Vad anser den samlade expertisen? ;)
 
Metall!
 
kvittar lika
 
OK. 50/50 således ;)

Jag kanske skulle förklara litet närmare. Man kanske är homsig, men källaren är helt i sten, mellanväggar i tegel och avsedd som främst lagerutrymme, tvättstuga och syrum. Väggen i fråga är en ca 1,5m bred avdelare som skall hålla bla en strömbrytare. Plattan har golvvärme.

Man är ju så orolig för fukt/mögel
 
Lättbetong + eventuellt lite glasbetong kanske?
 
"Lättbetong + eventuellt lite glasbetong kanske? "

Platta i betong. Väggar i Leca. Rappat på insida och utsida.
 
Mm, jag menade ju att du ska mura/limma upp dina mellanväggar istf regla upp dem. T.ex med multiplattan från HHcelcon. Verkar vara en utmärkt lösning om man är rädd för fukt och mögel...
Ska du sätta en strömbrytare är det bara att hacka, fräsa och spackla.
 
OK. Men en sådan vägg är säkert bra, men litet overkill i detta fall..
 
Ska du tilläggsisolera i väggen? Jag skulle hursomhelst välja metallreglar pga risken för att fuktig luft kondenserar mot källarväggen.
 
Det är en fristående mellanvägg. Tänker inte tilläggsisolera.
 
Jaha. Jag skulle nog ändå välja metallreglar då det ju blir en dold del av konstruktionen -> svårt att upptäcka ev fuktskador. Metallreglar skulle då vara säkrare.
 
Japp, det var litet så jag resonerade. "Out of sight, out of mind" gäller inte för källare ;)
 
Stålreglar är dessutom jäkligt trevliga att jobba med, slår sig inte, alltid raka.....
 
Jag hakar på ovanstående fundering kring stålreglar med en till fundering.
Hur fäster man gipsskivorna på stålreglarna?
Limmar man direkt på eller sätter man träregel mellan stålregel och gipsskiva och skruvar fast gipsen i träregeln.
 
Gipsskruv för plåtregel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.