Vi har ett gammalt ojordat elsystem och skulle vilja ha både ytter- och badrumsarmaturer med aluminiumhölje. De är ju avsedda att jordas.

Kan man sätta in sådana armaturer utan att jorda eller sker det med livet som insats?

Jag är inte säker, men jag tror det krävs jord i båda fallen (badrum och utomhus), dvs all el i badrummet skall vara jordad - ett krav som funnits länge? Undantaget från lagkravet på skyddsjord gäller bara för torra rum inomhus som jag tolkar det.

Den risk vi pratar om är isolationsfel i armaturen som spänningssätter höljet. Finns det då andra jordade berörbara delar i rummet som det kan finnas i ett badrum (och utomhus) så blir man kokt om man tar i båda. Den risken har man ju uppenbarligen bedömt vara så stor att man numera kräver skyddsjord och JFB i alla rum.

Kan du montera en JFB så är det ju bra, men jag tror inte det ta bort kravet på skyddsjord i badrum.

Nån som har de gamla reglerna (före Blå boken?) i huvudet?

om du renoverar badrummet måste det ju uppfylla normerna. med allt vad det innebär. har du ex gjutjärnsavlopp och dessa armaturer ojordade så skulle inte jag ställa mig i den duschen.

Man kan ju försöka att inte, duscha hållandes i amaturen, dock, det finns klara regler om och hur man skall gå tillväga dock, men smartast är väl att använda sunt förnuft, en jordfelsbrytare och omdragning av lite FK är väl ändå värt nånting om nu faran skulle vara framme, för då snackar vi ju kanske ett liv som insatts, Murphys lag är väl ändå ganska vanlig som synd är! Mvh

Som jag misstänkte alltså. Jodå, visst är det ojordat i vårt hus även i badrummet! Så fort ekonomin tillåter så blir det totalrenovering av elsystemet. Får lov att köra plastarmaturer till dess, annars ser man väl ut så här en vacker dag:wow:.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.