UPPDATERING:
Nu är det löst. Kapade ringen som är mot väggen och petade in resten i väggen. Kollade därefter hur lång bit det var tomt och hål. Det var tillräckligt långt för att använda en kortare expander. Stoppade in en ny hylsa och klämde ihop specialverktyget EN GÅNG.
Därefter sköt jag möbeln som ska barnsäkras mot väggen och skruvade åt den tillhörande skruven länge. Till slut tog det stopp./.

Låter inlägget vara kvar.

”Hej, vad är det som felar när skruven tillhörande metallexpander inte tar. Den snurrar runt runt runt.
Jag har använt specialtång”.

I ”värsta” fall får jag ta ut det hela och prova igen men det är steg 2.

SÖKORD: Gips Gipsvägg Expander Plugg Metallexpander Molly Mollyplugg

• Förpackning av metallexpander, M4, från Clas Ohlson på röd bakgrund med en expander utanför förpackningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är tyvärr lätt att göra sönder gängorna på billiga expanderpluggar genom att dra eller skruva för hårt, även om man använder specialtång (alldeles för lätt om du frågar mig, hur jag nu vet det...)

Det som kan hända är att gängbrickan på toppen släpper från svetsen. Oftast om man slår in expandern med skruven i. Det skall göras med skruven borttagen för att slippa det problemet. Bara att såga av den och montera en ny.

zarkov zarkov skrev:
Det är tyvärr lätt att göra sönder gängorna på billiga expanderpluggar genom att dra eller skruva för hårt, även om man använder specialtång (alldeles för lätt om du frågar mig, hur jag nu vet det...)
Haha. Ja hur kan du veta det 🤓

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det som kan hända är att gängbrickan på toppen släpper från svetsen. Oftast om man slår in expandern med skruven i. Det skall göras med skruven borttagen för att slippa det problemet. Bara att såga av den och montera en ny.

Kollar bara en grej, vissa missar detta. Men du har väl öppnat mollyn först och sen satt upp vad du nu ska sätta upp? Händer att vissa tror att själva ”paraplyfunktionen” ska hända i samband med att man monterar det som ska upp.

S0MMER S0MMER skrev:
Kollar bara en grej, vissa missar detta. Men du har väl öppnat mollyn först och sen satt upp vad du nu ska sätta upp? Händer att vissa tror att själva ”paraplyfunktionen” ska hända i samband med att man monterar det som ska upp.
TS skrev att hon hade använt ”specialtång”.

Expanderbult med texten "Gängbricka" och pil som pekar på gängdelen. Används för att skapa starka fästen i väggar eller tak.
Eller gänghylsa kan man kalla den också. Det är i alla fall brickan på toppen brukar lossa vid felaktig montering.

Redigerat:
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
TS skrev att hon hade använt ”specialtång”.
Yes, men bara för att man har använt den behöver man inte ha använt den rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.