Hej! Jag har tänkt måla om taket i vardagsrummet i mitt nya hus. Har nu upptäckt att det är smala sprickor i typ hela taket i ett mönster som jag antar är skarvarna på gipsskivorna i taket. dvs i alla skarvar mellan skivorna är det sprickor i färgen. Det är ett hus byggt 2001 och jag tror inte taket är ommålat särskilt många gånger. Hur åtgärdar man dessa sprickor på bästa sätt inför målning, så att de förhoppningsvis inte spricker igen? Räcker det med spackel ( i så fall vilket är bäst?) eller vad behöver jag göra för att säkerställa ett snyggt slutresultat?
Antagligen saknas pappersremsa,A Andanders skrev:Hej! Jag har tänkt måla om taket i vardagsrummet i mitt nya hus. Har nu upptäckt att det är smala sprickor i typ hela taket i ett mönster som jag antar är skarvarna på gipsskivorna i taket. dvs i alla skarvar mellan skivorna är det sprickor i färgen. Det är ett hus byggt 2001 och jag tror inte taket är ommålat särskilt många gånger. Hur åtgärdar man dessa sprickor på bästa sätt inför målning, så att de förhoppningsvis inte spricker igen? Räcker det med spackel ( i så fall vilket är bäst?) eller vad behöver jag göra för att säkerställa ett snyggt slutresultat?
det kan vara så att gipset har skarvats kant i kant utan spackelkant och då finns det inte chans för spacklat att tränga in utan kommer att spricka.
Jag har samma problem med små sprickor som följer skivorna. Huset är fr 1965 så kanske inte vanligt med pappersremsa i skarvarna? Vad är bästa sättet att åtgärda för att slippa sprickorna? Tänker på om akrylfog kan vara något men blir ju en sådan liten fog så kommer ju inte kunna ta upp mycket rörelse.
Det har varit sprängning i närheten så jag tror inte att konstruktionen i sig rör sig så mycket.
Det har varit sprängning i närheten så jag tror inte att konstruktionen i sig rör sig så mycket.
Klicka här för att svara