka i kanterna och tappeten sitter löst och är fläckig. Källare har sin egen liv och klimat och det ska man ta hänsyn till i högsta grad. Gamla hus har ju ingen fuktspärr underifrån som skyddar mot markfukt i golv och väggar. Tänk hur komplicerat är det att få en fungerande gipsväggsrum i ett rum med sten/tegelväggar. Allt hänger på att fuktskydd och ventilation däremellan fungerar perfekt. Det är lätt att bygga sej in i ett problem om det blir ett litet fel i utförandet. Är det värt risken? Var och en får själv bedömma men man ska vara medveten om den risken redan innan man börjar.
gaia

Jag kanske bör förtydliga: Alla mellanväggar i källaren är murade. Källaren är i leca, med in och utsida rappad. Inga tätskikt eller sådant, just för fuktvandringens skull, men...

Denna vägg går ut vinkelrätt från väggen, 1m bred slutar i intet och har bara en funktion, att dela av och bära upp en brytare. Jag går definitivt inte i land med att mura en vägg, men jag får nog ihop en vägg med reglar och våtrumsgips.

Jag tror iofs att det går alldeles utmärkt att bygga med reglar och gips, men förkasta inte murningen för att du tror att det är svårt. Jag skulle till och med påstå att det kan vara snäppet enklare att mura. Eller i alla fall lika svårt.
Så om du tycker att du kan bygga en lättvägg, så kan du mura en vägg. Jag har gjort både och utan att skada mig, huset, familjen eller omgivningen allvarligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.